Photos by : © '13 E. Straver / A. Beckers

Incubate Festival, 20/09/2013 – Immortal + Mayhem + Gehenna + Khold + Sonne Adam + Behexen + Dragged Into Sunlight + Funeral Winds + Chaos Invocation + Verbum Verus + Serpent Noir + Neige Morte + Grift+ Terzij De Horde + Dead Existence + Iron Witch

Van maandag 16 september tot en met zondag 22 september vond alweer de negende editie van het Tilburgse kunstfestival Incubate plaats. Het festival, dat verspreid door het centrum van Tilburg plaatvond in onder meer cafés, concertgebouwen en podia in de open lucht trok dit jaar opnieuw een groot aantal bezoekers. Het festival richt zich naast muziek ook op kunst, theater, poëzie, debat, film en cultuur waarbij de muziek varieert van hip hop, metal, indierock tot jazz, punk. Zo konden de bezoekers genieten van meer dan 300 optredens.

Wij bezochten het festival echter alleen op vrijdag, deze dag was namelijk speciaal gericht op de duistere kant van de metal. Deze dag werd dit jaar dan ook wel bestempeld als de blackmetal dag van het festival welke plaatsvond in de Tilburgse poptempel 013 waarbij bands als Immortal en Mayhem de grootste publiekstrekkers waren. Verslagever Thomas trok deze avond ten strijde en werd bijgestaan door Laura, hun bevindingen zijn hieronder te lezen.

Khold werd voornamelijk even naar geluisterd. De Noren maken een black metal die bijna tegen de rock ’n roll aanligt, waardoor het geheel erg gemakkelijk weg luistert. Ondanks het enthousiasme van de band werd de grote zaal niet goed opgewarmd. Daarvoor is het materiaal toch net iets te eentonig en saai voor. Tel daarbij op dat de meeste bezoekers toch gekomen zijn voor een wat hardere pot black metal, was het een mak begin van de dag.

Serpent Noir is niet een vrij harde band in het genre, maar hun occulte black metal vol draconische en occulte verwijzingen doet het op plaat erg goed. Sowieso is alles wat uitkomt op Daemon Worship Productions vaak de moeite van een luisterbeurt naar, maar een goede beurt zal de band niet gemaakt hebben. Het geluid was slecht, er was slechts één gitarist en hoewel de zanger vol overgave zijn teksten brulden hadden de gitarist en bassist vooral weinig zin in bewegen. Veel materiaal kwam van hun eerste full-length ‘Seeing Through The Shadow Consciousness’ maar ook “Sorath Invocation” van de EP ‘Sanguis XI’ kwam langs.

Verbum Verus heeft net als Serpent Noir ook hun album ‘Melkiresha’ op Daemon Worship Productions uitgebracht gekregen en dat smaakte zeker naar meer. De band, met genoeg ervaring vanuit Sauron in de gelederen,  begon middels een opkomst met rook en aanbidding van een altaar aan de show. Als klap op de vuurpijl werd ook het beproefde bloedspuwen van stal gehaald. Normaliter een gimmick om te verbergen dat er weinig muzikaal talent in zit, bij Verbum Verus een sfeer verhogend ritueel dat de muzikale krachten alleen maar versterkten. Het materiaal van de cd werd met de volle 110% op het publiek afgevuurd en als men nu nog niet overtuigd is dat dit één van de beste bands van Nederland is in het genre op dit moment, zal weinig dat nog wel kunnen doen.

Terzij de Horde is nog een Nederlandse band die behoorlijk aan de weg timmert. In de tot de achterkant gevulde Stage01 mocht de band hun ding doen, en dat deden ze goed. De black metal meets hardcore/screamo/sludge/iets ondefinieerbaars ging er in als zoete koek en hoewel ook hier het geluid niet optimaal was kwam het wel over. Het nieuwe materiaal dat nou eindelijk eens op een full-length moet verschijnen werd afgewisseld met de bekende nummers van de EP waardoor het wellicht voor de bezoeker die bekend is met de live-shows wat minder verrassend was, minder intens werd het er niet om.

Gehenna stond in de grote zaal geprogrammeerd en met het nieuwe materiaal van hun aankomende album ‘Unravel’ op zak zou er vast ook wat nieuw materiaal gespeeld worden. Nu kan het aan de onbekendheid met het gehele oeuvre van de band liggen, maar Gehenna kwam vooral statisch en saai over. Het hielp niet mee dat alle bandleden ongeveer vastgenageld op hun plek stonden en alleen de zanger/gitarist iets bewoog. Ook de nummers kwam plat en langzaam voorbij en menig persoon was alweer snel de zaal uit gegaan om te kijken naar een andere band.

Grift uit Nederland, niet te verwarren met de Zweedse variant, heeft slechts een enkele EP uit met vier nummers maar wist de Stage01 erg goed te vullen met hun koude black metal geweld. Live kwamen de nummers zelfs nog beter uit de verf dan op plaat en ook deze heren moeten snel eens een full-length op de mensheid loslaten.

Funeral Winds kon rekenen op een goed gevulde kleine zaal en brengt hun door Celtic Frost geïnspireerde black metal ook met overtuiging. Hoewel het allemaal wat eenvoudiger is dan de voorgaande acts gaat het er in als zoete koek bij de aanwezigen. Een oudje zoals “Visions of Afterlife” vond gretig aftrek bij het headbangende publiek. Lekker koude black metal wordt dus ook gewoon in Nederland gemaakt.

Mayhem had als een van de headliners natuurlijk een positie waarin ze moeten overtuigen, zeker nu ‘Ordo ad Chao’ ook alweer 7 jaar oud is en niet bij iedereen goed viel. Wat doe je dan als band? Je opent gewoon de setlist met “Pagan Fears” en  “Buried By Time And Dust” dus er kan daarna nog weinig mis gaan, zeker als later natuurlijk ook nog “Freezing Moon” volgt. Het podium was volledig aangekleed, en dat was ook nodig want op Atilla na was er weinig leven in de brouwerij. De gitaristen op het grote podium moeten kennelijk altijd stilstaan en ook Necrobutcher en zijn basgitaar ontdekten geen nieuwe plekken. Atilla bracht de stemming er echter aardig in en was goed bij stem. De setlist was niet echt spannend, maar bevatte genoeg materiaal om menigeen tevreden te stemmen, behalve de fans die de laatste twee albums op handen dragen.

Immortal kwam, zag en zette vervolgens de grote zaal vol rook zodat men niets meer zag. Zelden is er meer gebruik gemaakt van een rookmachine dan bij de set van de vermakelijke Noren. Hoewel het gemis van een tweede gitarist maakt dat ondergetekende altijd met minder plezier naar de band kijkt, was het gros van het publiek uitermate tevreden. Met een setlist waarbij de nadruk lag op ‘Sons of Northern Darkness’ werd de grim en frostbitten metal de zaal in geslingerd. Het vuurspuwen mocht niet ontbreken dus tijdens “Withstand The Fall of Time” mocht Abbath zijn trucje doen. Het oudje ”Throned By Blackstorms” van ‘Battles In The North’ werd ook nog gespeeld, evenals een tweetal nummers van ‘At The Heart of Winter’ en ‘All Shall Fall’. Een prima afsluiter in de grote zaal.

Behexen mocht na Immortal de kleine zaal nog even omtoveren in een satanische tempel. Kaarslicht, wierook, sigils en een band waarvan de gitaristen en bassist in donkere gewaden gehuld waren, begon de band met “Mouth of Leviathan” van de split met Satanic Warmaster om daarna meteen terug te grijpen naar een van de beste nummers van hun debuutplaat  ‘Rituale Satanum’, ‘Night of The Blasphemy’. Live is het allemaal een tikje minder blastbeats waardoor de langzamere passages pas echt duister overkomen, mede geholpen door een devote zanger. Ook het nieuwe werk van ‘Nightside Emanations’ kwam langs en “Death’s Black Light” werd door het aanwezige publiek ook goed meegebruld. Ondanks dat de band wat geplaagd werd door een slechte geluid waardoor de zangpartijen wat verzanden in geluidsbrij was het verfrissend om nu wel eens een bassgitaar te horen tijdens een black metal set, en dan nog eens een bassgeluid met een dominante aanwezigheid.**

Al met al was deze dag  van het festival zeer geslaagd te noemen, zo was de 013 gedurende de hele avond goed gevuld. Het was programma was echter zo uitgebreid dat we ok wel een aantal band hebben moete missen. Bij deze willen we tevens de organisatie nog bedanken voor de goede zorgen en een prima georganiseerd festival. De tiende editie van het festival zal overigens plaatsvinden van 15 tot 21 september 2014! (Thomas van Golen, ** Laura Caffrey)

Met dank aan Andrea Beckers van Beckflash Fotografie voor het gebruik van enkele foto’s. Meer werk van Andrea is te vinden op haar website : http://www.beckflash.nl

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!