Within Temptation The Silent Force Tour DVD

Sony / BMG Music Entertainment

Within Temptation

Op maandag 21 november was het haasten nadat we te horen kregen dat we diezelfde avond nog in Den Haag moesten zijn om de DVD presentatie bij te wonen van Within Temptation. Dus snel uit werk naar huis, de uitnodiging printen en in de auto richting Scheveningen om rond een uur of zeven bij het Omniversum aanwezig te zijn. Eenmaal hier aangekomen blijkt de zaal nog gesloten te zijn en staan inmiddels tientallen mensen voor de deur te wachten. Uiteindelijk na zo’n tien minuten gaan de deuren van het Omniversum open en kunnen we naar binnen. Het Omniversum is een filmtheater met een immens groot koepelscherm waar oorspronkelijk ‘IMAX-films’ in een grote koepel geprojecteerd worden.

Voor deze presentatie was een select aantal genodigden geselecteerd, maar er waren ook een honderdtal fans die via diverse prijsvragen de kans kregen om deze unieke gebeurtenis mee te maken. Eenmaal binnen blijkt dat we een zeer gelimiteerd VIP polsbandje in ontvangst mogen nemen. Na een klein half uurtje worden we de filmzaal ingeleid, de gelukkige fans worden naar het onderste deel van de zaal verwezen en de rest van de aanwezigen mag bovenin plaats nemen. Enkele ogenblikken later, als iedereen zit wordt de band naar voren geroepen die bijna in zijn geheel aanwezig is. (Alleen zangeres Sharon is niet aanwezig deze avond wegens haar zwangerschap). Hierop ontvangt Within Temptation een platina plaat voor de verkoop van 80.000 exemplaren van het album ‘The Silent Force,’ dat in november 2004 uitkwam, waarna de presentatie van de nieuwe dubbel DVD ‘The Silent Force Tour’ begint.

We krijgen hierbij het complete spectaculaire optreden te zien dat de band eerder deze zomer gaf op Java Eiland in Amsterdam. Op 22 juli traden ze op deze unieke locatie op voor bijna 10.000 fans op. Dit concert bevat bijna alle inmiddels klassiekers van de band, zoals “Deceiver Of Fools”, “Stand My Ground”, “Angels”, “Mother Earth” en afsluiter “Ice Queen” maar ook het oudere werk zoals “Candles“ van het debuutalbum ‘Enter’ wordt niet vergeten. Natuurlijk zou je eigenlijk in het Omniversum verwachtten dat het beeld van de DVD heel mooi over de gehele koepel te zien zou zijn. Maar dit was echter niet zo, het contrast van stond volgens mij niet geheel juist afgesteld waardoor er een aantal stukken met veel wit, er extra fel uitkwamen te zien. Verder was het geluid wat aan de schelle kant, maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen door de onjuiste afstelling in het Omniversum, maar begrijp me niet verkeerd het was een erg goede DVD die we vandaag te zien kregen. Na afloop van het spektakel wordt er dan ook even uitbundig geapplaudisseerd door alle aanwezigen waarna de band nog even de tijd neemt om iedereen in de zaal te bedanken. Hierna worden we de zaal uitgeleid naar de barruimte, waar iedereen de mogelijkheid krijgt de band nog even persoonlijk kan bedanken of een handtekening te bemachtigen.

Het was natuurlijk onmogelijk om de 2 complete DVD’s te laten zien en daarom nog een korte omschrijving wat er nog meer op deze DVD te vinden is. Zoals eerder vermeld bevat DVD 1 het optreden op Java Eiland in 5.1 Dolby Digital geluid en wordt aangevuld met beelden van de show op Rock Werchter ’05, een concert in Finland plus de drie videoclips “Stand My Ground”, “Memories” en “Angels” allen afkomstig van het album ‘The Silent Force’. DVD 1 duurt in totaal 165 minuten.

DVD2 laat het leven van de band op tour achter de schermen zien aan de hand van een verzameling van 3 uur backstage materiaal en interviews. Het materiaal is afkomstig uit de periode van de tournees van 2003 tot en met 2005. Zo staat er verder ook “The Making Of : The Album” en “The Making Of: The ‘Stand My Ground’, ‘Memories’ en ‘Angels’ videoclips” op en kunnen we genieten van diversen Bloopers. Het geheel ziet er allemaal prachtig uit en er wederom enorm veel aandacht besteed aan het artwork en ook de menu’s op de DVD zien er erg mooi uit. De luxe uitvoering van de dubbel DVD bevat naast de DVD’s een CD met ruim 70 minuten aan live-opnamen van het Java Eiland-concert. Deze versie zal verpakt worden in een zeer mooi vorm gegeven digipack met een booklet van 16 pagina's. Echt iets voor de echte WT fans dus!!

DVD1:

Live concert: Java Eiland, Amsterdam

1. Deceiver of Fools