Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Baroeg Open Air - Festivalterrein Zuiderpark – 20/09/2014

Op 20 september waren zo’n 7500 mensen getuige van een prima dag in het Rotterdamse Zuiderpark ter gelegenheid van het Baroeg Open Air festival dat dit jaar voor de zevende keer plaatsvond. Traditiegetrouw richt het festival zich op harde underground muziek zoals metal, punk en industrial waarbij we vandaag onder meer bands als Black-Bone, Amenra en de headliner Bolt Thrower te zien zijn. Naast de bands op de Main stage speelde er op het zogeheten ‘Talent Stage’ een aantal jonge metalbands, te weten Ecocide (winnaar van de Battle 4 BOA), Illusionless (winnaar van de Metal Battle) en Thin Pillow.

Het festival wordt afgetrapt door het Eindhovense rocktrio Black Bone. Het is echter nog vroeg in de middag waardoor het nog niet heel druk is, maar gedurende de show stroomt er gelukkig wat meer publiek de tent in waardoor het optreden van vandaag toch als zeer geslaagd de boeken in kan. Hierna zijn het de heren van de Amerikaanse psychedelische rock band Naam die het publiek mogen vermaken. Het optreden komt echter maar moeilijk op gang waardoor een groot deel van het publiek het al weer snel voor gezien houdt. Elle Bandita speelt vandaag een thuiswedstrijd, de dame en heren brachten dit jaar een bijzonder mooi alternatief rock album uit. De band weet onder leiding van de Rotterdamse rockchick een prima show neer te zetten waarbij er zowel oud als ook nieuw werk voorbij komt. De Raggende Mannen, de band rondom schreeuwlelijk Bob Fosko werd eind jaren ’80 bekend met nummers als ‘Poep in je hoofd’, ‘Het rijdt niet’ en het zes seconden durende ‘Nee’s Niks’. Natuurlijk ontbraken deze songs vandaag niet en schreeuwde de hele tent de deze klassiekers uit volle borst mee. Het Belgische Amenra behoort tot een van de opvallende namen die vandaag te zien zijn. Je houdt van deze muziek of niet, meeslepende sludgemetal is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Een groot deel van het publiek volgt de band dan ook van een afstandje, liggend in het gras genietend van een biertje. De band weet echter een prima optreden neer te zetten. Eigenlijk is dit ook het geval bij Clan Of Xymox. Het blijkt ook wel dat een groot deel van het publiek nog even wacht op wat komen gaat en tijdens de new wave act is het dan ook zeer gezellig bijpraten met vrienden en bekenden en is de band van ondergeschikt belang. Als headliner heeft het festival immers niemand minder dan de Britse death metal band Bolt Thrower weten te strikken en dat is best bijzonder. Bolt Thrower treedt niet zo vaak meer op en de show van vandaag is dan ook de enige festival show van de band van dit jaar. Het is dan ook niet voor niets dat vandaag veel bezoekers speciaal voor de Britten naar Rotterdam zijn afgereisd. Tevens is het een drukte van belang bij de merchandise stand van de heren, waar de shirts voor zeer schappelijke prijzen van rond de 12 euro van eigenaar wisselen. Bolt Thrower weet vervolgens het festival op een waardige manier af te sluiten waarbij klassiekers als ‘Mercenary’, ‘Cenotaph’, ‘Warmaster’, ‘The Fourth Crusade’ en ‘No Guts No Glory’ loeihard voorbij komen.

We kunnen vandaag terugkijken op een zeer geslaagd festival. Natuurlijk speelde ook het geweldige weer een grote rol daarin, maar Baroeg bewijst toch maar dat het nog steeds gratis kan in Nederland. Het enige puntje van kritiek is eindelijk alleen de lange rijen voor de munten, maar daar werd gelukkig als snel een oplossing voor gevonden. Dit is echter toch iets dat we dit jaar al meerdere keren hebben gezien waardoor er ook omzet wordt misgelopen. Gelukkig mocht dit de pret voor de meeste bezoekers niet drukken en volgend jaar zijn we er gewoon weer bij.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!