Photos by : © '18 Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting 2018 - Dag 3 - Dessel, Belgium – 23/06/2018

Zaterdag 23-06-2018 / dag 3

Dag 3 van Graspop is een dag met een aantrekkelijk programma in de Marquee. Batushka, Asphyx, Exodus, Marduk om maar wat op te noemen. Met headliners als Volbeat en Marilyn Manson wordt het weer een drukke Graspop dag.

Om 12 uur trapt het Zwitserse Bölzer af in de Marquee. Het duo uit Zurich bracht na 2 EP’s in 2016 het debuutalbum ‘Hero’ uit waarmee de deuren naar grotere shows definitief open gingen. Na opener ‘C.M.E.’ van de EP volgt titelsong ‘Hero’ van de eerste plaat. Opmerkelijk hoe een volle sound dit tweetal brengt met enkel gitaar en drums. Met een nummer als ‘The Archer’ overtuigd de band een ieder. Bölzer sluit een vette, 40 minuten durende show af met ‘Entranced by the Wolfshook’.

Het Poolse Batushka baarde opzien met het uit 2015 stammende debuut ‘Litourgiya’ en met de live shows die volgden. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en is er visueel niets veranderd. Het blijft weliswaar uniek, 8 mensen, onherkenbaar in een gewaad, attributen uit de Slavisch-orthodoxe kerk. Het achttal muzikanten brengt een statische show waarbij een aantal nieuwe nummers opgenomen zijn in de set. Sterke nummers waarbij het verlangen uit gaat naar het nieuwe album dat naar verluidt over een jaar uit zal komen. Vermakelijk doch toe aan verfrissing.

Wanneer je death metal en Nederland als woorden krijgt is Asphyx de naam die onmiddellijk komt bovendrijven. De nietsontziende mix van death en doom metal walst over je heen en is een inspiratiebron geweest voor bands uit binnen -en buitenland. Asphyx barst los met ‘Vermin’ waarna het eerste nummer van de laatste plaat ‘Incoming Death’ volgt. Onder leiding van frontman Martin van Drunen met zijn herkenbare vocalen zet de band de Marquee op zijn kop. Asphyx verzaakt nimmer en ook vandaag op Graspop niet.

Het Duitse Accept is eind jaren zestig opgericht door gitarist Wolf Hoffmann en voormalig zanger Udo Dirkschneider. Met frontman Mark Tornillo gaat de band al jaren door en brengt de band nog steeds sterke albums voort. De opening is uit het Tornillo tijdperk met ‘Die by the Sword’ en ‘Pandemic’ waarna de jaren ’80 klassiekers aan de beurt zijn. Krakers als ‘Princess of the Dawn’, ‘Fast as a Shark’, ‘Metal Heart’ en ‘Balls to the Wall’ doen je terugdenken aan de gouden jaren van de band. Altijd weer leuk om deze nummers te mogen horen.

Een andere band die de roots in jaren ’80 heeft liggen en nog steeds niet weg te denken is van het huidige toneel is het Amerikaanse Exodus. Ook hier is de opening met ‘Blood in Blood Out’ van het laatste album waarna de klassiekers van de debuutplaat ‘Bonded By Blood’ zich in een rap tempo opvolgen. ‘Deliver Us to Evil’. ‘And Then There Were None’, ‘A Lesson in Violence’, de band speelt nog net niet het volledige album. Voordat ‘Strike of the Beast’ de set afsluit worden we traditioneel getrakteerd op ‘The Toxic Waltz’ en je weet dat het goed is.

Op Main Stage 2 is er meer thrash metal en nu van Kreator. De grootste van de Teutoonse drie brengt nog steeds kwalitatief sterke albums voort. Kreator is een band die anno 2018 gevoel heeft voor show, al gaat de band daarmee soms over de top. Met ‘Phantom Antichrist’ en het ietwat te populair klinkende ‘Hail to the Hordes’ worden we getrakteerd op het recente werk. Met ‘Fallen Brother’ staan de heren even stil bij het overlijden van drummer Vinnie Paul, maar daarna is het “back to business” met ‘Violent Revolution’ en publiek favoriet ‘Pleasure to Kill’. Kreator staat nog steeds garant voor een puik potje thrash metal.

Megadeth met de wispelturige Dave Mustaine als opperbaas levert, na de klassiekers uit de beginperiode. albums af die niet altijd in goede aarde vallen bij de fans. Het laatste album ‘Dystopia’ uit 2016 vormt hierop de welkome uitzondering. Met ‘Hangar 18’ opent de band stevig maar wat opvalt is dat de drums van klasbak Dirk Verbeuren snoeihard staan, Mustaine is vocaal slecht te horen en ook het gitaarwerk zakt wat weg in het drumgeweld. Positief is de nummer keuze in de set. Met nummers als ‘The Conjuring’ en het al 8 jaar niet meer live gespeelde ‘My Last Words’ wordt Graspop goed bediend. Met meebruller ‘Peace Sells’. ‘Mechanix’ en ‘Rattlehead’ houdt het goede nieuws niet op en verrast Mustaine op Graspop positief.

De rock-’n-roll van Volbeat heeft de band geen windeieren gelegd. De band ontsteeg in relatief korte tijd het kroeg circuit en is inmiddels headliner op de grootste metal festivals. Deel van het succes is de grote populariteit van de amikale frontman Michael Poulsen, die menig (jong) vrouwenhart sneller laat kloppen. Volbeat opent met een recent nummer ‘The Devil's Bleeding Crown’ waarna de band met een medley van ‘Heaven nor Hell / A Warrior's Call / I Only Want to Be with You’ definitief de macht grijpt in Dessel. De vrolijke melodieën galmen over de weide en doen het zoals gebruikelijk goed. Krakers als ‘Sad Man's Tongue’, ‘Pool of Booze, Booze, Booza’, ’16 Dollars’ en ‘Doc Holliday’ zorgen voor constante vreugde. Het tellen bij ’Still Counting’ is snel klaar, daar de “assholes” allang gevlogen waren naar Bloodbath in de Marquee.

Bloodbath werd in 1998 opgestart door Anders Nyström en Jonas Renske van Katatonia. Het doel was een eerbetoon aan de oude death metal te brengen. Met zanger Mikael Åkerfeldt (Opeth) verkreeg de band een cultstatus, inmiddels is “Good old Nick” (Paradise Lost) de frontman en heeft de band iets aan populariteit ingeboet. De show van Bloodbath is er een die tot de verbeelding spreekt, het geluid is geweldig en de vocalen van Nick Holmes zijn daadwerkelijk te horen. Neem daarbij nummers als ‘Let the Stillborn Come to Me’, ‘So You Die’, ‘Cancer of the Soul’ en de afsluiters ‘Mock the Cross’ en ‘Eaten’ en het optreden kan niet stuk. Bloodbath levert een van de betere shows sinds het aantreden van Nick Holmes.

Met dank aan de Graspop huisfotografen voor het gebruik van de foto's! (Erik van Dijk)