Bonfire Born Again: Delvis Video Diaries

MTM Music / Suburban

Website : Warrant

‘Born Again: Delvis Video Diaries’ is de titel van de nieuwe DVD van de sleazerockers van Warrant. De band werd halverwege de jaren tachtig bekend met de hun eerste twee albums ‘Dirty Rotten Filthy Stinking Rich’ en ‘Cherry Pie’, in thuisland Amerika was de band goed voor de verkoop van miljoenen exemplaren, echter met de release van hun derde album begin jaren negentig ging het steeds minder met de band door de opkomende grunge stroming. Warrant liet het er echter niet bij zitten en paste de muzikale koers aan, de simpele, vrolijke en onbezonnen composities werden ingeruild voor stevige hardrock met de nodige metal invloeden, de band ploeterde uiteindelijk door tot eind jaren negentig om vervolgens als een nachtkaart uit te gaan.

Afgelopen jaar komen vier van de vijf originele bandleden opnieuw bij elkaar en wordt het album ‘Born Again’ opgenomen. Hierop is naast de oudgedienden Joey Allen en Erik Turner op gitaar, bassist Jerry Dixon en drummer Steven Sweet ook de nieuwe zanger Jaime St. James die we nog kennen van Black N'Blue en Freight Trane Jane te horen die de plaats van Jani Lane heeft ingenomen. Nog geen jaar later komt deze DVD uit met daarop een twaalftal song van het ‘Born Again’ album, wat we te zien krijgen is de band die de nummers in een lege zaal staat te spelen zonder dat er ook maar publiek aanwezig is, enkele songs worden dan hier en daar voorzien van wat effecten en zo nu en dan worden er wat live beelden van de comeback tournee tussen de opnames door gemonteerd. Het lijkt er veel op dat de band deze DVD heeft opgenomen met een zeer klein budget, daardoor komen de beelden nogal wat gedateerd over alsof de band de jaren tachtig nooit ontgroeid is. De gespeelde songs bestaan uit simpele hardrock nummer met kant en klare refreintjes die je halverwege de songs al mee kunt zingen, natuurlijk klopt alles en klinkt het allemaal niet slecht, maar om nu twaalf nummers achter elkaar een band aan het werk te zien op een groot podium zonder de aanwezigheid van publiek, dat valt niet mee. Het was dan ook veel beter geweest als de band één van de gespeelde live shows volledig op DVD had gezet, dan hadden we in ieder geval nog kunnen genieten van de hits en klassiekers van de band, dat is toch waar de meeste fans op zitten wachten!!!

Verder bevat de DVD een dertig minuten durende reportage over de studio-opnames van het album 'Born Again' uit 2006 en de aansluitende tour. Voor de fans van hardrock met een flinke scheut poser, glam en sleaze metal kan dit een leuke aanwinst zijn, maar mocht je het ‘Born Again’ album al in huis hebben dan voegt deze DVD muzikaal gezien niet echt veel toe.

01. Devils Juice
02. Dirty Jack
03. Bourbon County Line