Volbeat Live: Sold Out!

Mascot Records

Website : Volbeat

Het gaat goed met het Deense Volbeat, de band werd in 2001 opgericht  door frontman Michael Poulsen. Tot die tijd was Poulsen actief geweest in de deathmetal band Dominus, maar na tien jaar hard werken en ploeteren was de tijd aangebroken om een nieuwe weg in te slaan voor Poulsen. Na het uitbrengen van een aantal demo’s werd de band vastgelegd door het Nederlandse Mascot Records die met Volbeat een wereldband van formaat in huis wist te halen. In 2005 bracht de band hun eerste album uit, getiteld ‘The Strength / The Sound / The Songs’, een uitgebreide tour volgde en mede door hun uistekende live reputatie was de band in 2006 te zien op Roskilde Festival en behaalde het debuutalbum een achttiende plaats in de Deense album hitlijsten. Geen enkele Deense heavy rock band deed hen dit voor, ook in de rest van Europa kreeg de band lovende kritieken en werd het album een aantal maal terecht tot cd van de maand verkozen. Opnieuw werd onafgebroken door heel Europa getoerd, zo was de band onder andere te zien op de Arnhem Metal meeting, het Duitse Rockhard festival maar ook schuwde de band de kleine zaaltjes en cafés niet. Volbeat wist hierdoor een vaste fanbase op te bouwen! In februari 2007 brachten de band het album ‘Rock The Rebel / Metal The Devil’ uit en belande daarmee meteen op nummer één in de Deense hitlijsten. In november bereikte dit album een platina status in Denemarken en ook in de rest van Europa deed het album het erg goed. Dat jaar werd er uitgebreid getoerd en waren de meeste concerten in een mum van tijd uitverkocht, tevens was de band te zien op alle grote festivals zoals Wacken Open Air, Graspop en Fields of Rock.

De band kenmerkt zich door het unieke stemgeluid van zanger Michael Poulsen, die de gulden middenweg heeft gevonden tussen Life Of Agony, Danzig, Elvis Presley en James Hetfield en de beste man weet het beste van voorgenoemde artiesten moeiteloos te combineren. De muziek van Volbeat bestaat verder uit strakke, pakkende metal met een onweerstaanbare groove, stevige gitaarriffs en kent zelf enkele country invloeden. De combinatie van metal, rock en punk levert dan ook wen stevige sound in de stijl van bands zoals Social Distortion, Danzig, Life Of Agony en het latere werk van The Misfits die ik iedereen kan aanraden. Volbeat werkt momenteel aan nieuw materiaal en zal in april van dit jaar de studio intrekken voor de opnamen van hun, nog titelloze derde album. Echter om de tussen liggende periode te overbruggen heeft de band afgelopen maand hun eerste DVD onder de titel: "Live: Sold Out!" uitgebracht. De opnames van deze DVD werden gemaakt tijdnes de grote festivals en clubtour van 2007. De release werd tevens ondersteund met een korte Europese tour en zo was de band dan ook enkele weken gelden te zien in een geheel uitverkochte Melkweg waar de DVD, die voor de prijs van een CD wordt verkocht als warme broodjes werden verkocht.

Na een kort intro, waar te zien is hoe de band zich gereed maakt voor verschillende live shows worden we getrakteerd op een complete live show. De uitvoeringen stammen voor het overgrote deel af van de songs van het debuutalbum ‘The Strength / The Sound / The Songs’ en opvolger ‘‘Rock The Rebel / Metal The Devil’, van de laatste ontbreekt eigenlijk alleen het nummer “You Or Them“. De opnames zijn veelal van uitstekende kwaliteit en variëren per song van locatie, echter tijdens een aantal songs worden er beelden gebruikt van meerdere shows per song, dit is best ok voor de afwisseling maar de snelle beeldmontage maakt het minder plezierig om naar te kijken. De opnames in de kleinere clubs geven tevens de intieme sfeer, als ook de kwaliteiten van de band goed weer. Overigens is het geluid prima in orde en ook het beeldmateriaal, geschoten tijdens de grote festivals met meerdere camera’s is dik in orde. Het geluid van de live shows werd dan ook gemixt producer Jacob Hansen, geen onbekende van de band want deze werkte al eerder met de band samen voor de opnames van beide albums. Het eerste schijfje wordt tevens aangevuld met een vijftal videoclips en een korte fotogalerie.

Het tweede schijfje bevat een bijna twee uur durende documentaire over de band waarop de hele band aan het woord komt, maar ook de trotse labelmanager Ed van Zijl, diversen crew leden en de fans van de band. Het complete Volbeat verhaal wordt hier uit de doeken gedaan en als er een ding duidelijk wordt is het wel dat de band zich absoluut niet als rocksterren gedraagt. Het enige nadeel is echter het hier en daar wat gebrekkige Engels van sommige bandleden, maar dit mag de pret niet drukken. Het is dan ook goed te zien hoe de band met beiden benen op de grond is blijven staan na al het succes dat geboekt werd in zo’n korte periode. Verder valt er eigenlijk weinig toe te voegen over deze uitstekende band, wie de band nog nooit live heeft gezien moet zeker eens de moeite nemen deze DVD te bekijken, voor de fans is het een mooi geschenk die het wachten op een volgende live show en het nieuwe album wat dragelijker maakt. Verder ziet het artwork en zeer degelijk en verzorgd uit, klasse!

Verder zijn er een tweetal trailers te bekijken via de volgende links: Part 1 - Part 2

DVD 1

00. Introduction