Photos by : © '18 Bianca Berger

Baroeg Open Air – Zuiderpark, Rotterdam - 15/09/2018

Even stond het festival op losse schroeven maar na een crowdfunding waarbij in korte tijd de benodigde €15.000,- werd binnen geharkt was Baroeg Open Air 2018 een feit. Op 15 september is het dan zover en de voorspellingen zijn de organisatie deze editie goed gezind. Zonnig, 18° C en geen regen! Dit tezamen met een line-up met bands als Rose Tattoo, God Dethroned, Heidenvolk en vele Nederlandse en lokale helden als Die Nakse Bananen vormen de juiste ingrediënten voor een feest. Met een recordaantal van 10.000 bezoekers verwacht je een topdag en in veel opzichten was het dit ook, maar zoals bij alle mooi weerberichten komt er ook weer die beruchte donkere wolk voorbij, zo ook in Rotterdam.

Met 21 shows verdeeld over vier stages en veel verschillende stijlen muziek was het aan de Rotterdamse punkers Die Nakse Bananen om de main stage te openen. Deze heren zijn sinds 1990 actief en zijn een meer dan geschikte band om een festival als BOA te openen. Lekkere rauwe punk gebracht met een flinke dosis humor staan garant voor leuk feestje. De tent is op het vroeg uur al lekker gevuld en de eerste biertjes vinden gretig hun aftrek. De show van Die Nakse Bananen is meer dan vermakelijk. De mannen getooid in een bananen kostuum brengen de punk met overtuig en vooral plezier en dat is iets dat overslaat op het publiek. Een mooie start op het hoofdpodium.

Op de TalentStage staat na garage punk van Abdomen de eveneens uit Nederland afkomstige band Helm Op. Wat bij dit drietal opvalt is de energie op het podium en de unieke mix van hardcore en stoner. De band, ontstaan in 2016, heeft inmiddels een gelijknamige EP voortgebracht en weet op het podium te boeien. De rauwe en snelle hardcore punk maakt in de nummers moeiteloos plaats voor loodzware stoner riffs waardoor het muzikaal vooral origineel klinkt, maar behalve de originaliteit prijs klinkt het gewoon goed. Dit Achterhoekse trio vormt een band die je gerust in de gaten mag houden, de show op BOA is meer dan vermakelijk.

Het Franse Glowsun is dan weer van een geheel andere orde. De band, afkomstig uit Lille en ontstaan in 1997 heeft in inmiddels drie albums uitgebracht waarvan het laatste album ‘Beyond the Wall of Time’ in 2015 verscheen via Napalm Records. De psychedelische stoner metal / rock is veelal instrumentaal, langdradig en weinig inspirerend. Het drietal brengt een hypnotiserende show met lange nummers, af en toe horen we zanger / gitarist Johan Jaccob zijn vocalen brengen zoals in het nummer ‘Against The Clock’, maar veel werk is zonder vocalen. Tussen een enkel nummer wordt er gejuicht door een deel van het Rotterdamse publiek, waaruit blijkt dat niet iedereen in slaap gesukkeld is. Glowsun is een leuke band, maar of de muziek geschikt voor een festival valt te betwijfelen.

Ondertussen stroomt het terrein vol met bezoekers en doemt de spreekwoordelijke en beruchte donkere wolk op. Spreekwoordelijk, want de zon schijnt en doet haar werk. De dorstige festival bezoeker ondervindt problemen met het kopen van munten, lange rijen vormen zich voor de verkooppunten en wachttijden van dertig tot zestig minuten zijn helaas werkelijkheid. De rijen verplaatsen zich naar de bar waar men ook het nodige geduld moeten hebben voor de aankoop van een pilsje of ander vocht. Niet alleen erg vervelend voor de bezoekers maar ook voor de organisatie, want los van het ongenoegen omtrent de rijen, die zich niet meer oplosten gedurende de dag, loopt de BOA ook heel wat inkomsten mis. Volgend jaar moet het beter en dat is wat de organisatie beseft en reeds heeft toegezegd. Een pluim naar de bezoekers die weliswaar hun onvrede omtrent de gang van zaken uiten maar niet verder gingen dan mopperen en zich gedragen als ware metalheads.

Het Vlaamse Fleddy Melculy heeft in de afgelopen jaren flink naam gemaakt. De band is ontstaan in 2016 en de eerste single, ’T-shirt van Metallica’, werd grootst opgepakt en zorgde voor een vliegende start. Het navolgende debuut album ‘Helgië’ deed de rest en zorgde voor veel optredens in Vlaanderen en Nederland. De energieke hardcore / metal met de bekende dosis humor zorgt voor een feest in de MainStage tent dat zich laat raden. Nummers als ‘Geen vlees wel vis’ worden luidkeels meegebruld en de sfeer zit er goed in. Deze band had waarschijnlijk wel wat later op de dag gestaan, ware het niet dat Fleddy Melculy elders in Nederland nog een show moest doen.

Terwijl de festival doorgaat vindt er backstage een ander evenement plaats en wel de vrienden borrel en deze vrienden borrel wordt georganiseerd door de “Vrienden Van Baroeg” . De Vrienden Van Baroeg is een initiatief van en voor stichting Poppodium Baroeg en voor een paar tientjes op jaarbasis steun je Baroeg en kun je daarnaast meedenken over de toekomst van Baroeg. De vrienden borrel is weer geslaagd, gelijkgestemden drinken gezellig samen een biertje of een frisje en genieten van een bitterbal en andere versnaperingen. Wil je ook vriend worden? Stuur dan een e-mail naar vrienden@baroeg.nl en betuig jouw steun aan de underground metal scene en Rotterdams gezelligste poppodium in het bijzonder.

Ook dit jaar zijn de Plee Sessies weer en feit. Onder het motto: “Even pissen en toch niets missen” staat nabij de dixies een klein podium waar Nederlandse bandjes hun gal spuwen. Van de Utrechtse rock 'n roll / punk band Wildebeast tot de Rotterdamse heavy rock band 3 Speed Automatic staan er bands met een leuk verhaal en heavy muziek. Het Rotterdamse Deathroll trekt nog al wat bekijks, de death ’n’ roll geďnspireerd door de muziek die ooit door het Zweedse Entombed de wereld ingebracht werd, klinkt lekker agressief en vermakelijk.

Dat er meer genres aan bod komen bewijst 10 Years, een Amerikaanse alternatieve progressieve metal band, geformeerd in Knoxville, Tennessee in 1999. De band heeft ondanks de acht uitgebrachte albums nog geen grote naamsbekendheid opgebouwd in Europa en Nederland in het bijzonder. Vorig jaar verscheen met ‘(How to Live) As Ghosts’ het laatste album en waagde de band de oversteek naar het vaste land met verschillende shows in de UK, een show in Duitsland en vandaag op BOA. De zoete tonen van de band, met nummers als ‘Novacaine’ van de laatste plaat, gaan er verrassend goed in en 10 Years weet een groot deel van het publiek voor zich te winnen.

Pagan folk metal, ook zo’n genre dat de veelzijdigheid van Baroeg Open Air goed weergeeft. Het Arnhemse Heidevolk is ontstaan in 2002 en heeft sinds tijd zes albums uitgebracht waarvan het laatste, ‘Vuur van verzet’, in januari dit jaar uitkwam. Heidevolk brengt een professionele show waarbij de duo vocalen van Lars NachtBraecker en Jacco de Wijs opvallend zijn. Muzikaal staat de muziek als een huis en de band speelt Europa en vooral Duitsland plat waar in Nederland de populariteit enigszins achterblijft. Met nummers als ‘Ontwaakt’, van de nieuwe plaat en vooral de kraker ‘Vulgaris Magistralis’ maakt de band indruk en is het dringen geblazen in de MainStage tent. Een leuke show die het goed doet op Baroeg Open Air.

Wat er nog aan ontbrak is een stevig portie death metal. Met de heren van God Dethroned worden de bezoekers van Baroeg Open Air op de wenken bediend. De band rond gitarist / zanger Henri Sattler werd tezamen met drummer Michiel van der Plicht in 2014 voor de tweede keer nieuw leven ingeblazen en dit resulteerde in een nieuwe langspeler ‘The World Ablaze’, welke vorig jaar verscheen via Metal Blade Records. ‘The World Ablaze’ is dan ook de opener van de set waarna we in Rotterdam met nummers als ‘Villa Vampiria’ , ‘Nihilism’ en de bruut snelle kraker ‘No Man's Land’ getrakteerd worden op ouder materiaal. De black metal liefhebbers komen aan hun trekken met ‘Sigma Enigma’ waarna het laatste album weer aan bod komt. God Dethroned brengt een lekkere gevarieerde set beukwerk en daar zaten velen op te wachten.

Rose Tattoo is een band die eind 1976 werd opgericht en tegenwoordig alleen in zanger Angry Anderson een lid heeft van het eerste uur. Met albums als het gelijknamige debuut uit 1978, ‘Assault & Battery’ (1981) en ‘Scarred for Life’ uit 1982 wist de band andere bands te inspireren. Waar Guns ’n Roses succes behaalde met de Rose Tattoo cover ‘Nice Boys’ bleef het grote succes voor de band uit. Eerder dit jaar deed Rose Tattoo Nederland al aan met een clubshow vandaag krijgen we een herkansing op BOA. Natuurlijk komen de oude krakers van de band voorbij, maar ook na de opening met ‘One of the Boys’ en ‘Juice on the Loose’ zit de sfeer er al lekker in. De inmiddels 71 jarige Angry Anderson blijft een icoon en wanneer nummers als ‘Rock 'n' Roll Outlaw’, ‘Bad Boy for Love’ en ‘Scarred for Life’ door de speakers knallen is er maar een ding dat je kan doen, en dat is meebrullen. Met ‘We Can't Be Beaten’ en natuurlijk de grootste kraker ‘Nice Boys’ sluit Rose Tattoo Baroeg Open Air af met een heerlijke show. (Erik van Dijk)