Photos by : © '15 E. Straver / K. Verhaegen

Heavy Metal Maniacs festival - P60, Amstelveen – 17/10/2015

Afgelopen zaterdag 17 oktober vond alweer voor de zestiende keer het Heavy Metal Maniacs Festival plaats. Plaats van handeling was opnieuw de P60 te Amstelveen. De organisatie had ook dit jaar een aantal prima namen weten te strikken zoals Primal Fear, Kissin' Dynamite, Junkyard Drive en Manimal.

Door het vroege aanvangstijdstip en omdat er op zaterdag ook nog gewoon gewerkt moet worden hebben we opener Snaggletoöth helaas moeten missen. De eerste band die we vervolgens aan het werk zien in het Deense Junkyard Drive. De band is op het laatste moment nog aan de line-up toegevoegd oor het uitvallen van Chainfist. De band werd opgericht in 2014 en bracht onlangs hun debuut EP uit, getiteld ‘Junkyard Luxury’. Het geluid van Junkyard Drive ligt ergens tussen degelijke hardrock en stevige Rock N’ Roll in waarbij vooral is geluisterd naar bands als AC/DC, Airbourne en Guns'n'Roses. De nog jonge band weet te overtuigen met hun aanstekelijke spel. Nummers die we onder meer voorbij horen komen zijn “Spotlight Rush”, “If You Wanna Rock Me”, “Danger Zone” en “Golden Lady”.

Na een korte pauze is het vervolgens de beurt aan het Italiaanse Ancilotti. De band speelt traditionele old-school heavy metal en 80s hardrock en is opgericht door de gebroeders Ancillotti, zanger Daniele Ancillotti (Strana Officina, Bud Tribe) en bassist Sandro Ancillotti (Bud Tribe). In de line-up vinden we tevens Daniele’s zoon Brian op drums en ex-Wyvern gitarist Luciano Toscani. De nadruk van de set van vandaag ligt vooral op het in 2014 verschenen album ‘The Chain Goes On’ waarbij we tevens een nieuw nummer in de vorm van "To Hell With You" te horen krijgen van het nog te verschijnen nieuwe album. Ondanks dat de band een enthousiast optreden weet neer te zetten weten de Italianen mij minder te bekoren dan het voorgaande Junkyard Drive.

Vervolgens krijgen we de Zweedse heavy/power-metal band Manimal te zien. De band bestaat al sinds 2002. Ik moet echter bekennen dat ik nog nooit van de band heb gehoord ondanks dat het debuutalbum “The Darkest Room” (2009) een 36e plaats in de Zweedse hitlijsten wist te bemachtigen. Het geluid van band is een mix van klassieke en moderne (heavy/power) metal waarbij het geheel lekker snel en energiek wordt gebracht. Wat mij verder opvalt is dat zanger Samuel Nyman qua performance en houding wel wat wegheeft van Mikkel Sandager (Mercenary). Naast de oudere songs kregen we een behoorlijk aantal nieuwe songs te horen van het binnenkort te verschijnen nieuwe album ‘Trapped in the Shadows’ zoals opener “Irresistable”, “The Dark”, “Invincible” en het titelnummer. Al met een al wist de band een vermakelijk en degelijk optreden neer te zetten tot groot genoegen van het aanwezige publiek.

Het Duitse Kissin' Dynamite is eigenlijk nog best een jonge band, de band werd immers pas in 2007 opgericht. In 2008 verscheen het debuut ‘Steel of Swabia’ dat op lovende kritieken kon rekenen en waarbij de band meteen een behoorlijk fanbase wist op te bouwen. Inmiddels heeft de band in 2014 hun vierde album afgeleverd, getiteld ‘Megalomania’ waarbij de band bewezen heeft een constante factor in de heavy metal scene te zijn. Kissin' Dynamite is vandaag een beetje een vreemde eend in de bijt met hun glam achtige rock en metal naast alle power en heavy metal bands die vandaag op het podium staan. Dat neemt echter niet weg dat onze Duitse vrienden een prima show weten neer te zetten waarbij we nummers als “Running Free”, “Money, Sex & Power”, “Maniac Ball”, ”Hysteria”, “Ticket to Paradise” en het afsluitende “Operation Supernova” voorbij horen komen. Ook Kissin' Dynamite weet een prima show neer te zetten, waarbij het wel opvalt dat het aantal vrouwen voor het podium behoorlijk is gestegen.

Met het binnenhalen van het eveneens Duitse Primal Fear heeft de organisatie van het festival een prima zet gedaan want al ruim voor aanvang van de show is het behoorlijk druk voor het podium. De heren van Primal Fear hebben dan ook een prima reputatie wat betreft live shows, en daarnaast heeft de band al langere tijd niet meer in Nederland opgetreden. Na het intro gaan onze Duitse vrienden van start met een oudje in de vorm van “Final Embrace” gevolgd door “Alive and On Fire”, afkomstig van het meest recente album ‘Delivering The Black’ (2014). De nadruk van de gespeelde songs van de set van vandaag lag voornamelijk op nieuwer materiaal, maar ook het oude werk werd niet vergeten. Zo kregen we van het debuut onder meer het sterke “Chainbreaker” te horen, dit tot groot genoegen van het publiek. Wat verder opvalt is het grote enthousiasme waarmee de band de negentig minuten durende set afwerkt waarbij we nummers als “Seven Seals”, “Angel in Black”, “When Death Comes Knocking” en “Chainbreaker” voorbij komen. Het reguliere deel van de set wordt vervolgens afgesloten door “Metal is Forever”, maar de band komt nog eenmaal terug voor een tweetal toegiften. Zo krijgen we eerst “Delivering the Black” te horen en wordt het optreden afgesloten door het van het debuutalbum afkomstige “Battalions of Hate”, dit tot groot genoegen van het publiek. Al met al heeft Primal Fear heeft hier vandaag maar weer eens bewezen nog steeds aan de top te staan van de Duitse power metal scene. We kijken dan ook vol verwachting uit naar het nieuwe album van de band dat begin 2016 zal verschijnen, waarvan we vandaag helaas nog geen voorproefje kregen.

Na een lange dag kunnen we terugkijken op een prima verlopen festival, al had ik eigenlijk wel wat meer bezoekers verwacht. Daarnaast was het aanbod qua merchandise, cd’s enzovoort nogal matig. Ook het eten was niet heel bijzonder, de patat en frikadellen die we voorgezet kregen waren koud en slap. Al het festival de volgende keer wat meer aandacht besteed aan deze punten en zorgt voor de nodige promotie zou het festival een stuk groter kunnen worden. At neemt echter niet weg dat we ons weer prima hebben vermaakt, en voor nu wil ik dan ook iedereen van de organisatie en de P60 bedanken voor de gastvrijheid. Tot volgend jaar!