Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Paaspop Festival 2014 – De Molenheide, Schijndel – 20/04/2014

Tijdens het paasweekend vindt traditiegetrouw het Paaspop festival plaats in het Brabantse Schijndel, waarbij meteen het festivalseizoen officieus wordt afgetrapt. Deze 36e editie van het festival wisten maar liefst 58.000 bezoekers de weg naar Schijndel te vinden, waarvan er zo’n 9000 op de camping bivakkeerden. In tegenstelling tot vorig jaar (toen de temperatuur ‘s nachts onder het nulpunt lag) was het door het prima weer goed toeven. Het Paaspop biedt net als ieder jaar een keur aan verschillende acts, singer-songwriters of Dj’s, artiesten en theater. Tevens was er de mogelijkheid om gratis naar de kapper te gaan bij de ‘men only’ kapper Schorem Haarsnijder, te bowlen in Club Lebowksi of te rocken in het bikerscafé Thunderbolt. Dit jaar was er voor het eerst een speciale tent met Cd’s of Lp’s ter gelegenheid van de Record Store Day en kon men een demonstatie bijwonen van het van het Pro Wrestling team. Zo was er voor iedereen dus voldoende keuze en variatie op muzikaal en ander gebied. Deze variatie werd doorgevoerd op culinair gebied waarbij er naast de gebruikelijke hamburgers en friet tevens kreeft, vegaballen, BBQ, seafood en het regionaal geliefde streekproduct; worstenbroodjes op de menukaart stonden.

De eerste twee dagen, waarvan de zaterdag met als headliner The Prodigy compleet was uitverkocht hebben we helaas over moeten slaan. Zo reizen we zondag morgen met de trein richting Den Bosch om daar op de pendelbus te stappen. Deze bus zou om het half uur richting het festival rijden, echter na ruim 40 minuten te hebben gewacht was er nog geen bus en het zag er niet naar uit dat deze snel zou komen volgens de begeleiders die eigenlijk ook niet veel meer wisten. Het verhaal was dat er 1 bus reed, en de chauffeur van deze bus zich aan de rijtijden wet moest houden en dat hij bij aankomst eerst drie kwartier zou moeten rusten. De tweede bus was onderweg uit Zeeland, maar dat kon ook nog wel even duren. Dus om een kort verhaal lang te maken, uiteindelijk hebben we de taxi naar het festival terrein genomen want anders hadden we waarschijnlijk nu nog in Den Bosch op het station gestaan. Nu heeft de organisatie van Paaspop het vervoer per pendelbus uitbesteed aan de festivalbus organisatie, dus wat dat betreft valt de organisatie van Paaspop niets te verwijten.

Eenmaal bij het festival terrein is het inmiddels een drukke boel, de eerste bands zijn alweer enige tijd klaar met hun shows. Zo stond het Belgische Bliksem al om 1 uur op het Phoenix stage. Naar horen zeggen hebben de thrashers onder aanvoering van frontvrouw Peggy een prima show neergezet. Omdat de bands die we willen zien nog even op zich laten wachten maken we eerst een verkenningsronde langs de dertien tenten en area’s die op het terrein aanwezig zijn en komen we de meest vreemdsoortige acts en stands tegen. Zo komen we onder andere springende paashazen tegen en is het behoorlijk druk bij het theater. Rond de klok van half vijf begeven we ons vervolgens richting het Phoenix podium, waar de heren van De Wolff al klaar staan. De psychedelische bluesrock gaat er prima in bij het publiek op de late middag. Het trio uit Geleen heeft er dn ook zin in zo weet de band een enerverende show neer te zetten. Na iets meer dan halverwege het optreden van De Wollf begeven we ons richting het Thunderbolt podium om het Spaanse ’77 aan het werk te zien. De band was twee jaar geleden ook al te gast op Paaspop en omdat de heren wel van een feestje houden zijn ze dit jaar weer van de partij. ’77 is zwaar beïnvloed door AC/DC, en dan met name het tijdperk dat zanger Bon Scott achter de microfoon stond waarbij de bandnaam afkomstig is van het jaartal dat het AC/DC album ‘Let There be Rock’ verscheen. ’77 weet een spetterende show neer te zetten, waarbij de aankleding van het Thunderbolt podium mede de sfeer bepaalt. Dat deze enorm goed is zal niemand ontkennen en wanneer de gitarist van de band een rondje door de zaal maakt en een prima solo ten gehore geeft op de bar kan het optreden voor de Spanjaarden niet meer stuk.

Na het prima optreden van ’77 hebben we even de tijd om bij te komen van de vele indrukken van de afgelopen dag en natuurlijk moet ook de inwendige mens verzorgt worden waarop we ons richting de Resto Lounge begeven. Vandenberg’s Moonkings, de nieuwe band van voormalig Vanderberg en Whitesnake gitarist Adje van den Berg willen we niet missen dus begeven we ons op tijd richting het Phoenix podium. Tegen de tijd dat de heren het podium betreden staat de tent behoorlijk vol en als de band aftrapt met twee nieuwe songs van het onlangs verschenen debuut gaat meteen het dak eraf. Natuurlijk worden ook de hits die gitarist Ad op zijn naam heeft staan niet vergeten en zo krijgen we onder meer Vanderberg’s “Burning Heart” en Whitesnake’s “Here I Go Again” voorgeschoteld. Onze avond kan in ieder geval niet meer stuk. Na het uitstekende optreden van Vandenberg’s Moonkings hebben we nog heel even om een rondje over het terrein te maken, maar we hebben niet veel tijd meer en om de trein niet te missen besluiten we om het optreden van Hatebreed te laten voor wat het is. We weten immers niet hoe lang het gaat duren voordat we met de pendelbussen op het station zullen zijn.

Al met al kan de organisatie van Paaspop terug kijken op een zeer geslaagd festival, waarbij ook deze editie de samenkomst van diversen stijlen, bekende en onbekende acts een prima geheel wisten te vormen. Tevens was het weer gedurende het hele festival prima te noemen waardoor het publiek niets te klagen had. We hopen dan ook dat we volgend jaar weer welkom zijn, het festival zal dan plaatsvinden van 3 tot en met 5 april.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!