UFO Showtime

Steamhammer / SPV

Website : UFO

Eind 2005 verscheen de live CD/DVD van het Britse UFO getiteld ‘Showtime’, nu ruim 3 jaar later is het schijfje ook op HD DVD verschenen. De band werd in 1969 opgerichte en debuteerde in 1970 met het album 'UFO'. Deze plaat, evenals het tweede album 'UFO 2 - Flying' bleven onopgemerkt in eigen land maar werden grote successen in Japan, Frankrijk en Duitsland. Het derde album uit 1972 'UFO Lands In Tokyo - Live' kwam daarom ook alleen in Japan uit. De line up van de band bestond destijds uit zanger Phil Mogg, gitarist Mick Bolton, bassist Pete Way en drummer Andy Parker. Gedurende de jaren ondervond UFO een groot aantal wisselingen in samenstelling. Nadat Bolton de groep verliet en vervangen werd door ex-Scorpions gitarist Michael Schenker, kwam in 1974 'Phenomenon', in 1975 'Force It' en in 1976 'No Heavy Petting' uit, platen die ook succesvol bleken in Amerika. Na ontelbare line-up wisselingen met altijd als vaste waarde de driekoppige kern zanger Phil Mogg, bassist Pete Way en gitarist/toetsenist Paul Raymond verschenen er diverse albums die eigenlijk nooit meer het succes van de seventies konden evenaren. In 2004 zag het album ‘You Are Here’ het levenslicht en met alweer een nieuwe line-up met o.a. Vinnie Moore en Jason Bonham, zoon van drumlegende John Bonham volgde er een enorme tournee, de show die de band tijdens deze tour gaf op 13 mei 2005 in Wilhelmshaven, Duitsland werd geheel gefilmd en zoals reeds eerder vermeld eind 2005 uitgebracht op DVD en dubbel live CD.

Echter wat de platenmaatschappij niet wist is dat de meeste Europese muziekliefhebbers nog geen HD DVD speler in huis hebben, nu is ook nog een het geval dat Toshiba (de producent van HD DVD spelers) afgelopen week bekend maakte de productie stop te zetten. Het lijkt er dus op dat de HD DVD de strijd heeft verloren van de Blu-ray spelers, waarmee de Blu-ray speler officiële de opvolger is van de dvd speler.

Wat betreft deze review kan ik dan ook kort zijn, ook ik heb nog geen HD DVD speler (gelukkig maar, gezien de recente ontwikkelingen) en ik kan dus ook het schijfje niet bekijken. Misschien heb ik hier dan ook wel een collectors item liggen, want het is nog niet helemaal duidelijk wat er nu gaat gebeuren. Echter voor degene die het schijfje wel af kunnen spelen, UFO schotelt ons een aantal welbekende klassiekers voor zoals “Doctor Doctor”, “Shoot Shoot”, “Rock Bottom” en “Mother Mary” voor en tevens krijgen ook de nieuwere tracks van het eerdergenoemde ‘You Are Here’ voldoende aandacht.

Verder bevat deze release dezelfde vele extra’s als de eerder verschenen DVD zoals de ‘making of’, interviews, diversen documentaires en presenteert de band ons een uit zes songs bestaande studiosessie. Verder niets spectaculairs of afwijkends van de DVD release die de echte fan al lang in huis heeft!

Live Concert Wilhelmshaven Pumpwerk, Germany May 13th 2005
00. Intro
01. Mother Mary