Photos by : © '18 Rob Sneltjes

Into The Grave 2018 Dag 2 - Leeuwarden – 11/08/2018

Into The Grave op z’n best.

Ook op deze zaterdag begint de dag op Into The Grave met regen, ondanks voorspellingen dat het droog zou blijven. De trek naar Oldehoofsterkerkhof komt langzaam weer op gang, met ook vandaag weer een gevarieerd programma op dit sfeervolle, gezellige en gemoedelijke festival.

De Duitsers van Dust Bolt mogen het spits afbijten deze morgen voor nog slechts een handjevol bezoekers. Maar de thrash metal van deze heren krijgt toch al de eerste vuisten de lucht in en langzaam stroomt er ook wat meer publiek binnen. En als het wat drukker wordt gaat zelfs de eerste circlepit al plaatsvinden. In het half uur dat de band speelt brengen zij furieuze thrash met nummers als ‘Awake the Riot’ en ‘The Final War’. Dust Bolt speelt enthousiast en retestrak en de band heeft een goed geluid! Hiermee begint de dag al goed, nu alleen nog zonder de regen.

Halverwege het optreden van Goatwhore wordt het dan eindelijk droog en dat zou het ook blijven gelukkig. Wat een geweldige live band is dit toch, vette grooves vullen het terrein en het enthousiasme spat er vanaf! Het publiek smult ervan en de vuisten gaan wederom in de lucht. Ook hier ligt de nadruk op hun laatste album uit 2017, ‘Vengeful Ascension’, met nummers als ‘Chaos Arcane’, ‘Under The Flesh, Into The Soul’ en ‘Mankind Will Have No Mercy’. Top optreden van een geweldige band, die wat mij betreft hoger op de bill had mogen staan.

Wat Orden Ogan op vrijdag deed, doet Gloryhammer op zaterdag nog overtreffender, een theatrale show vol humor. De power metal doet het goed bij het publiek en werkt aanstekelijk. Deze Schotten weten hoe ze een feestje moeten bouwen, al zal niet iedereen dit foute metal uurtje kunnen waarderen. Maar zoals ook bij Powerwolf vorig jaar, heeft ook Gloryhammer een toegewijde fan schare die totaal los gaat. Er wordt dan ook volop meegezongen tijdens ‘The Unicorn Invasion Of Dundee’ en de eerste opblaas krokodil is dan alweer gesignaleerd boven de massa. De band, die wat leden gemeenschappelijk heeft met Alestorm, weet hoe ze de massa moet bespelen en doet dan ook ten volle. Een zeer geslaagde show wordt er hier gebracht door frontman Thomas Winkler en consorten.

De technische brutal death metal van Dying Fetus is dan weer heel iets anders. Ook hier wordt weer retestrak gemusiceerd door dit drietal. Dit bruut geweld is niet geschikt voor tere oortjes, de band oogst echter veel reactie uit het publiek dat het allemaal wel kan waarderen. Van opener ‘Wrong One To Fuck With’ tot en met het afsluitende ‘Kill Your Mother, Rape Your Dog’ is het smullen geblazen. Vet goed geluid ook hier weer, en de gruwelijk diepe grunt strot van zanger en gitarist John Gallagher is ook weer lekker onverstaanbaar. Dat deert echter niemand als je kunt genieten van klassiekers als ‘From Womb To Waste’ en ‘Your Treasury Will Die With You’. De band zet een verpletterende sound neer en geeft een super optreden weg op Into The Grave!

Met Dave Lombardo in de gelederen heeft Suicidal Tendencies een werelddrummer van formaat binnen gehaald en met ‘You Can’t Bring Me Down’ gaat het optreden spetterend van start. Helaas heeft de band niet het beste geluid van de dag, maar dat stoort verder niemand als je nummers als ‘I Shot Reagan’, ‘War Inside My Head’ en ‘Subliminal’ krijgt voorgeschoteld. Zanger Mike Muir heeft het goed naar zijn zin en zwaait wild met z’n armen in het rond. Minpuntje van het optreden is toch wel dat de band de nummers veel te lang uitspint, waardoor er veel minder nummers gespeeld kunnen worden. Het publiek vind het echter allemaal geweldig en zingt en moshed voortdurend op aangeven van Mike. Als dan het afsluitende ‘Pledge Your Allegiance’ aangekondigd wordt en Mike alle aanwezigen uitnodigt op het podium, gaat het totaal los. Een compleet gekkenhuis op het overvolle podium, en iedereen vind het geweldig, zeker de band die zichtbaar geniet.

Je moet een keer eten, en het aanbod op Into The Grave is toch een minpuntje met Hamburgers, Hamburgers en Hamburgers of Friet. Helaas heeft ook de speciale bier bar, die vorig jaar nog wel aanwezig was het dit jaar niet gered! Maar gelukkig is het festival midden in de stad, wat wel z’n voordelen heeft en alles binnen enkele minuten voorhanden is. Zoals ook de cafe’s hun meerwaarde al aangetoond hadden tijdens de regen van vrijdag, die zaten aardig vol allemaal. De vraag is echter of ITG volgend jaar nog wel plaats vind op het Oldehoofsterkerkhof, de organisatie was al op de uitkijk gesignaleerd naar alternatieve locaties, zoals vliegveld Drachten. De eerste band voor volgend jaar is ook al bekend gemaakt en is niemand minder dan Testament!

Als er een band goed bezig is sinds hun reünie in 2014 is het wel At The Gates, de Zweden weten als geen ander hoe ze hun death metal moeten brengen live, namelijk strak en hard! Ook tijdens dit optreden vind de eerste crowdsurfende scootmobieler plaats, die waarschijnlijk de avond van z’n leven heeft en helemaal uit z’n dak gaat. De band heeft net een nieuwe plaat uit met ‘To Drink From The Night Itself’, waarmee ook de set geopend wordt vanavond. Dat vorig jaar leadgitarist en belangrijkste songwriter Anders Bjorler is opgestapt, heeft geen effect op de prestatie van de band. De nieuwe plaat is geweldig goed en ook live staat de band als een huis. De blaffende stem van Tomas Lindberg herken je uit duizenden en is kenmerkend voor de sound van At The Gates. Naast klassiekers als ‘Nausea’ en ‘Slaughter Of The Soul’ komen er ook pareltjes van hun nieuwe plaat voorbij zoals het titelnummer, ‘A Stare Bound In Stone’ en ‘The Chasm’. De band is in topvorm en geeft een van de beste shows van deze editie van Into The Grave weg!

Het Finse Children of Bodom speelt een wat plichtmatige show, maar het is dan ook de laatste van hun tour. De vermoeidheid zal wellicht hebben toegeslagen bij Alexi Laiho en consorten. Ondanks dat weten ze er nog een prima optreden van te maken, met opener ‘Are U Dead Yet’ van hun gelijknamige doorbraak album uit 2005 gaat het los. Het laatste album van COB stamt alweer uit 2015 waarvan vanavond naast het titelnummer ‘I Worship Chaos’ ook nog ‘Morrigan’ wordt gespeeld. Later dit jaar verschijnt er nieuw werk van COB. Ook vele oudjes worden niet vergeten middels ‘Angels Don’t Kill’, ‘Everytime I Die’ en ‘Downfall’. Kwalitatief en technisch in orde, maar een beetje inspiratieloos gebracht. Met ‘Towards Dead End’ wordt de set beëindigd,en ontvangt de band nog enig enthousiasme van het publiek. Helaas geen spetterend optreden, maar kwalitatief dik in orde.

Behemoth is dan de enige band die niet wordt aangekondigd vandaag, maar dat heeft deze band dan ook helemaal niet nodig. De Polen spelen in het donker, waardoor de show er nog beter en zo duister als de nacht overkomt. Met veel vuur en theatrale elementen knalt de band voor een vol terrein. Hun laatste studio plaat stamt alweer uit 2014 “The Satanist’ genaamd, maar later dit jaar verschijnt met ‘I Loved You At Your Darkest’ een nieuw album waarvan we vanavond al wat te horen krijgen met ‘Wolves ov Siberia’ en ‘God = Dog’. De band is een waardige afsluiter voor Into The Grave en klaar voor het grotere werk ook! We krijgen een duistere lezing uit het rijke diabolische ouvre van de band met alleen maar hoogtepunten, ‘Demigod’, ‘Blow Your Trumpets Gabriel’ en ‘Slaves Shall Serve’ om er maar een paar te noemen. Behemoth is op z’n best vanavond en zal vast veel zieltjes gewonnen hebben. Een zeer overtuigend optreden van deze sympathieke band, die na de ziekte van bandleider Nergal weer helemaal terug is aan de top van het black/death metal genre!

Hulde voor de bands en de organisatie voor weer een perfect Into The Grave festival, wat qua sfeer en gezelligheid tot een van de mooiste festivals is in Nederland. Mede ook door de mooie locatie op Oldehove, hopelijk dus volgend jaar weer hier op het Oldehoofsterkerkhof. Met hopelijk een weer even sterke line up en er weer een mooi feestje van maken! (Kees Schijven)