Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

ScumBash Festival 2014 – Van Nellefabriek, Rotterdam – 22/02/2014

Op zaterdag 22 februari 2014 vond de eerste editie van het gloednieuwe rock ’n roll festival ScumBash plaats in de monumentale Van Nellefabriek in Rotterdam. De organisatie lag in handen van Schorem Haarsnijder en Barbier, die een festival wilden neerzetten waarbij zij de uitstraling en sfeer van hun eigen barbiershop uit wilden dragen. Schorem Barbier & Haarsnijder is de enige vrouwvrije plek in Rotterdam waar een man even zichzelf kan zijn, en zoals de naam al doet vermoeden kan met hier terecht voor een degelijke, ouderwetse knip en scheerbeurt. Het is dan ook niet voor niets dat de heren de laatste jaren een graag geziene gast zijn op diversen evenementen zoals Paaspop en Eurosonic/Noorderslag en zijn ze zelf meerdere keren op TV te zien geweest bij de Wereld draait door. Tevens stelden de heren onlangs hun ideale muziekavond samen met fragmenten, persoonlijke verhalen en live-bands in DWDD Saturday Night voor. Natuurlijk was er aan de vrouwen ook gedacht en was er een speciale vrouwenhoek ingericht door de Utrechtse collega's van Madame de Pompadour & La Fee Verte waarbij de haren in een hun 'vintage' stijl geknipt konden worden.

Het festival is gebaseerd op de succesformule van het Eindhovense Speedfest festival, waarbij de heren in totaal 18 bands bereid hebben gevonden om het publiek te vermaken met rock ’n roll, garagerock, punk, metal, hardcore en psychobilly, verdeeld over drie podia en goed voor twaalf uur non-stop rock ’n roll! Zo zijn onder meer publiekstrekkers Peter Pan Speedrock, The Toy Dolls, Batmobile, Karma to Burn en Candybar Planet vandaag te aanschouwen. Enkele weken voor het festival heeft The Exploited vanwege gezondheidsproblemen af moeten zeggen, maar de organisatoren hebben daarvoor in de plaats de UK Subs en Discharge weten te strikken om de vrijgekomen plaats(en) in te nemen. Zoals reeds gemeld vond het festival plaats in de markante Van Nellefabriek, één van de voornaamste industriële panden in Rotterdam. Het karakteristieke gebouw ademt historie en heeft het authentieke gevoel van een eeuw geleden dat perfect bij het ScumBash festival past. De wapenspreuk van ScumBash ”One day of pure goddamn rock ’n roll” dekt de lading dan ook volledig. Het is dan ook niet voor niets dat het festival op de dag zelf met zo’n 3500 verkochte kaarten volledig was uitverkocht.

Als we rond de klok van half 1 in de middag de parkeerplaats aankomen, begint de stroom mensen al redelijk op gang te komen. Ondanks dat het bij ingang nog niet heel druk is duurt het even voordat we binnen zijn omdat iedereen behoorlijk overdreven wordt gefouilleerd waarbij ik zelfs het eerder verkregen programma ik uit mijn zak moest halen. Op de vraag waar naar gezocht werd kreeg ik geen antwoord, maar om recentelijk Amerika binnen te komen was een stuk makkelijker. Rond de klok van 1 uur wordt het festival afgetrapt door het Haagse Small Time Crooks. Een jugrock ’n roll band waarbij de band gebruik maakt van onder meer een contrabas, gitaren en een wasbord. De band weet meteen de stemming erin te brengen en voor het podium loopt het dan ook al snel redelijk vol. De band geeft dan ook een strakke show weg en Scumbash had geen betere opener kunnen wensen want ondanks dat het nog vroeg is vloeit de drank rijkelijk. De volgende act die we aan het werk zagen was het Engelse UK Subs, die op het laatste moment de Exploited mochten vervangen omdat deze vanwege gezondheidsproblemen van zanger Wattie hun geplande optredens af moesten zeggen. Maar ook deze Engelse punk helden weten hoe ze het publiek moeten vermaken en zetten dan een spetterend optreden neer. Zo valt er niets van te merken dat zanger Charlie Harper al 69 jaar oud is. Al met al valt er dan ook niet veel op de show aan te merken, klasse. Ook het uit West Virginia afkomstige Karma To Burn weet te overtuigen. De band tourt volgens mij onafgebroken en dan ook regelmatig in Nederland live te aanschouwen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band een krachtig en groovend optreden neerzet. Het uit Den Haag afkomstige The Deaf wordt aangevoerd door Spike van Di-Rect, maar de band is hier vandaag een beetje de vreemde eend in de bijt. De songs van de band zijn dan ook net niet krachtig genoeg om het publiek aan te sporen. We verlaten de zaal dan ook weer redelijk snel, net zoals een groot deel van het aanwezige publiek.

Het Belgische Bliksem is vandaag de enige metalband van de dag, hun snelle thrash wordt overtuigend gebracht, waarbij zangers Peggy de longen uit haar lijf brult. Het publiek lijkt het allemaal prima te vinden, want voor het podium ontstaat een heerlijk chaos. Het Bredase Batmobile weet vervolgens de zaal op zijn kop te zetten. De band werd in de jaren 80 opgericht en kan gezien worden als de pioniers van psychobilly scene in Nederland. De band gaat spetterend van start, echter halverwege valt het podiumgeluid weg. Na een korte stripact van frontman Jeroen Haamers is alles weer voor elkaar en sluit de band hun swingende optreden alsnog zeer geslaagd af. De meeste bezoekers van vandaag zullen Peter Pan Speedrock al meerdere keren live aan het werk gezien hebben. De Eindhovenaren zijn regelmatig op de diversen festivals door het land te zien en natuurlijk ook tijdens hun eigen Speedfest, een festival waar menig bezoeker van vandaag al eens geweest zal zijn. Zoals eigenlijk altijd gaat de band er vol gas tegenaan en stelt Peter Pan Speedrock eigenlijk nooit teleur, het is dan ook niet voor niets dat de zaal ramvol staat. De hardcore band Born From Pain sluit vervolgens op gepaste wijze het Jack Ketch stage af met een loeiharde show waarbij het publiek nog een keer uit zijn dak gaat. Rond de klok van 12 uur is het dan eindelijk de beurt aan het Engelse The Toy Dolls om de avond af te sluiten. De band staat zichtbaar te genieten van de aandacht van het nog steeds in grote getale aanwezige publiek. De grappige teksten, de humor en het plezier waar de band mee staat te spelen is dan ook iets dat het publiek na een lange dag goed kan waarderen. Rond de klok van 1 uur, als de band bijna klaar is met hun set houden we het voor gezien en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd festival.

Al met al waren er zo’n twaalf uur lang diversen act te zien op het “Jack Ketch“ stage en het “The Kraken” stage met als hoogtepunt de optredens van UK Subs, Karma To Burn, Peter Pan Speedrock en The Toy Dolls. Verder was er op elke moment van de dag wel een band te zien, maar omdat de drie podia vlak naast elkaar stonden met slecht een afscherming ertussen was het soms wel lastig wat betreft het geluid. Zo stond er aan de ene kant een band te soundchecken en op het podium ernaast een band te spelen waardoor er wel enige geluidsoverlast waarneembaar was. Het derde podium, het Cortonville Stage hebben we helaas moeten overslaan door de beperkte ruimte waardoor het niet gemakkelijk was om bij dit podium te komen. Het Cortonville werd gepresenteerd door naamgever Eric Corton waarbij het podium plaats bood aan een aantal getalenteerde acts. Verder kan de eerste editie van het Scumbash de boeken in als zeer geslaagd en wat ons betreft zijn we volgend jaar gewoon weer aanwezig.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!