Photos by : © '18 Eus

EMM Warm-Up Party and Day 1 – Effenaar, Eindhoven – 14/12/2018

Op 14 en 15 december dit jaar is het laatste grote festival gepland van 2018 en natuurlijk hebben we het hier over de Eindhoven Metal meeting. De Eindhoven Metal meeting kent dit jaar een jubileum, het is namelijk de tiende editie en daarmee het langstlopende extreme metal indoor festival. Voor deze editie is er weer een line-up die er toe doet. De headliners Triptykon, Marduk en Sólstafir zijn al een goede reden om af te reizen naar Eindhoven maar EMM 2018 biedt meer, en dan hebben we het nu over de Warm-Up Party van de donderdag met o.a. Demonical en Aura Noir.

De Warm-Up Party

Op de donderdagavond openen de deuren van de Effenaar zich om 19:00 en een klein half uur later is het Vorbid die mag aftrappen. Deze jonge Noorse thrash metal band is ontstaan in 2013 en bracht in april dit jaar met ’Mind’ het debuut album. De technisch sterke nummers klinken goed, waarbij het zanger / gitarist Michael Eriksen is die met snerpende vocalen enigszins uit de toom valt. De nummers zijn soms wat te lang maar verder best te pruimen. Tweede band van de avond is het eveneens uit Noorwegen afkomstige Obliteration. Deze death metal band is ontstaan in 2001 en bracht vorige maand met ‘Cenotaph Obscure’ het vierde album uit. Obliteration knalt uit de startblokken met ‘Sepulchral Rites’ en dendert door met oudere nummers en nummers als ‘Detestation Rite’ en ‘Orb’ van het nieuwe album. Technisch sterke songs en het plaatje lijkt te kloppen bij de band. Obliteration brengt een vermakelijke show.

Meer death metal krijgen we met het Zweeds Demonical. Deze band heeft in haar 12-jarige bestaan inmiddels 5 albums voortgebracht waarvan het laatste, ‘Chaos Manifesto’, dit jaar verscheen. Vanaf opener ‘Towards Greater Gods’ gaat de band los met stevige death metal en melodische riffs en trekt de band de aandacht van het ruim aanwezige publiek. Met ‘A Void Most Obscure’ krijgen we het eerste nummer van de nieuwe plaat, en dit nummer is een stuk bruter. Zanger Alexander Högbom spuugt zijn vuiligheid het publiek in en ook de andere bandleden dragen bij aan een lekker sfeertje in de Effenaar.  Demonical levert een puik optreden af in Eindhoven. Laatste band van de avond is geen onbekende band in Eindehoven. Het Noorse Aura Noir heeft de Effenaar immers al eerder aangedaan. De band bestaat al sinds 1993 en weet keer op keer lekkere black thrash metal albums te produceren, het laatste en zesde album, ‘Aura Noire’, verscheen in april dit jaar en doet niet onder voor de rest. Aura Noir opent bruut met ‘Sons of Hades’ waarna met ’Dark Lung of the Storm’ het eerste nummer van het nieuwe album klinkt. Agressief, bruut en melodisch bij momenten dendert de band door en vult zo een set van een uur. Energiek en enthousiast zijn zowel band als publiek en Aura Noir sluit af met ‘Black Thrash Attack’ en is een mooie opwarmer voor dat wat nog komen gaat in het weekeinde.

Eindhoven Metal Meeting dag 1

De vrijdag van de Eindhoven metal meeting staat vooral in het teken van het IJslandse Sólstafir maar voordat we aan de headliner toe zijn openen de landgenoten van Kontinuum in de kleine zaal het District 19 podium. Deze progressieve post black metal band is ontstaan in 2003 en bracht dit jaar het derde album ‘No Need to Reason’. Muzikaal is het allemaal wat zoetsappig en vooral de vocalen van Birgir Thorgeirsson doen je denken aan een new wave bandje met hier en daar wat rauwe randjes en tempoversnellingen in de muziek. De band opent met het nummer ’Shivers’ en voor veel mensen is dat genoeg om de rillingen te krijgen en zich te verplaatsen naar de bar of mainstage alwaar de Sisters of Suffocation zich klaar maken voor hun optreden.

De band, die op de Eindhoven Metal Meeting een thuiswedstrijd spelen, is ontstaan in 2014 en bracht na de EP ‘Brutal Queen’ het eerste volledige album ‘Anthology of Curiosities’ uit in 2017. De “Sisters” zijn niet onopgemerkt gebleven en volgend jaar maart verschijnt de opvolger ‘Humans Are Broken’ via Napalm Records. Er heeft een wijziging plaatsgevonden in de line-up waardoor de Sisters of Suffocation niet meer alleen bestaat uit dames, drummer Kevin van den Heiligenberg heeft plaatsgenomen op de drumkruk. Met nummers als ‘Shapeshifter’ en het ‘Brutal Queen’ wordt het publiek op de Eindhoven Metal Meeting bruut wakker geschud door met name zangeres Els Prins. Sisters of Suffocation is het juiste recept om de Eindhoven Metal Meeting tot leven te laten komen.

Het uit het Noord Ierse Newry afkomstige Gama Bomb is ontstaan in 2002. Na het debuut ‘Survival of the Fastest’ uit 2005 verschenen er nog 5 langspelers waarvan het laatste, ‘Speed Between the Lines’, in oktober dit jaar verscheen. Gama Bomb brengt een portie energieke speed / thrash metal en brengt dit met een gezonde dosis humor. Lekkere energieke nummers als nummers als ‘Zombie Blood Nightmare’ en ‘Mussolini Mosh’ worden afgewisseld met nieuwe nummers als ‘OCP’ waarbij zanger Philly Byrne het publiek oproept mee te brullen in het refrein. De zanger Philly Byrne is overigens de absolute gangmakker (grappenmaker) in de band en zorgt zo’n beetje in zijn eentje voor sfeer. Gama Bomb zet een leuke show neer en brengt weer wat variatie in het brute aanbod.

Het Duitse Desaster bestaat al sinds 1988 en bracht inmiddels acht albums uit. Het laatste wapenfeit van de band stamt alweer uit 2016 met het album ‘The Oath of an Iron Ritual’. Hoewel de band al jaren kwalitatief sterke muziek brengt hebben de heren nooit de underground status weten te ontstijgen. Met nummers als ‘In A Winter Battle’ en ‘Sacrilege’ wordt de grote zaal meegezogen in een orgie van black / thrash metal. Meest opvallend is het melodische gitaarspel van Markus “Infernal” Kuschke en de smerige, zwartgallige vocalen van Guido “Satanic” Wissmann. De composities zijn allen sterk en Desaster weet in Eindhoven, net als eerder dit jaar op de Vienna Metal Meeting, zieltjes voor zich te winnen.

Het uit het Engelse Birmingham afkomstige Benediction is ook al zo’n cult band. De band is ontstaan in 1989 en heeft tot op heden zeven albums voortgebracht, het laatste album, ‘Killing Music’, is al weer tien jaar geleden uitgekomen. Benediction brengt een dosis agressie in de death metal waar een paard de hik van krijgt, met nummers als ‘The Grey Man’ en vooral ‘Unfound Mortality’ wordt de trend gezet en vormt zich een flinke pit. Benediction dendert voort en brengt een lekkere gevarieerde set en is een welkome gast in Eindhoven.

Met twee podia is het soms wat schipperen in de te bekijken van de geboden shows maar de gemiddelde black metal fan laat Wiegedood niet links liggen. Deze band uit het Vlaamse Gent is ontstaan in 2014 en bracht in die periode drie korte albums uit onder de naam ‘De doden hebben het goed’ deel !, II en III. Dat de opmars van deze band rap ging bleek uit het feit dat het laatste album verscheen via het vermaarde Century Media Records. Sterke nummers als opener ‘Ontzieling’  zetten een heerlijke atmosferische sfeer neer waarbij drummer Wim Sreppoc een staaltje blastbeats laat horen die ongelofelijk strak en vet klinken. Zanger / gitarist Levy Seynaeve, die we kennen van de Vlaamse sludge band Amenra, krijst zijn longen uit zijn lijf. Soms is een 40 minuten durende set te kort en dit geldt zeker voor Wiegedood dat afsluit met ‘Prowl’ van het laatste album.

Het Finse Moonsorrow is een band waar velen naar uitkeken. De band ontstaan in 1995 heeft tot op heden zeven albums uitgebracht waarvan het laatste, ‘Jumalten aika’, in 2016 verscheen. De unieke muziek die de band brengt kent vele liefhebbers en wanneer opener ‘Ukkosenjumalan poika’ van het debuut album door de speakers klinkt is de groet zaal afgeladen vol. Met ‘Ruttolehto incl. Päivättömän päivän kansa’ worden we in Eindhoven getrakteerd op een nummer van het laatste album, een nummer dat ruim 15 minuten genieten is van brute vocalen, met heerlijke folk klanken uit de keyboards en een pakkend ritme. Met nummers als ‘Haaska’ en ‘Ihmisen aika’ zet Moonsorrow een overweldigende show neer die naar meer smaakt.

Hadden we eerst de wat tegenvallende IJlandse band Kontinuum, nu is het de beurt aan de grote broer van het eiland Sólstafir. Deze band is ontstaan in 1995 heeft muzikaal een reis gemaakt van viking / black metal naar post-metal / rock resulterend in het sublieme laatste album ‘Berdreyminn’ van vorig jaar.  Dat Sólstafir niets meer van doen heeft met extreme metal is duidelijk, maar de band is nog steeds een welkome gast op EMM getuige de publieke belangstelling. Met nummers als ‘Silfur-Refur’ en ‘Ísafold’ van het laatste album weet de band je onder te dompelen in een vorm van rouw en in een diepe depressie. De vocalen van zanger / gitarist Aðalbjörn Tryggvason zijn met regelmaat over en zijn tegen het valse aan zonder echt vals te worden en weten een sfeer neer te zetten om van te rillen. Sólstafir levert een heerlijke set af en mag met recht een van de hoogtepunten van de eerste dag genoemd worden.

Het Antwerpse Carnation is aan een heuse opmars bezig in de death metal scene. Was daar eerst de sterke EP ‘Cemetery of the Insane’, eerder dit jaar verscheen de debuutplaat ‘Chapel of Abhorrence’ waarmee de band zich definitief op de kaart zette. Na een drietal nummers van de nieuwe plaat is er met ‘Necromancer’ een nieuw nummer dat voor het eerst live gespeeld wordt, een primeur op de Eindhoven Metal Meeting. Carnation brengt een stevige set en geniet zichtbaar van de aandacht die de band krijgt in de kleine zaal. Een stevige pit zorgt voor wat onrust bij de security maar stoppen is er niet bij, waarna de beveilig maar weer afdruipt. Carnation ramt aan een stuk door en heeft in Simon Duson, met bebloed hoofd en zware kettingen om het lichaam, een frontman die zijn vak verstaat. Carnation maakt op EEM 2019 de lovende kritieken waar en set een vermakelijke show neer.

Afsluiter op de mainstage is het Griekse Septicflesh. Deze band uit Athene is ontstaan in 1990 en bracht een flinke serie albums uit waarvan het in 2017 verschenen ‘Codex Omega’ het laatste is. Septicflesh brengt een portie brute metal dat begeleid wordt door symfonische klanken en staat als een huis. De show doet enigszins theatraal aan en soms zijn de keyboards wel erg overheersend. Met nummers als ‘Portrait of a Headless Man’ en ‘Enemy of Truth’ weet de band een show neer te zetten die door vele gewaardeerd wordt. Echt overtuigen doet de band echter niet.

De eerste dag van de Eindhoven Metal Meeting is een geslaagde. Geen rijen voor de deur, bar of toilet en toch een volle bak. Nog een biertje halen in The Jack en dan weer op tijd klaarstaan voor dag 2 met o.a. Triptykon en Marduk. (Erik van Dijk)