Photos by : © '15 Coen Bastiaanssen
en Lisa Kortman

Doomsday Celebration - Gebr. de Nobel, Leiden – 24/05/2015

Op 1e Pinksterdag vindt er weer een fijn metal feestje plaats in Gebr. de Nobel te Leiden. Met concurrentie van Metalcon Den Haag en verschillende lokale evenementen is er voor ieder wat wils te beleven op deze Pinksterdag. Mijn voorkeur gaat echter uit naar het Leidse Gebr. de Nobel met een lekkere vette line-up van meer liefst 10 bands waaronder Hell (Uk), Soulburn, Funeral Winds, Hell Militia (Fr), Countess en Heretic op 2 podia.

We starten de avond op het Hell Stage met het Nederlandse Countess. Een black metal formatie rondom zanger / bassist Orlok welke zelfs een periode de band als solo project heeft beschouwd. Maar goed, inmiddels is de band weer met een voltallige line-up on stage te zien. De heren brengen een mix van black en heavy metal. De inzet van keyboards geven de muziek een bijna folkachtig karakter. Een set met oude en nieuwe songs geven het repertoire goed weer. De zaal loopt langzaam vol Doomsday Celebration is onderweg en kent een vermakelijke start.

Op de Black Stage krijgen wederom te maken met een Nederlandse black metal band, Heretic uit het Brabantse Best en omgeving. Deze mannen brengen zwart metaal met een flinke dosis punk. De punk beat en de meezing refreinen zorgen ervoor dat de show een vrolijk karakter krijgt. De interactie met publiek was goed en de kleine zaal was volledig gevuld. Heretic maakt er een feest van en laat het publiek kennis maken met hun black 'n' roll, eenvoudige muziek gebracht met een dosis gezond enthousiasme.

Soulburn, de mannen uit Overijssel met hun typische death metal met doom en black metal invloeden maken inmiddels hun opwachting op Hell Stage. De voormalige Asphyx leden spelen een strakke set met tal van nummers van het recente ‘The Souffocating Darkness’ album alsmede songs van het inmiddels 16 jaar oude ‘Feeding On Angels’. Een heerlijk vette set en zoals altijd strak uitgevoerd. Soulburn is een heerlijke band die de grote zaal bijzonder weet te vermaken

Het Franse Hell Militia, brengt ons portie traditionele black metal die zijn weerga niet kent. Heerlijke songs begeleid door smerige en lugubere video beelden waaronder een oude alternatieve versie van de Rattenvanger van Hamelen op een groot scherm. De kleine zaal barst uit zijn voegen.

Het moment supreme is aanstaande, op Hell Stage maakt Hell hun opwachting. Deze Engelse heavy metal band kent een zeer bijzondere historie. Zo pleegde de oorspronkelijke zanger, Dave Halliday eind jaren tachtig zelfmoord nadat het Belgische platenlabel Mausoleum records 2 weken voor dat het debuut album zou worden opgenomen failliet ging. Inmiddels is het debuutalbum ‘Human Remains’ in 2011 uitgebracht en ook een opvolger in 2013 genaamd ‘Curse and Chapter’ door het label Nuclear Blast. Hell is versterkt met metal producent Andy Sneap op gitaar en heeft in filmacteur David Bower een waardige vervanger gevonden die de zang voor zijn rekening neemt. Hell brengt een geweldige show en speelt zowel de krakers als "On Earth as it is In Hell", "Plague and Fyre" en "Blasphemy and the Master" van het eerste album als songs van het tweede album waaronder "Darkhangel. David Bower toont zich een geweldig acteur, met fel rode contactlenzen en manifesteert zich als een ware duivel op het podium. Zoekt nadrukkelijk contact met het publiek en heeft een voorliefde voor camera's. Hoogtepunt is wanneer David een song vertolkt op stelten getooid met duivelse horens. Dieptepunt is wanneer er gedurende ongeveer een half nummer geen vocalen te horen zijn als gevolg van een brandalarm in de kleine zaal waar gelijktijdig met Hell de Poolse extreme vocaliste Hekte Zaren begeleid door noise DJ Crever te horen waren. Al met al is Hell voor mij de topper van de avond met een zeer verdienstelijke live show en het sublieme geluid dat altijd te verkrijgen is in het mooie Gebr. de Nobel

Het Rotterdamse Funeral Winds is natuurlijk geen onbekende in de Black Metal wereld. Deze mannen zijn al actief sinds 1991 en brengen sinds jaar en dag een occulte show met corpsepaint, pentagrammen, vuur en vlammen op een duister podium. Vanavond geen vuur en vlammen (waarschijnlijk door eerder brandalarm) maar bloed was er voldoende on stage. Een lekkere set geplukt uit de drie uitgebrachte langspelers en een smerig schouwspel op de kleine stage.

Na Hell zou het de beurt zijn aan Inquisitor om de avond op het hoofdpodium af te sluiten. Echter deze uit Hardewijk afkomstige heren bleken door overmacht getroffen en de vervangers waren Infinity. Dus geen thrash metal uitstapje maar, je raad het al, black metal. De mannen speelde een lekkere set met de zang in dit geval vertolkt door de drummer. Op zich natuurlijk geen probleem maar je mist de interactie met het publiek. Dit alles mocht de pret niet drukken en infinitief denderde door naar het einde van deze avond.

Op de kleine stage was er nog de mogelijkheid de avond af te sluiten met DJ Sore Icon. De duistere tonen die deze DJ ten gehore bracht waren aan mijn en vele andere oren niet besteed. Al met al kan deze 1e Pinksterdag als zeer geslaagde de boeken in, met dank aan Doomsday Celebration, Gebr. de Nobel en natuurlijk niet te vergeten Coen Bastiaanssen en Lisa Kortman voor de plaatjes. (Erik van Dijk)