Photos by : © '18 Eugene Straver / Lenn Krallt

Loudnoise 20 Jaar – Dynamo, Eindhoven - 06/10/2018

Inmiddels bestaat het bookings-kantoor Loudnoise 20 jaar en wordt momenteel gerund wordt door de heren Tjerk Maas en Paul van Berlo. Dat beide heren weten hoe ze een feestje moeten organiseren wisten we al een aantal jaar. Tjerk en Paul zijn immers de drijvende krachten van festivals als Dynamo, Sound of Revolution en Into the Grave, dus reden genoeg om een aantal bands speciaal naar Eindhoven te halen om er een gezellige dag van te maken.

Het jubileumfeestje vindt plaats in de thuisstad van Loudnoise, namelijk in de Dynamo club waar in het verleden als meerdere legendarische shows plaatsvonden. Het feest wordt rond de klok van vijf uur afgetrapt met het aanstormende talent van For I Am King. De band bracht in 2016 hun debuutalbum ‘Deamons’ uit via het Duitse Redfield Records en wist hiermee een behoorlijke fanbase op te bouwen en stond de band al op festivals als Fortarock, Wacken open Air en Jera on Air. De zaal is inmiddels redelijk gevuld als de heren en dame hun melodeath met hier en daar metalcore-invloeden over het publiek uitspugen. Wat verder opvalt zijn de brute en krachtige zangpartijen van frontvrouw Alma Alizadeh die een zeer gedegen indruk achterlaat. Na een half uurtje zit het optreden er echter alweer op, maar niet zonder dat de band ons de nieuwe song “Forever Blind “presenteert, afkomstig van het aanstaande album “I” dat op 7 december zal verschijnen.

Tijd om uit te rusten is er vervolgens niet, want het uit Opglabbeek, België afkomstige Strains. De band bestaat sinds eind 2014 en een jaar later toerde de band al door Europa. De muziek die de nog zeer jonge mannen brengen een mix van progressieve metalcore en hardcore en ze weten dit op het kleine podium in de kelder van Dynamo overtuigend te brengen. Zo krijgen we onder meer de song “Legacy” te horen waarvan de band afgelopen zomer een clip van heeft gelanceerd.

Dat het Nederlandse No Turning Back op het Loudnoise feestje geprogrammeerd staat is niet ze heel verwonderlijk. Frontman Martijn van den Heuvel is naast zanger van de old school hardcore band tevens booker bij Loudnoise. Martijn is mede verantwoordelijk voor het Sound of Revolution festival dat dit jaar voor de derde keer plaats zal vinden in het Klokgebouw in Eindhoven. Ook No Turning Back weet vandaag te overtuigen ondanks dat het niet heel druk is in de zaal. Dat neemt echter niet weg dat de band er niet voor gaat, de band straalt dan ook kracht uit, tot dit groot genoegen van de heren Maas en van Berlo. Na en klein half uurtje zit het optreden van de Brabanders er alweer op gaat het feest opnieuw verder in de kelder van Dynamo.

De volgende band uit de stal van Loudnoise is het uit Eindhoven en omsteken afkomstige Sisters of Suffocation, de band werd in 2014 opgericht en na een EP in 2016 werd verscheen het debuutalbum ‘Anthology Of Curiosities’ in 2017. Oorspronkelijk bestond de band uit een vijftal dames, maar inmiddels heeft drummer Kevin van den Heiligenberg de plek achter de drumkit ingenomen. Sister of Suffocation maakt brute deathmetal en net als bij opener For I Am King is het de frontvrouw van de band die de meeste indruk achter laat. Grunter Els Prins laat zich van haar beste kant horen, waarbij diepe donkere grunts worden afgewisseld met hier en daar wat cleane zag. Het felle gitaarwerk van de dames Simone van Straten en Emmelie Herwegh mag er echter ook zijn. Al met al weten de vier dames en heer een prima optreden neer te zetten.

Om de snelheid erin te houden spelen de bands tot nu toe slechts een half uurtje waardoor het geheel niet te langdradig gaat worden en de band gaan vervelen, maar weten de bands zich op een prima manier te presenteren. Zo is het dan ook pas zeven uur als Green Lizzard als vijfde band het podium betreedt. Green Lizzard was een graag geziene gast op de Nederlandse podia in de periode van 1994 tot 2008 waarna de band besloot te stoppen. Sinds enkele jaren is bij elkaar en is de band weer live te zien waarbij de voorliefde voor Nirvana een feit is. Zo was de club tour in het najaar van 2017 waarbij de band een ode aan Nirvana bracht door het gehele ‘Nevermind’ album te spelen grotendeels uitverkocht. Vandaag moeten de heren het helaas met heel wat minder bezoekers doen, want de mix van grunge, punk, hardrock en metal is vandaag toch wel een wat vreemde eend in de bijt.

Het Oostenrijkse Insanity Alert is vervolgens een welkome verrassing, de band onder aanvoering van de uit Nederland afkomstige Kevin Stout die we onder meer kennen als frontman van The Apers speelt een stevig potje thrash gemixt met crossover waarbij bands als Municipal Waste en D.R.I. voorbijschieten. Neem daarbij het enthousiasme en de humor van frontman Kevin, die live zijn mannetje staat en diversen attributen gebruikt om het publiek te entertainen en het succes is gewaarborgd. In een hoog tempo worden er meer dan een dozijn songs doorheen gejaagd, waarbij de band zijn mannetje staat en het publieke gedurende de hele show weet te boeien, klasse.

Vervolgens is het aan het Amerikaanse Toxik om het publiek in de grote zaal te vermaken. De heren zijn special voor het Loudnoise feest over gevlogen vanuit New York, waarbij de vlucht naar Amsterdam ook nog eens uitweek naar Brussel. Dus veel tijd om even te rusten hadden de heren niet, maar de show must go on, dus niet zeuren en gewoonspelen is het motto. Toxik werd in 1985 opgericht en 2 jaar later verscheen het debuutalbum ‘World Circus’ dat in die tijd goed ontvangen werd. In 1988 trad de band op tijdens het Dynamo Open Air festival en het jaar daarop verscheen het tweede en momenteel tevens laatste studioalbum ‘Think This’ waarna de band het een paar jaar later voor gezien hield. In 2007 werd de band tijdelijk opnieuw leven ingeblazen, maar dit was van korte duur totdat in 2014 de uiteindelijk doorstart volgende. In 2017 verscheen er uiteindelijk een nieuwe EP met een drietal nieuwe songs. Het is dan ook net zo verwonderlijk dat de set van vandaag voornamelijk uit oud werk bestaat, waarbij klassiekers als “World Circus” en “Heart Attack” het live nog steeds zeer goed doen. Anno 2018 bestaat de band slechts nog uit 1 origineel bandlid, namelijk gitarist Josh Christian en vandaag is voor het eerst de nieuwe frontman Ron Iglesias aan het werk te horen die de opgestapte Charlie Sabin vervangt. Al met al weet de band een prima show neer te zetten, dit tot groot genoegen van het aanwezige publiek.

Als afsluiter hebben de heren van Loudnoise het Tilburgse The Covering aangetrokken die onder de noemer Loudnoise Allstars het publiek met een bijna 2 uur durende show mogen vermaken. In eerste instantie zou Deep Purple toetsenist Don Airey ook zijn opwachting maken, maar door omstandigheden moest hij het optreden van vanavond helaas afzeggen. De Loudnoise Allstars zijn echter vastbesloten om er onder leiding van Corinne van de Brand (Razend, Acrostichon) een waar feestje van te maken. Zo worden er tijdens de show diversen gasten op het podium gehaald waaronder de heren Maas en van Berlo natuurlijk net mogen ontbreken, maar ook Insanity Alert zanger Kevin maakt zijn opwachting. De nadruk van het gespeelde materiaal ligt vooral op stevige thrash songs zoals  “Bonded By Blood”, “Madhouse”, “Peace Cell…”, “Damage Inc” kan het feest niet meer stuk. Maar ook klassiekers als “Black Night”, “Neon Nights” en “Don’t Talk to Strangers” worden luidkeels meegezongen door het publiek. Verder is de gehele set een feest der herkenning met als afsluiters prima songs als “Chemical Warfare”, Fast as a Shark” en Venom’s “Black Metal”, daar kan toch geen dj tegen op.

Al met al was het 20 jaar Loudnoise feestje er weer een voor in de boeken, Tjerk en Paul en het gehele Loudnoise team gefeliciteerd en op naar de volgende 20 jaar! Wij zijn in ieder geval weer van de party! (Eus Straver)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.