Photos by : © '18 Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting 2018 - Dag 1 - Dessel, Belgium – 21/06/2018

Donderdag 21-06-2018 / dag 1

Graspop Metal Meeting 2018 kent een speciale editie en brengt deze jaargang een XL versie. Niet 3 dagen en een beperkte donderdag opening maar deze editie kent 4 dagen metal van de bovenste plank. De eerste dag verrast met headliner Guns ’n Roses en kent daarnaast vele bekende en minder bekende namen. Wat te denken van de Duitse heavy metal koningin Doro, Korn icoon Jonathan Davis maar ook bands als Fleddy Melculy , een programma met voor ieder wat wils.

Doro Pesch viert vandaag de release van het laatste Warlock studio album, ‘Triumph Or Agony’ , dat inmiddels al weer zo’n 30 jaar geleden verscheen. De inmiddels 54 jarige diva vond Tommy Bolan bereid om het album integraal live te spelen op Graspop. Doro en haar kompanen worden al vroeg verwacht de band mag het tweede hoofdpodium openen en dat betekend dat de band om 16:50 moet aantreden. De weide is al lekker gevuld en Doro doet dat wat ze al sinds 1983 doet, het brengen van heavy metal en doet na 35 jaar nog steeds met enthousiasme.

Black Stone Cherry is een alternatieve rock band uit het Amerikaanse Kentucky en timmert al sinds 2001 aan de weg. In Amerika heeft de band al een flinke naam opgebouwd en ook Europa moet er aan geloven. Eerder dit jaar verscheen met ‘Family Tree’ het nieuwste album. Het geluid op Mainstage 1 is goed en de meenemende openers als ‘Blame It on the Boom Boom’ en ‘White Trash Millionaire’ doen de rest. Black Stone Cherry zet een overtuigende en vermakelijke show neer op Graspop.

Het uit Tampa, Florida afkomstige Iced Earth bracht vorig jaar in juni het inmiddels 13e album ‘Incorruptible’ uit en is in Europa voor festivals en clubshows, waarbij de band later deze maand  Alkmaar en Hengelo aandoet. De show vandaag staat derhalve in het teken van deze nieuwe plaat. Met lekkere nummers als ‘Great Heathen Army’, ‘Seven Headed Whore’ en ‘Black Flag’ is er ruimschoots aandacht in het begin van de set voor ‘Incorruptible’. Ook later in de set komt er veel nieuw werk voorbij, met ‘The Hunter’ komt er iets van ouder werk langs en dat is eigenlijk wat weinig op een festival. Desalniettemin brengen Jon Schaffer en zijn collega’s een vermakelijk optreden.

Korn frontman Jonathan Davis vinden we dit jaar solo terug in Dessel. Vorige maand verscheen het album ‘Black Labyrinth’, muzikale inspiratie die Jonathan niet bij Korn kwijt kan. Luisterend naar nummers van de nieuwe plaat als ‘Everyone’ en ‘Your God’ zijn er wel degelijk raakvlakken met Korn, een nummer als ‘What It Is’ is van een geheel andere orde. De show van Jonathan Davis is leuk en vermakelijk maar kan niet tippen aan dat wat Korn brengt.

Op de Jupiler stage staan de Vlamingen van Fleddy Melculy en het wordt onmiddellijk duidelijk dat deze band in korte tijd een enorme hoeveelheid fans heeft verzameld, het veld rond het kleinste Graspop podium stroomt in no-time vol. De rauwe, op hardcore geïnspireerde muziek, in combinatie met de humorvolle teksten lijkt een succes formule. Nummers als opener ‘Varken’ en ‘Geen Vlees Wel Vis’ gaan er in als zoete koek, en het veld staat op zijn kop. Fleddy Melculy brengt een heerlijke show en natuurlijk komt de single waar het allemaal mee begon voorbij: ’T-Shirt van Metallica’.

Het Nederlandse DOOL speelt, na het uitbrengen van de debuut plaat ‘Here Now, There Then’ in 2017, op festival na festival en vandaag is ook Graspop aan de beurt. De Metaldome stroomt vol, DOOL vangt aan met ‘The Alpha’. Een wat rustig nummer waarbij de gevoelige vocalen van Ryanne de aandacht trekken. Met nummers als ‘She Goat’ en ‘In Her Darkest Hour’ gaat het los en wordt er energiek geheadbangd op en voor het podium. DOOL brengt wederom een heerlijke show en lijkt steeds beter in staat het metal publiek te bedienen.

Meer hardcore op de Jupiler stage krijgen we vandaag in de vorm van Madball. De New Yorkse band bracht onlangs het album ‘For The Cause’, waarbij het leek of dat de rauwe kantjes er wat vanaf waren. Live verzaakt Madball zeker niet zoals blijkt uit de opener ‘Rev Up’ van de nieuwe plaat. Madball is nog steeds bruisend van de energie en getuige de pit voor het podium, weet de band de energie nog altijd over te brengen op het publiek. Hoewel oude krakers als ‘Set It Off’ en ‘Smell the Bacon’ het duidelijk beter doen bewijst Madball dat “Hardcore Lives”.

Guns ’n Roses was een tijdlang op sterven na dood. Een korte opleving was daar met het album ‘Chinese Democracy’, maar tegenwoordig is de band weer volop in beweging. Op Graspop geeft de band een show die maar liefst 3,5 uur duurt en natuurlijk stroomt het veld rond mainstage 1 vol. Een opening met nummers als ‘It's So Easy’, ‘Mr. Brownstone’ en ‘Welcome to the Jungle’ spreekt tot een ieders verbeelding, maar helaas is Axl vandaag ronduit belabberd bij stem. Natuurlijk roept de band jeugdsentimenten op en is het leuk om oude hits als ‘November Rain’ weer eens live te horen, maar het is jammer dat de populaire frontman van weleer vandaag niet een acceptabel niveau weet te halen. Duidelijk is dat Slash de boel nog enigszins weet te liften, maar 3,5 uur onder deze condities is te lang.

Hoogtepunten en dieptepunten zullen er altijd zijn. Het publiek verlaat tevreden het veld en gaat zich opmaken voor een nieuwe dag Graspop. Met dank aan de Graspop huisfotografen voor het gebruik van de foto's! (Erik van Dijk)