Photos by : © '14 E. Straver

Dynamo Metal Fest - IJssportcentrum, Eindhoven – 18/07/2015

Open air metal festivals in Eindhoven kennen een lange historie. Zo kennen we natuurlijk het Dynamo Open Air dat van 1986 tot 2005 gehouden in Eindhoven en in 2004 in het Goffertpark in Nijmegen en in 2005 in Hellendoorn. 10 jaar lang is het stil gebleven rondom dit festijn maar wellicht door Facebook pagina’s als "Dynamo Open Air moet terug” zijn er twee heren opgestaan dit de stoute schoen weer aantrokken. Organisatoren Tjerk Maas en Paul van Berlo hebben een poging gewaagd de historie nieuw leven in te blazen en niet zonder succes. Kleinschalig opgezet op de traditionele Eindhovense IJsbaan wordt voor het luttele bedrag van 15 euro een achttal bands voorgeschoteld en daarmee is de eerste editie met 5000 bezoekers volledig uitverkocht.

Een zonnige dag zorgt voor een dorstig publiek dat weer zorgt voor lange wachtrijen bij de bonnen verkoop en vervolgens resulteert in die zelfde lange rij bij de toiletten. Goed genoeg gezeur over wachtrijen er is immers al beloofd dit volgend jaar anders te doen.

Terug naar 18 juli 2015, langzaam stroomt de ijsbaan vol waar men kan genieten van het eerste optreden en de band die het genoegen heeft om af te trappen luisterd naar de naam Facelifter. De vijf studenten van de Metal Factory zijn winnaar geworden van de Band Battle met als beloning dit optreden. Op Dynamo Metal Fest presenteren de heren hun eerste EP “Bethlem" en die gaan we binnenkort ook maar eens luisteren om te horen hoe muziek behoort te klinken. Technische, brute death metal waarbij de band wordt aangevoerd door grunter Mike van den Heuvel die hier behalve de vocalen ook de show steelt. Continu bewegend en crowdsurfend toont deze heer zich een ware frontman waarbij helaas ook wel eens de muzikale prestatie ondersneeuwt in de prestatiedrang. Muzikaal klinkt het zo af en toe als een brei, de groovende stukken en breaks klinken daarentegen vet. Dat de mannen toch weten te overtuigen getuigd uit het feit dat al vroeg op de dag de eerste circlepit wordt gevormd.

Bodyfarm is geen onbekende meer in de Nederlandse death metal scene. De heren werken op dit moment aan hun derde full length album en hebben met de eerste twee albums, ‘Malevolence’ (2012) en ‘The Coming Scourge’ (2013), een meer dan goede indruk gemaakt. Old school death is waar deze uit Amersfoort afkomstige heren ons op trakteren en met songs als “Slaves Of War” en "The Well Of Decay”, waarbij een heuse wall of death ontstaat wordt het publiek op haar wenken bedient. En toch krijg ik altijd het gevoel dat het allemaal wat te lief is, niet de muziek die is vet en hard zoals het hoort, maar ik mis de pure agressie on stage. Wel krijgen we tussendoor nog een veelbelovend voorproefje te horen van het aanstaande nieuwe album in de vorm van "Firing Squad”. De eindconclusie is dat Bodyfarm een lekker show neerzet en vertrouwen geeft voor een goede toekomst van de vaderlandse death metal.

De stoner metal lads van Orange Goblin zijn de volgende om zich te bewijzen op DMF. Deze Londense formatie presenteren zich in Eindhoven als de perfecte live band en krijgen heel wat koppenschudders in beweging. Met songs als het meeslepende “Scorpionica” van het uit 2000 stammende ‘The Big Black’ en het up tempo nummer “Some You Win, Some you Lose” weten de heren de aandacht te trekken en ook vast te houden. De nieuwe nummers weten minder te overtuigen echter de afsluiter, het heerlijke “Red Tide Rising” van het voortreffelijke album ‘A Eulogy For The Damned’ maakt dat het positieve gevoel blijft overheersen.

Voor het geval dat een band je niet kan bekoren is er genoeg ander vermaak op DMF, zo is er gezorgd voor een verschillende catering tentjes met voor ieder wat wils zoals voortreffelijke broodjes of schotels varken rechtsreeks van de BBQ en een snackbar voor de vetnekken. Verder zijn er voldoende tappunten voor het gangbare pilsje en is er een biergarten voor het speciale biertje. Tentjes te over alwaar je het favoriete vinyl album kan aanschaffen, sieraden of een t-shirt van dat leuke bandje van toen. Van bier naar Alestorm is een kleine stap, deze Schotse heren hebben verschillende alcoholische versnaperingen verweven in hun teksten. De teksten komen wat kinderachtig over zo ook de folk / power metal die deze Schotten ten gehore brengen. Toch wordt dit gezelschap goed ontvangen door vooral de jongere schare metal fans aanwezig. Mij doet het niets en ik ben er dan ook snel klaar mee. Tijd voor nog een biertje.

En dan is het de beurt aan de Amerikaanse hardcore fanaten uit Brooklyn New York Biohazard. Deze heren weten al sinds 1987 voortreffelijke live shows neer te zetten en zo ook op DMF. Scott Roberts lijkt duidelijk zijn draai gevonden te hebben als vervanger van Evan en Billy stuitert nog steeds over het podium als in de jaren 80 en 90. Bruisend van de energie denderen de mannen over het podium met de opening song "Wrong Side Of The Tracks”. De heren spelen een redelijk gevarieerde set met songs van het debuut album tot "Vengeance Is Mine” van het laatste in 2012 uitgebrachte album ‘Reborn In Defiance’. De meeste songs zijn echter afkomstig van het in 1992 verschenen album ‘Urban Discipline’ zoals de knaller "Shades Of Grey”. Het optreden wordt afgesloten met “Punishment” en “Hold My Own” en hiermee zet Biohazard opnieuw een geweldige show neer. Verrassend, nee dat niet maar het blijft altijd een genot om de band aan het werk te zien en heerlijk om naar te luisteren en zo zorgt Biohazard voor het eerste hoogtepunt van de dag.

Dan Lilker en zijn Nuclear Assult zijn bezig aan hun laatste Europese ronde en DMF geniet de eer deze heren nog eenmaal te ontvangen. In de jaren tachtig een fenomeen met de punkachtige krakers als “Hang The Pope” heden ten dage klinkt dit alles gedateerd. Onsamenhangend zonder enige lijn te ontdekken werken de heren hun setlist af. Leuk om deze mannen weer eens aan het werk te zien, hoogstaand was het niet en wellicht is het tijd dat de mannen van hun pensioen gaan genieten. Nuclear Assult is voor de liefhebbers nog te zen op de Eindhoven Metal Meeting waarna het boek definitief dicht gaat.

Death Angel staat voor de derde keer op het Eindhovense metal feest en waar Dan Lilker en zijn kornuiten niet thuis gaven laten deze heren zich duidelijk wel zien. Een strak uitgevoerd optreden met klassiekers als “Evil Priest” en "Voracious Souls” van het uit 1987 stammende debuut album. Daarnaast krijgen we songs van alle Death Angel albums voorgeschoteld, het zwaartepunt van de set rust op het in 2013 uitgekomen "The Dream Calls For Blood”. Death Angel heeft er duidelijk nog steeds zin in na al die jaren en dat is te zien on stage, het enthousiasme druipt er nog steeds vanaf.

De Zweedse melodieuze death metal band Arch Enemy is de headliner van DMF 2015. Blikvanger met haar blauwe haar is zangers Alissa White-Gluz, sinds een jaar de vervangster van Angela Gossow, en dat zij en haar bandleden populair zijn in Nederland blijkt uit de blauwe manen die in het publiek zichtbaar zijn. Alissa is een hyper actieve frontvrouw, headbangend en stuiterend over het podium echter zij doet Angela nog lang niet vergeten. Muzikaal klinkt het allemaal strak en blijkt voormalig Nevermore gitarist Jeff Loomis een aanwinst voor het gezelschap met zijn uitstekende gitaarwerk. Jammerlijk is dat het merendeel van het gespeelde materiaal afkomstig is van de laatste twee albums wat maakt dat het allemaal wat veel van hetzelfde is. Datzelfde geldt eigenlijk voor de vocalen van Alissa, veel van hetzelfde en dat terwijl zij, getuige haar optredens in haar vorige band The Agonist veel meer in haar mars heeft dan dat zij nu in Arch Enemy ten gehore brengt. Desalniettemin een geslaagd optreden en een goede afsluiter van Dynamo 2015.

Eindconclusie is dat Nederland weer een leuk kleinschalig festival rijker zijn dat voortborduurt op de aloude historie en een aanwinst is op de zomer kalender. Rest mij niets anders dan dank uit te spreken aan de organisatoren Tjerk Maas en Paul van Berlo en 200 vrijwilligers die ons een geweldige dag bezorgt hebben. Ja, volgend jaar weer een Dynamo Metal Fest en de eerste band is inmiddels  al bevestigt en luistert naar de naam Sacred Reich. Wij zijn dan in ieder geval weer aanwezig want dit mooie feestej mag niet gemist worden.  (Erik van Dijk)