Photos by : © '18 Eus

EMM Warm - Day 2 – Effenaar, Eindhoven – 15/12/2018

Na de geslaagde eerste dag op de Eindhoven Metal Meeting maken metal liefhebbers uit binnen -en buitenland zich op voor dag 2. Met bands als Natuurlijk is het Triptykon van Tom G. Warrior op zich al een naam, maar op deze dag is er meer te genieten van het Nederlandse Izegrim tot de black metal giganten van Marduk.

De start is voor de Nederlandse stoner / sludge band Offerblok met ferme de kleine zaal in een klein half uur murm speelt waarna op de mainstage het Zutphense Izegrim aftrapt. Izegrim is een band die altijd in beweging is. Muzikaal maakt de band voortdurend stappen en ‘The Ferryman's End’ uit 2016 is daar het bewijs van. Eerder dit jaar bracht de band een EP uit, genaamd ‘Beheaded by Trust’ in eigen beheer en op dit schijfje bleek dat vocaliste Marloes Voskuil nog meer brute power uit haar charmante strot kan toveren dan dat we al wisten. Daarnaast heeft Marloes haar bas gitaar aan de wilgen gehangen en is er een nieuwe bassist gevonden in Bas Wijnbergen. De Opening van de set is met ‘White Walls’, ‘Endless Desire’ en het zeer sterke ‘Reclaim My Identity’ strak en vet en wordt gedragen door het goede geluid. De band oogt energiek en bewegelijk zoals ook Marloes, die ogenschijnlijk moeiteloos over het podium stiert zonder bas. Een lekkere set en een puik optreden van Izegrim dat na een half uur te vroeg eindigt met ‘Endless Strife’.

Terug naar de kleine zaal waar het uit het Duitse Gelsenkirchen afkomstige Attic een zwarte mis op voert. De band is ontstaan in 2010 en bracht in 2012 het vermakelijke album ‘The Invocation’ uit. De band werd, mede door de vocalen van Meister Cagliostro, bestempeld als een clown van King Diamond maar maakte desalniettemin naam. Met het album ‘Sanctimonious’ deed de band het in 2017 dunnetjes over. Het podium oogt duister met kaarslicht en obscure banners, de muziek klinkt zoals je mag verwachten als een ode aan de magistrale Mercyful Fate zanger. De zaal is redelijk gevuld, het geluid is redelijk en de set valt enigszins tegen. Te veel nummers van het nieuwe album, waar nummers als ‘Satan's Bride’ en ‘The Headless Horseman’ van de eerste plaat beduidend aansprekender zijn. Attic brengt een leuke show en wat afwisseling tussen het brute metal werk op de dag.

De Oostenrijkse post-black metal band Harakiri for the Sky is de volgende band op de mainstage. Deze band is geen onbekende op de Eindhoven Metal Meeting en was al op een eerdere te aanschouwen in de kleine zaal. De band uit Wenen is ontstaan in 2010 en bracht eerder dit jaar met ‘Arson’ alweer de vierde volledige plaat uit. Met nummers als ‘Heroin Waltz’ en ‘Funeral Dreams’ brengt de band nummers die even bruut als zoetsappig aanhoren en zoals wel vaker het geval is bij bands met de toevoeging post voor het genre mist wat samenhang. Niet dat Harakiri for the Sky een slechte band is, maar er lijkt enige samenhang te missen. De brute, snelle stukken zijn heerlijk, de wat tragere passages weten niet geheel te overtuigen. Desalniettemin weet de band een redelijk gevulde zaal te betrekken en wordt het optreden gewaardeerd.

Tussen al het metal geweld kun je ook even “schuilen”. Plaatjes of cd’s uitzoeken of een shirtje kopen van je favoriete band maar ook swingen op de pop tonen in de bar waar je de favoriete rocktunes van Europe afgewisseld krijgt met ‘Like A Virgin” van Madonna, maar waar je bovenal een praatje kunt maken en een lekker biertje kunt verorberen. Even weg uit die orkaan van geweld en relaxt een dansje doen is wat velen voor een moment verkiezen…

Aandacht generen is voor de Zweedse black / death metal band Necrophobic een koud kunstje. al bij de eerste noten stroomt de grote zaal vol en is het dringen voor een plekje. De band, ontstaan in 1989, bracht dit jaar het goed ontvangen achtste album ‘Mark of the Necrogram’ uit en mag zich een van de grote bands in genre noemen. De band opent met de titelsong ‘Mark of the Necrogram’ van het nieuwe album en weet direct de aandacht te pakken om die vervolgens niet meer af te staan. Necrophobic wisselt oude nummers af met songs van het laatste album. Zo komen behalve het wat melodische ‘Tsar Bomba’ oude krakers als ‘Revelation 666’ en ‘Darkside’ en ‘The Nocturnal Silence’ voorbij en brengt Necrophobic een imponerende show.

Shining is het Zweedse black metal gezelschap rond multi-instrumentalist Niklas Kvarforth die de band op 14-jarige leeftijd startte. In 2000 verscheen het debuut album ‘Within Deep Dark Chambers’ en sindsdien is de band niet meer weg te denken uit de black metal scene. Kvarforth, die in de scene bekend staat om zijn ietwat afwijkende gedrag, heeft een peloton aan bandleden versleten en weet toch steeds weer de juiste mensen om zich heen te vinden. in januari dit jaar verscheen het laatste product van die samenwerking genaamd ‘X - Varg utan flock’ en opener ‘Svart ostoppbar eld’ is tevens de opener van dit laatste album. Shining weet muzikaliteit te combineren met het betere ramwerk en de immens smerige vocalen Niklas Kvarforth zijn bijzonder geschikt. Shining brengt met nummers als ‘Framtidsutsikter’ subtieler werk en schiet uit de slof met het nieuwe nummer ‘Jag är din fiende’ en brengt een lekkere gevarieerde set.

Een wat vreemde snuiter in het extreme metal geweld is Chris Holmes die met zijn Mean Man het District 19 podium van wat kleur mag voorzien. We kennen Chris Holmes natuurlijk van zijn twee periodes in de heavy metal band W.A.S.P. en vanavond brengt de man met zijn band nummers van die band en solowerk. ‘On Your Knees’, ‘Blind in Texas’  en ‘L.O.V.E. Machine’ openen de set en brengen sfeer in de Effenaar. Het publiek brult vrolijk mee met de songs, maar bovenal vallen de sterke vocalen van Kevin Van Raiser op die bij kans Blackie Lawless doet vergeten. De nummers van solo albums zijn leuk maar duidelijk minder bekend bij het publiek. ‘Wild Child’ en ‘Animal (Fuck Like a Beast)’ zijn nummers waar het publiek op zit te wachten. Neil Young cover ‘Rockin' in the Free World’ doet het ook goed en eigenlijk het hele pakket is een meerwaarde op EMM 2018.

Van de ene icoon springen we op de Eindhoven Metal Meeting door naar een andere. Tom G. Warrior staat met zijn Triptykon klaar om een speciale set te spelen op de mainstage. De voormalig frontman van o.a. Hellhammer en Celtic Frost bracht met Triptykon twee albums uit maar deze avond staat in het teken van Celtic Frost. ‘Procreation (of the Wicked)’, ‘Visions of Mortality’ en klassieker ‘Circle of the Tyrants’ openen de set en zetten de grote zaal op scherp. Tom G. Warrior neemt de bezoekers mee op reis en laat nummers van zo’n beetje de gehele Celtic Frost discografie horen van de eerste EP ‘Morbid Tales’ uit 1984 tot het meer obscure laatste album ‘Monotheist’ uit 2006. Wat we te horen krijgen zijn ook niet de nummers die je zou verwachten, geen ‘The Usurper’ maar ‘Dawn of Megiddo’ om maar een voorbeeld te noemen en dat maakt de steekje nog bijzonderder. Vanja Šlajh ramt haar bas alsof het de gewoonste zaak is en ook gitarist V. Santura, die tussen 2007-2008 al live aan de Celtic Frost nummers mocht ruiken, draait moeiteloos mee. Triptykon zorgt voor een van de hoogtepunten op de Eindhoven Metal Meeting.

Laatste band op de mainstage is het Zweedse Marduk en wie deze  band in de afgelopen jaren nog niet live heeft mogen aanschouwen heeft onder een steen geleefd. Na het uitbrengen van het album ‘Frontschwein’ in 2015 bezocht de band veelvuldig de Nederlandse podia en nu het nieuwe album ‘Viktoria’ een paar maanden uit is doet de band het nog eens dunnetjes over. Een van de meest geliefde platen van de band is ‘Panzer Division Marduk’ en de opening van de set komt van dat album. Het wat te toegankelijke ‘Werwolf’ neemt even wat gas terug maar verder geeft de band flink gas met o.a. ‘Of Hell's Fire’ . Het sterke nieuwe nummer ‘Equestrian Bloodlust’ komt voorbij waarna de ultieme black metal ballad ‘The Blond Beast’ weer voor wat kalmte zorgt. Marduk verzaakt niet, Marduk verzaakt nooit.

Eindhoven Metal Meeting 2018 is weer een succes met een uitverkocht huis en sterke optredens van veel bands. De eerste nieuwe namen voor 2019 zijn meteen bekend gemaakt, en met Taake, Bodyfarm, Kampfar en Mörk Gryning is er weer een best start gemaakt. Eindhoven Metal Meeting 2019 vindt plaats op 13 en 14 december. (Erik van Dijk)