Photos by : © '18 Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting 2018 - Dag 2 - Dessel, Belgium – 22/06/2018

Vrijdag 22-06-2018 / dag 2

Dag 2 van Graspop is er weer een met een line-up waarmee je alle kanten op kan. Headliner van de dag is weer een oude bekende: Iron Maiden. Verder is er met o.a. In This Moment, Avatar, Watain en Ayreon weer volop variatie in de line-up zodat vermaak voor een ieder gewaarborgd is.

Het Zweedse Avatar is de eerste opvallende naam die we vandaag tegenkomen. De band is ontstaan in 2001, de echte doorbraak kwam na de release van ‘Black Waltz’ in 2012. Avatar staat garant voor entertainment en opent met het nummer ‘A Statue of the King’. De publiek anticipatie is geweldig en komt echt op gang wanneer de band ‘Paint Me Red’ speelt, zanger Eckerström vergelijkt de Avatar kleuren met die van de Belgische vlag en dat is koren op de molen van de met WK koorts levende Vlamingen. Ook het nummer ‘The Eagle Has Landed’ zorgt voor het nodige succes. Avatar zorgt voor een vermakelijke en theatrale show die het uitstekend doet op de Desselse weide.

Het Londense Akercocke is na 4 jaar terug van afwezigheid en vorig jaar verscheen het album ‘Renaissance in Extremis’. Een album dat goed werd ontvangen en waar de liefhebber 10 jaar op heeft moeten wachten. Akercocke opent met de nummers ‘Leviathan’ en ‘Verdelet’ voordat met ‘Disappear’ het nieuwe album voor het eerst aan bod komt. Het geluid in de Marquee is goed en dat is noodzakelijk bij een technische black / death metal band als Akercocke. De show is wat statisch maar verder is het geweldig om de band weer eens aan het werk te zien.

Gitaar virtuoos Mark Tremonti kennen we vooral van Creed en Alter Bridge waarmee hij aardig wat succes oogst. Solo is Mark ook al een tijdje bezig en vandaag op Graspop staat het heerschap met zijn band op Main Stage 2. Het geluid staat hard en is niet altijd in balans en dat is jammer. Opener ‘You Waste Your Time’ is een lekker up-tempo nummer en doet het goed, het verdere verloop zijn er veel nummers die de kracht van een band als Alter Bridge missen waardoor het enthousiasme zienderogen daalt.

In This Moment werd opgericht in 2005 door Chris Howorth en Maria Brink en de band heeft, ondanks eerdere verzoeken, nog niet eerder op Graspop gestaan. Vorig jaar verscheen het album ‘Ritual’ en de band verbrak het ritueel Graspop te mijden waardoor de Metaldome afgeladen vol is op het moment dat Maria c.s. het podium opkomen en starten met ‘Blood’. De sfeer is perfect, mede door de overweldigende lichtshow. Met nummers als ‘Roots’ groeit het enthousiasme in de zaal maar het slotstuk ‘Whore’ is subliem. Met een excellerende Maria als boegbeeld is het nummer exact dat einde wat een ieder wenst.

Het uit Athene afkomstige Septicflesh bracht vorig jaar het 10e album, ‘Codex Omega’, uit in het 28 jarig bestaan. Het geluid van de band veranderde door de jaren heen tot symfonische death metal. De Marquee is redelijk gevuld wanneer de Grieken openen met ‘Portrait of a Headless Man’. Gesteund door het goede geluid komen de zware gitaren, de symfonische geluiden en strijkers goed samen. De brute vocalen van bassist Spiros Antoniou vormen een mooi contrast met de clean gezongen stukken van gitarist Sotiris Vayenas. Septicflesh weet te overtuigen met een strakke set op Graspop.

Het Zweedse Watain behoeft geen introductie, de band is uitgegroeid tot een grote naam in de black metal scene en is tevens geliefd door hen die minder raakvlakken hebben met het genre. Eerder dit jaar verscheen ‘Trident Wolf Eclipse’, een album dat weer wat teruggaat naar de roots en een van de meest consistente albums genoemd mag worden. Een sterke opbouwende opening met het melodische ‘Stellarvore’. gevolgd door ‘Devil's Blood’ en de kraker van de nieuwe plaat ‘Nuclear Alchemy’ zetten de toon. Watain levert een sterk optreden, waar het geluid af en toe te wensen overlaat, in een goedgevulde Marquee.

Iron Maiden wordt ook wel de Graspop huisband genoemd, de heavy metal veteranen zijn nog steeds een welkome gast op de grote Europese festivals. Op Graspop komt de band met een 2 uur durende set waarin alle klassiekers voorbij komen. De show is een grote verkleed partij, met name frontman Bruce Dickinson wisselt veelvuldig van stof. Zoals gezegd, alle klassiekers komen voorbij, weliswaar een tempo lager gespeeld dan origineel maar dat mag de pret niet drukken. Opvallend is dat het nummer ‘Hallowed Be Thy Name’, dat al even uit de setlist verdwenen was, weer opduikt. Bruce laat professioneel het publiek het werk doen bij de hoge (niet langer haalbare) noten zodat een alles verzorgd blijft klinken. De show van Iron Maiden is het feest der herkenning en zelfs de grootste zuurpruimen moesten toegeven dat dit best vermakelijk was.

De populariteit van Arjen Lucassen’s Ayreon bleek al eerder op de dag, getuige de immens lange rij bij de signeersessie. Even over 11 stapt Arjan zijn gevolg het podium op. Verschillende gasten geven weer acte de préséance tijdens deze 5 kwartier durende progressieve rock show. Bij opener ‘Age of Shadows’ zien we bijvoorbeeld Mark Jansen, Tom Englund en John Jaycee op het podium verschijnen. Sopraan Marcela Bovio is een vaste gast en duikt op bij het tweeluik ‘The Theory of Everything’, Een opvallende gast is Golden Earring frontman Barry Hay die zijn debuut maakt en een bijdrage levert aan het nummer ‘Sail Away to Avalon’. Ayreon is een grote attractie op Graspop en het grote gezelschap levert een top show.

De Australische metalcore band Parkway Drive heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt qua populariteit. De heren uit Byron Bay, New South Wales staan inmiddels voor de 5e keer op Graspop en mogen vanavond de Main Stage 2 afsluiten. Het succes van de band is met name te danken aan de enorme energie die de band uitstraalt op het podium. De band inspireert daarmee het publiek om na een lange festival dag nog een keer los te gaan. ‘Wishing Wells’ en ‘Prey’ openen de set waarmee de laatste plaat ‘Reverence’ van dit jaar de nodige aandacht krijgt. Een ander ingrediënt voor het succes zijn de populaire melodie en bijzang in een nummer als ‘Vice Grip’ waarmee de band een groot publiek weet te bereiken. Parkway Drive behaald het gewenste succes en besluit een geweldige 2e dag Graspop.

Met dank aan de Graspop huisfotografen voor het gebruik van de foto's! (Erik van Dijk)