TNT Live in Madrid

MTM Music / Suburban

Website : TNT

Afgelopen 22 september is via MTM Music de DVD ‘Live In Madrid’ van de Noorse melodieuze hard rockband TNT uitgekomen, deze show was tevens het afscheidsconcert van zanger Tony Harnell. Het was al langere tijd bekend dat zanger Tony Harnell de band wilde verlaten en daarom waren er een aantal afscheidsconcerten georganiseerd waarvan deze in Madrid er een is, die tevens werd vastgelegd met een aantal camera’s. Tony Harnell is als je dit leest inmiddels vervangen door naamgenoot Tony Mills die voor heen werkzaam was bij de band Shy.

De setlist bestaat uit zowel oud en nieuw materiaal, het nieuwe werk krijgen we in de vorm van “A Fix” en “Black Butterfly”, maar het zijn toch wel de nummers “Invisible Noise”, “Listen To Your Heart”, “She Needs Me”, “As Far As The Eye Can See” en de uit 1984 stammende klassieker “Seven Seas” die het geheel aangenaam maken om naar te kijken. Na het nummer “Give Me A Sign” worden we nog aangenaam verrast met een zeer degelijke solo van gitarist Ronni Le Tekro die in topvorm verkeerd, grote klasse! Verder krijgen we nog perfecte uitvoeringen te horen van “Caught Between The Tigers”, “My Religion” en “10,000 Lovers (In One)”.

De band zet hier een degelijke set neer waarbij een hoofdrol is weggelegd voor zanger Tony Harnell die alle toonhoogtes geweldig overeind blijft. Het enige minpuntje van deze show is de achtergrondzang die vanaf een tape via het mengpaneel meeloopt waardoor het geheel wel heel erg clean overkomt, een band mag live best wel eens een misser maken. Natuurlijk worden we hier vermaakt met zowel oud als nieuw werk passeren maar met slechts tachtig minuten is dit optreden wel wat aan de korte kant moet ik zeggen, zeker omdat het hier om een afscheidsconcert gaat. Ook op de zaal in Madrid is niets aan te merken ondanks dat het podium wat klein oogt, en dat voor een zaal met een capaciteit van zo’n 2000 man. Het geheel is natuurlijk voorzien van een uitstekend 5.1 Surround geluid, maar is ook als 2.0 stereo te beluisteren

Voor degene die TNT nog eens in de originele line-up wil zien is dit een prachtige gelegenheid, voor de fans van de band is dit een aangenaam geschenk en voor wie de band niet kent is dit een leuk moment om de band eens wat beter te leren kennen. Verder wordt deze DVD aangevuld met een handje vol extra’s zoals twee live songs in de vorm van “Every One's A Star” opgenomen tijdens Sweden Rock in 2004 en “She Needs Me”, wat opgenomen werd in de Rockefeller Music Hall te Oslo en een signeersessie op een of ander festival, al met al wel wat karig. Deze release is verder ook nog voorzien van een live CD, alleen jammer dat het hier gaat om een regelrechte kopie van het geluidsspoor van de DVD, dus ook hier geen extra nummers.

01. Invisible Noise
02. As Far As The Eye Can See
03. Downhill Racer