Photos by : © '18 Eus Straver

Faster and Louder – Klokgebouw, Eindhoven – 17-03-2018

Nederland is een nieuw festival rijker. Op zaterdag 17 maart stond de eerste editie van Faster and Louder gepland, een festival dat qua programmering en entourage het gerenommeerde Speedfest moet doen vergeten. Met namen uit verschillende genres als rockabilly, punk en metal moet een breed publiek getrokken worden naar het Eindhovense Klokgebouw. Met een relatief korte voorbereidingstijd van slechts vijf maanden was het een grote uitdaging voor de organisatie om het festival uit de grond te stampen. Dat dit uiteindelijk slechts gedeeltelijk gelukt was blijkt wel uit het bezoekers aantal dat als ik het mag inschatten slechts rond de 1500 lag waarbij de opkomst eigenlijk net wat onder de maat was. De organisatie heeft echter drie jaar uitgetrokken om Faster and Louder definitief op de kaart te zetten waarmee een vervolg gegarandeerd is. Aan de organisatie heeft het in ieder geval niet gelegen, de voormalige Philips fabriek is omgetoverd tot een rocktempel met zalen met podia voor bands, een grote eetzaal met dj’s en waar ook de entree en de lockers zich bevonden en een vierde zaal voor een indoor motorcross.

Om 12:00 openen de deuren van het Klokgebouw en een uurtje later is het aan de speedrockers van Speedozer om af te trappen. De mannen doen dit in een goed gevulde kleine zaal en de rauwe en snelle rock zorgt voor sfeer. Terwijl het publiek de eerste alcoholische versnaperingen tot zich neemt ramt Speedozer een half uur vol gas door. Het uit het Zweedse Gothenburg afkomstige Night Viper opent het hoofdpodium en deze band brengt heavy metal. Muzikaal staat het als een huis en met nummers als ‘Summon The Dead’ van het in 2017 verschenen album ‘Exterminator’ herleeft het jaren ’80 gevoel. Wat tegenvallend is zangeres Sofie-Lee Johansson, de wat iele vocalen zijn het regelmatig net niet en ook qua interactie met het publiek blijft er wat te wensen over. Night Viper is een leuke band maar weet het publiek in Eindhoven niet te overtuigen.

Aan interactie met het publiek ligt aan bij de uit Reading afkomstige psychobilly band Coffin Nails zeker niet. Het drietal brengt de nummers met een dosis energie en humor en maakt een feestje op het podium. Opvallend daarbij is de rol van Scott “Mad Man” Milsom die met zijn contrabas positief de aandacht trekt. De eerste verrassing van de dag noteren we met de band Swedish Death Candy. De band is geformeerd in 2014 en wordt alom gewaardeerd. Muzikaal omschrijft de band het genre als acid rock maar eigenlijk is de band lastig in een hokje te stoppen. Swedish Death Candy brengt een vorm van stoner rock en weet verschillende andere invloeden in de muziek te verwerken. Opvallende, soms wat hoge, vocalen geven de band een eigen geluid en ook met de podium presentatie zit het goed. Vooral bassist Jiwoon Whang weet met zijn fysieke spel de aandacht te trekken. Een verrassend en overtuigend optreden van de Londenaren.

Faster and Louder brengt met Cannabis Corpse de eerste band een drietal death metal bands in de line-up. De band, ontstaan in Richmond, Virginia in 2006, bracht tot opheffen vijf albums. Het laatste album, ‘Left Hand Pass’, verscheen eind vorig jaar en is, evenals de bandnaam, een knipoog naar genre genoten. Muzikaal krijgen we hier een portie old school death metal met zware grunts van zanger / bassist Philip Kyle Hall. Cannabis Corpse trekt de kleine zaal vol en weet te overtuigen. Overtuigend is ook het optreden van het uit Berlijn afkomstige Mad Sin. Met nummers als ‘Cursed’ zetten de Duitsers de zaal in beweging en de vrolijke noten vinden een luisterend oor bij het publiek. Mad Sin is een feestband bij uitstek en dat weet het publiek te waarderen.

Behalve muziek biedt Faster and Louder meer. Natuurlijk is er weer voldoende voedsel voorradig en wordt je aan de bar goed geholpen door vriendelijke medewerkers / vrijwilligers maar een motorcross is dan wel weer uniek. In de tweede grote zaal staan geen bands geprogrammeerd maar scheuren motoren over een speciaal aangelegd circuit. De publiekje belangstelling voor dit evenement valt echter wat tegen en de meeste aandacht gaat uit naar de bands maar het is wel iets waarmee Faster and Louder zich onderscheidt van de andere festivals als we het grote broertje de Zwarte Cross niet meerekenen.

Slapshot is weer eens terug in Nederland. De uit Boston afkomstige hardcore punk band is altijd een graag geziene gast in het festival circuit en doet op deze manier met enige regelmaat ons land aan. De band rond frontman Jack "Choke" Kelly is ontstaan in 1985 en heeft sindsdien naam gemaakt als band. Slapshot weet vandaag echter niet geheel te overtuigen. Natuurlijk worden krakers als ‘Hang Up Your Boots’ luidkeels meegebruld door het publiek maar verder komt de band wat flets over en dat is jammer. Schirenc Plays Pungent Stench is de tweede death metal band van de dag. Martin Schirenc a.k.a Don Cochino besloot in 2013 de muziek van Pungent Stench weer live te brengen en hoewel de Oostenrijker niet veelvuldig live te zien is, is dit initiatief welkom. De band trekt de kleine zaal vol en verzorgd een sterk en solide optreden. Met nummers als ‘Fuck Bizarre’ en ‘Dead Body Love’ weet de band de headbangers te verleidden tot een stevige pit.

De derde death metal band van de dag is het Zweeds Entombed A.D. Na de breuk met Alex Hellid heeft de band in 2014 een doorstart gemaakt en na een debuutalbum in 2014 verscheen in 2016 de goed ontvangen opvolger ‘Dead Dawn’. De nieuwe nummers als ‘Midas In Reverse’ en ‘Second to None’ worden aangevuld met nummers uit het oude Entombed tijdperk. Frontman Lars-Göran Petrov heeft er duidelijk zin en brengt met enthousiasme oude krakers als ‘Left Hand Path’. Solide beukwerk van drummer Olle Dahlstedt ondersteunt het gitaarwerk van Nico Elgstrand en Victor Brandt complementeert de ritmesectie met energiek basswerk. Entombed A.D. doet dat wat er van de band verwacht mag worden en brengt een stevig portie death metal.

Nostalgische punk komt er van The Exploited en wanneer The Exploited zegt komt er een naam onmiddellijk naar voren: Wattie Buchan. De Schot werd in februari 2014 getroffen door een hartaanval op het podium tijdens een show in Lissabon en is na een geslaagde hart operatie weer “back in business”. Naar verluidt waren de mannen van The Exploited weer bezig met nieuw materiaal al is daar nog niet iets van terecht gekomen. Echt noodzakelijk is dat ook niet want de band kan putten uit een ruime discografie en de die-hard liefhebber hoort liever het oude materiaal. Nummers als ‘Sex & Violence’ en ‘Punks Not Dead’ zijn tijdloos en hoewel de bijna 51 jarige frontman nog steeds niet helemaal fris oogt is het altijd vermakelijk om The Exploited aan het werk te zien.

Afsluiter van de dag is de Amerikaanse stoner sludge band High on Fire, met zeven langspelers in de bagage is de band al bijna 20 jaar actief. De belangstelling voor de band valt echter wat tegen. Wellicht dat het late tijdstip hierbij een rol speelt, de band start immers pas rond middernacht. Met loodzware, op doom geïnspireerde riffs sleept het drietal uit Oakland, California zich door de set heen. Met nummers als ‘The Black Plot’ en ‘Carcosa’ van het meest recente album wordt de basis gelegd en oudere nummers als ’Turk’ en het meer rammende ‘Fertile Green’ maken het verhaal van High on Fire compleet.

Ondanks de wat tegenvallende opkomst toont het Faster and Louder festival aan een toekomst te hebben en een goede aanvulling te zijn op de toch al drukke festivalkalender in ons land. Een strakke organisatie en de sfeervolle aankleding zullen bijdragen aan de doelstelling om in drie jaar een festival van formaat neer te zetten. De eerste editie was in ieder geval geslaagd en dat biedt vertrouwen voor de toekomst. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.