Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Rock Hard Festival 2014 – 06/06 - 08/06/2014

Het valt tegenwoordig voor een festivalorganisatie niet mee om de juiste bands en headliners te boeken. De gages die de band vragen gaan al jaren omhoog en de meeste bands toeren tegenwoordig meerdere keren per jaar door Europa. Om de grotere bands te boeken moet dus eerst een grote zak geld op tafel komen maar ook moeten de bands in de smaak vallen bij het publiek en dient er een geschikte locatie gevonden te worden. Wat betreft het Duitse Rockhard festival, deze hebben een prachtige locatie. Zo is het Ampitheater aan het Rhein-Herne-Kanaal in Gelsenkirchen vanaf de eerste editie in 2003 al de vaste plek voor het festival. Het enige nadeel aan deze locatie is echter de beperkte capaciteit van zo’n zeven a acht duizend bezoekers waardoor de echte grote namen eigenlijk onbetaalbaar worden. Zo viel dus het voor de organisatie van het festival (dat dit jaar voor de twaalfde keer plaatsvindt) ook weer niet mee om de juiste namen te boeken. Echter wist men met bands als Triptykon, Sacred Reich, Annihilator, Carcass, Megadeth (dat helaas twee weken voor het festival af moest zeggen) en Tesla een aantal topacts binnen te halen. De organisatie van het festival heeft ook een neus voor nieuw talent zoals Nocturnal, Dead Lord Sólstafir en Blues Pills die het op een festival als dit erg goed doen. Daar komt dan ook nog eens bij kijken dat het festival een van de meest gezellige is in de omgeving van het Ruhrgebied, de prijzen schappelijk zijn (3,50 voor 0,4 liter bier) en dat het vanuit Nederland gemakkelijk aan te rijden is. Een compleet verslag van het hele festival valt hier te lezen.

VRIJDAG

Het is nog niet erg druk in het Amfitheater als de jonge honden van NOCTURNAL rond de klok van drie uur aftrappen. Het duurt echter niet lang voordat er zich een behoorlijke meute thrashers voor het podium begeeft om de band onder aanvoering van zangeres Tyrannizer aan het werk te zien. De typische Duitse thrash die in het straatje ligt van het oudere werk van bands als Destruction, Sodom, Assassin, Living Death en Kreator gaat er bij het publiek dan ook in als spreekwoordelijke koek. Hierna is het de beurt aan het eveneens Duitse ZODIAC. De band toerde onlangs in het voorprogramma van Audrey Horne en Grand Magus door Europa en ik moet toegeven, de show van vandaag beviel een stuk beter. De blues rock en dan met name de Neil Young cover “Cortez The Killer” word prima vertolkt waarbij het genieten is in de namiddagzon met een heerlijk biertje in de hand. Heel anders gaat het er aan toe als het deathmetal gezelschap van DECAPITATED het podium betreedt. De band gaat er meteen bikkelhard tegenaan en al snel dienen de eerste crowdsurfers zich aan. De Polen zetten vandaag een enthousiaste show neer, waarbij de band onder leiding van zanger Rafał Piotrowski het publiek in een tijdbestek van vijfenveertig minuten compleet omver beukt.

Het uit Amerika afkomstige MIDNIGHT bestaat slechts sinds 2003. De band wordt echter mede door de rauwe sound en de invloeden van bands als het oudere werk van Venom en Hellhammer omschreven als echte cultband. Het optreden van vandaag geldt als enige show die de band dit jaar in Duitsland ten gehore geeft. Het is dan ook niet voor niets dat een groot aantal fans zich voor het podium hebben verzameld om het trio, gehuld in zwarte kappen aan het werk te zien. De old school blackmetal die de band vervolgens ten gehore brengt klinkt wat rommelig, maar dat mag bij deze muziek en zo weet de band een prima show neer te zetten. Vervolgens is het de buurt aan de publieksfavoriet van de dag, het Duitse gezelschap DIE APOKALYPTISCHEN REITER. De band was een aantal jaar geleden ook al te zien tijdens het festival en staat vandaag dan ook wat hoger op de bill. De mix van thrash-, death-, folk- en power- metal werk aanstekelijk op de voornamelijk Duitse fans. Voor het podium is er dan ook een pittig feestje aan de gang waarbij de crowdsurfers in een hoog tempo over de hekken vliegen.

Ook de heren en dame van TRIPTYKON waren al eerder in Gelsenkirchen aan het werk te zien en sluiten vandaag het festival af. De Zwitsers brachten onlangs een zeer sterke opvolger va hun debuutalbum uit, waarbij het Duitse publiek vandaag voor het eerst kennis maakt met ijzersterke uitvoering van onder meer “Black Snow”, “Tree Of Suffocating Souls” en “Altar of Deceit”. Het zijn echter de Celtic Frost klassiekers van Tom Gabriel Fischer ’s voormalige band waarbij het publiek uit zijn dak gaat. Zo wordt een nummer als “Circle of the Tyrants” uitbundig meegezongen en gaat het er in de pit hard aan toe tijdens “Visions of Mortality” en “The Usurper”. De set wijkt echter niet veel af van die van een maand geleden op Roadburn. Opvallend detail is wel dat de complete show van de band gefotografeerd mag worden, iets dat meer bands en festivals zouden moeten doen.

ZATERDAG

Ook dag twee van het festival begint zonovergoten en mannen van ROXXCALIBUR hoeven het publiek dan ook nauwelijks op te warmen voor een flinke dosis NWOBHM. De sound van de band ligt in het straatje van acts als Savage, Tygers of Pan Tang, Budgie en Tokyo Blade waarbij vooral het enthousiasme van de hele band opvalt. Dit is overigens toch al iets dat me dit weekend opviel, bijna alle bands speelden vol overgave en hadden het duidelijk erg naar hun zin. De eerste verrassing van vandaag deed zich aan in de vorm van het Zweedse DEAD LORD. De gelijkenis van de songs met Thin Lizzy is opvallend, vooral het stemgeluid van zanger Hakim Krim komt dicht in de buurt van dat van Phil Lynott. De band nam hun debuut, getiteld ‘Goobye Repentance’ op in Dublin waarvan vandaag een groot deel de revue passeert. Dead Lord weet vandaag dan ook te overtuigen, al haalt de ballad halverwege de set wel wat de vaart uit de show. Het eveneens Zweedse SCREAMER kan in een adem genoemd worden met bands als Enforcer, Bullet en Skull Fist. De traditionele heavy metal die die het vijftal het publiek voorzet gaat er prima in halverwege de middag. Het uit IJsland afkomstige SÓLSTAFIR blijft een beetje een vreemde eend in de bijt en als de band dan ook nog eens door technische problemen te laat van start gaat loopt de show niet helemaal lekker. Gelukkig herpakt de band zich halverwege de show. Voor een groot deel van het publiek zijn de songs met een gemiddelde van ruim tien minuten echter wat aan de lange kant en is het maar moeilijk de aandacht vast te houden. Dat neemt echter niet weg dat Sólstafir hier vandaag een intense show weet neer te zetten waarbij de band afsluit met “Goddess of the Ages”.

Het Deense PRETTY MAIDS was negen jaar geleden al eens te gast in Gelsenkirchen en het werd wel weer eens tijd om de heren aan het werk te zien. Zanger Ronnie Atkins en zijn band zet ons bijna een uur lang stevige jaren tachtig rock voor. Zo krijgen we een aantal songs van het meest recente album ‘Motherland’ voorgeschoteld en worden ook klassiekers zoals “Red, Hot And Heavy”, “Yelow Rain” en “Back To Back” niet vergeten. Het uit Florida afkomstige deathmetal instituut OBITUARY gooit het vervolgens over een heel andere boeg en walst het publiek plat met loodzware old school deathmetal. Zo wordt er snoeihard afgetrapt met “Stinkupuss” om een uur later te eindigen met de ultieme klassieker “Slowly We Rot”. Obituary doet dan ook wat er van ze verwacht wordt en zo gaat het publiek hard tekeer voor het podium als de band nummer als “Chopped in Half”, “Turned Inside Out” en “The End Complete” ten gehore brengt. Om de paar jaar keert het Amerikaanse SACRED REICH terug naar Europa voor een aantal selecte festivals en clubshows. Zo is de band een graag geziene gast in Eindhoven, waar de band een dag eerder al te zien was. Vandaag staat de band voor de tweede maal op het Rockhard festival en wie erin 2009 bij was weet wat hij kan verwachten. De eigenzinnige thrash die de band speelt ligt goed in het gehoor en ook vandaag zet de band ons weer een uitmuntende show voor met als hoogtepunten nummers als “Love...Hate”, “Crimes Against Humanity”, “Who's to Blame”, “The American Way”, de Black Sabbath cover “War Pigs” en het afsluitende “Surf Nicaragua”. Gedurende de gehele show vliegen de crowdsurfers over de hekken en maakt de vangploeg overuren, maar wat wil je met een band die zoveel klassiekers op haar naam heeft staan. Dat de band al meer dan vijftien jaar geen nieuw materiaal heeft uitgebracht wordt hen dan ook door iedereen vergeven!

Het Engelse CARCASS is weer helemaal terug van weggeweest, zo bracht de band afgelopen jaar het zeer sterke comeback album ‘Surgical Steel’ uit en heeft de band sindsdien onafgebroken door zowel Europa als ook Amerika getoerd. De show van Carcass wordt ondersteund door een volledige lichtshow en wordt er tevens gebruik gemaakt van videoprojecties waarbij de nodige bloederige beelden voorbijkomen. Natuurlijk wordt er veel materiaal gespeeld van het meest recente album en het toegankelijke ‘Heartwork’ maar het oudere materiaal van de band ligt echter wat minder lekker in het gehoor. Daardoor gaat de vaart soms wat uit het optreden en was het beter geweest als Sacred Reich hier vandaag het festival had afgesloten. De tweede dag kan qua weer, sfeer en bands echter ook gewoon de boeken in als zeer geslaagd.

ZONDAG

Om de traditie vast te houden hebben we opener IRON SAVIOR helaas moeten missen. Zo is het Zweedse bluesrock gezelschap BLUES PILLS de eerste band die we vandaag aan het werk zien. De band bestaat pas sinds 2011en heeft slechts enkele EP’s op haar naam staan maar heeft inmiddels wel een deal weten te sluiten met Nuclear Blast en is de band in het Rockhard magazine verkozen tot nieuwkomer van 2013. De band onder aanvoering van zangeres Elin Larson weet een zeer intense show neer te zetten, waarbij tevens een hoofdrol is weggelegd voor de jonge gitarist Dorian Sorriaux.

Ook het Israëlische ORPHANED LAND is vandaag voor de tweede maal te gast in Gelsenkirchen. De band maakt op hun albums en in hun muziek gebruik van vele invloeden zoals folk, samples en lange intro’s en zijn de songs voorzien van zware riffs en death metal grunts waarbij de teksten voornamelijk handelen over geloof en religie. Omdat de meeste bezoekers pas net wakker zijn en er al twee dagen op hebben zitten komt de muziek van de band niet geheel over. Daar komt dan nog eens bij kijken dat na het verkoelende buitje van vanmorgen de temperatuur al behoorlijk is opgelopen in de vroege middag. Ook INSOMNIUM krijgt het publiek niet echt op gang. De melodieuze death metal komt niet geheel over op het grootse deel van het publiek. Dat neemt echter niet weg dat de band geen succes heeft, voor het podium staan genoeg fans en zo lijkt de band het dan ook prima naar hun zin te hebben. Aan het einde van de middag is het de beurt aan het Amerikaanse MONSTER MAGNET. De band heeft inmiddels een aantal klassiekers op haar naam staan waarvan “Dopes To Infinity” (1995) en “Powertrip” (1998) wel de bekendste zijn. Zo weet de band onder leiding van frontman Dave Wyndorf, die gedurende de hele show zijn leren jas aanhoudt (met een temperatuur van dertig graden) een zinderende rockshow neer te zetten. Hoogtepunt van de set is het afsluitende “Space Lord” dat massaal wordt meegezongen door het publiek. Inmiddels is het Amfitheater ook nagenoeg geheel gevuld met metalheads en vanaf het begin van de avond hangt dan ook het bordje uitverkocht boven de deur.

Het Canadese thrashcombo van ANNIHILATOR staat sinds de oprichting in 1984 onder leiding van meester gitarist Jeff Waters. Het debuut ‘Alice in Hell’ uit 1989 is een regelrechte klassieker waarvan we vandaag onder meer “Alison Hell” en het afsluitende “Human Insecticide” te horen krijgen. De band heeft er zichtbaar zin in, zo rent Waters van links naar rechts over het podium en zijn het vooral de lachwekkende gezichten die hij trekt en poses die hij aanneemt een genot om naar te kijken. Ook muzikaal zit de show prima in elkaar en worden nummers als “Set the World on Fire”, “Road to Ruin” en “Brain Dance” door het overgrote deel van het publiek uitbundig meegezongen. Het uit Californië afkomstige TESLA kan gezien worden als een van de beste hardrockbands uit de buurt van Sacramento. De band bestaat al sinds begin jaren tachtig, maar is de laatste jaren niet heel vaak live te zien geweest in Europa. Begin juni is het zevende album van de band verschenen, getiteld ‘Simplicity’ waarvan we het nummer “MP3” te horen krijgen. Verder zijn het vooral de hits als “Gettin' Better”, “Modern Day Cowboy”, “Little Suzi” en het afsluitende “Cumin' Atcha” die de band met een speels plezier ten gehore brengt, dit tot groot genoegen van het publiek.

Na het afzeggen van de zondag headliner MEGADETH door een sterfgeval in de familie van een van de bandleden was het even spannend voor de organisatie van het festival. Dit gebeurde immers twee weken voor aanvang. Er werd echter als snel een vervanger gevonden en zo werden de thrash veteranen van TESTAMENT als helden binnen gehaald. De band trapt af met “Rise Up” dat ondersteund wordt door de nodige pyro. Het begin van de set bestaat uit het meer recente materiaal van de band zo krijgen we onder meer songs als “More Than Meets the Eye”,”Native Blood” en “Dark Roots of Earth” te horen. Ondanks dat de band er helemaal voor lijkt te gaan is het goed merkbaar dat Testament niet veel voorbereiding heeft gehad. De meeste nummers worden wat slordig gespeeld en ook het geluid, dat enorm hard staat laat zo nu en dan wel wat te wensen over. Tegen het einde van de set zijn het klassiekers als “Into the Pit”, “Practice What You Preach”, “The Haunting” en de ultieme Testament songs “Over the Wall” die het nog steeds niet moegestreden publiek in beweging krijgt dat ontaard in een massale wall of death. Tot na de laatste tonen van het afsluitende “The Formation of Damnation” zit de arena tot de nok toe vol. Mede door de rommelige indruk, het harde geluid en de foutjes die hier en daar te horen waren gaat dit optreden niet de boeken in als beste show ooit ondanks dat ik de band een warm hard toedraag en daar kan de terugkeer van de meesterlijke bassist Steve DiGiorgio ook niets meer aan veranderen.

We kunnen echter terugkijken op een zeer geslaagd, zonovergoten festival zonder noemenswaardige incidenten. Inmiddels heeft de organisatie van het festival al laten weten dat ze ook in 2015 door zullen gaan en is OVERKILL als eerste band reeds vastgelegd.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!