Within Temptation The Silent Force Tour DVD

Sony / BMG Music Entertainment

Within Temptation

Op 7 februari 2008 speelde Within Temptation in een lang van tevoren uitverkochte Ahoy samen met het Metropole Orkest één van hun meest indrukwekkendste shows ooit. Menig fan kon niet meer aan een kaartje komen maar zoals het hoort bij een show van dit kaliber werd één en ander vast gelegd op film. Zodoende kunnen de mensen die erbij waren nog vele malen genieten en voor degene die er niet bij konden zijn, is dit toch een mooie pleister op de wond.

De show werd opgenomen door vele camera’s en zodoende is elk stukje muziek voorzien van het passende shot. Het show element is ook voldoende aanwezig daar er veel vuurwerk wordt afgestoken en de lichten voor de nodige effecten zorgen. Daarnaast bevind zich achter op het podium een enorm videoscherm waarop passende beelden worden geprojecteerd. Helaas is niet al het moois van dit scherm te zien wanneer de band in beeld is. Het scherm is vooral te zien tijdens de totaalshots en worden op dvd misschien gemist, maar in Ahoy misten de beelden zeker niet hun doel. Naast dat het Metropole orkest de orchestrale originele partijen van de songs speelt, is er ook aandacht besteed aan speciale arrangementen voor het orkest. Deze vaak inleidende partijen zorgen voor menig kippenvel. Ook de special guests zijn niet vergeten en komen voorbij in de vorm van George Oosthoek, Anneke van Giersbergen en Keith Caputo. Laatst genoemde is dus dit keer wel live-lijk aanwezig en zingt tijdens zijn korte aanwezigheid de zaal plat. Within Tempation is een band met zowel een hardere kant als een ingetogen kant en in het midden van het optreden wordt er nog iets meer ruimte gemaakt voor deze ingetogen kant. Een aantal songs worden in een kleine akoestische setting gebracht en missen hun doel niet. Delen hiervan zullen ongetwijfeld in de komende thatertour aan bod komen. Hopelijk is dit niet de enige keer dat de band op deze schaal met het Metropole heeft samen gewerkt want dit is zeker voor herhaling vatbaar.

Naast het concert van Ahoy zal er op de officiële release (de promo bevat ‘alleen’ de gehele Black Symphony) ook nog tal van extra materiaal staan: backstage beelden, interviews en als het goed is ook nog beelden van het concert uit Eindhoven. “Black Symphony” zal ook nog als dubbel cd en Blu-Ray disc worden uitgebracht. Zodat de echte geluidsfreaks helemaal aan hun trekken komen.

De band mocht afgelopen tijd openen voor Iron Maiden en Metallica en dat zullen voor de band ook zeker hoogtepunten zijn maar wat de band hier samen met het Metropole Orkest neerzet, mag gerust het hoogtepunt der hoogtepunten van deze band worden genoemd. Adem benemend! Fans van de band kijken waarschijnlijk al weken uit naar de 22e september want dan ligt hij in de winkel maar ook fans van bombastische orchestrale rock/metal raad ik aan om deze dvd aan te schaffen en zich de 22e naar de winkel te snellen.

Tracklist DVD 1:
01. Ouverture
02. Jillian (I’d Give My Heart)