Suidakra 13 Years of Celtic Wartunes

Wacken Records / SPV

Website : Suidakra

Stiekem klopt dat jaartal niet. Al in 1994 (dus 14 jaar geleden) bracht Gloryfication hun eerste demo  'XIII' uit. Een naamsverandering geschiedde en zo ontstond Suidakra (wat de naam van zanger/gitarist Arkadius andersom is). Om het heuglijke feit te vieren dat de band al zolang bestaat en ook alweer acht albums uitheeft, is er nu deze DVD + CD verschenen.

DVD

De DVD bevat twee optredens.  Het eerste gedeelte is het optreden van de band op de 2007 editie van Wacken Open Air. Het veld staat al goed vol voor de Black Stage en enthousiast klapt de band ook mee als het beginnummer 'Darkane Times' wordt ingezet. Als dan al bij het tweede nummer 'Gates of Nevermore' blijkt dat de band doedelzakspeler Axel ook heeft meegenomen zijn de handen niet meer uit de lucht te krijgen. Tijdens de nummers door vraag Arkadius elke keer of het publiek het nog wel allemaal trekt, waar hij een volmondig JA! op krijgt. De celtic metal gaat er dan ook in als zoete koek bij een toch wel erg grote groep mensen die naar deze band zijn komen kijken. Zowel Arkadius (die de harde stem voor zijn rekening neemt) als Marcel Schoenen (verantwoordelijk voor de heldere zang) zijn goed bij stem en vertolken de nummers live prima. Ook Marcel mag een paar nummertjes aankondigen en moet constateren dat maar zo'n 50 mensen de band Skyclad kennen. Niettemin is de respons op de cover 'One Piece Puzzle' wel positief te noemen. Echter, na nog drie nummers is de band alweer aan hun einde van de set gekomen. Tenslotte heb je op Wacken nooit heel veel tijd om te spelen tenzij je tot de absolute top hoort.  Maar dat mag de pret niet deren, want Suidakra zet hier een goed optreden neer. Voor de echte old school fan misschien een teleurstelling dat er geen enkel nummer werd gespeeld van de eerste drie albums, maar tenslotte moet een mens keuzes maken. Geluid is natuurlijk op en top, en minder verwacht je ook niet. Het beeld is haarscherp, alleen er wordt wel erg vaak en veel van camerastand gewisseld. Dat probleem had je al op de grote videoschermen op Wacken zelf, op DVD is dat net zo erg. Nu zorgt de regie dat de interessantste dingen natuurlijk niet gemist worden, maar de overschakelingen zijn zo vaak dat je niet even rustig kan kijken wat de drummer doet, voordat je alweer een overzicht van het publiek krijgt. Wacken zou eigenlijk een aantal camera-standen op de DVD moeten zetten waaruit je zou kunnen kiezen. Een stuk prettiger dan dit heen en weer geschakel.

Het tweede optreden is een volledig akoestisch concert. Opgenomen op 25 November 2006 in Kiel, Duitsland laat dit de band in een stuk kleinere setting zien. Meteen wordt wederom 'the One Piece Puzzle' ingezet. Een stuk ingetogere versie dan die van op Wacken, maar niet minder krachtig. Juist door het akoestieke krijgen alle nummers veel meer kracht. En laat het vooral zien dat de band uitstekende nummers kan schrijven die zich ook zonder elektriciteit staande kunnen houden. De band speelt van alle albums op het debuut na wel een nummer. We worden zelfs getrakteerd op een heuse medley bestaande uit Dinas Emrys-Peregrin-Serenade To A Dream-Fall Of Tara. Ook is er tijd voor covers, bestaande uit Whiskey In A Jar (Thin Lizzy), Wish You Were Here (Pink Floyd) en Johnny B. (The Hooters). Het geluid is wederom prima en deze keer gunt de camera ons wat rust. Er zijn drie standen: twee verschillende kijkhoeken voor de gitaristen en bassist die gedrieŽn op een krukje zitten, en een shot op drummer Lars Wehner. Als je de muziek van Suidakra kent is dit een waar genot om naar te luisteren. Als je het niet kent hoor je niettemin mooi gitaarspel, en een paar interessante covers.

Als bonusmateriaal is er allereerst een lang interview met bekenden en fans van de band. Gevraagd wordt naar waarom de band heet, hoelang ze al bestaan en wat de meest blije en donkerste herinneringen zijn aan Suidakra. Leuk om een keer te zien, zeker de antwoorden op de laatste vraag.

Daarnaast zijn er de videoclips van 'The IXth Legion' en 'Forth-Clyde' op gezet.

CD

De CD die bij de DVD komt is niet een live-registratie van het getoonde concert. Suidakra is opnieuw de studio ingedoken en heeft vier nummers van de eerste twee albums opnieuw opgenomen. Daarnaast bevat de cd nog 12 nummers die geremastered zijn in de studio, en 1 intro.

Van opnieuw opnemen worden nummers vaak kwalitatief gezien alleen maar beter en dat is in het geval van Suidakra zeker zo. Vooral als je het schandalig mooie 'Sheltering Dreams' beluisterd valt het op. Ook de geremasterde nummers klinken allemaal net iets beter dan het origineel, waardoor dit een mooie cd is om kennis te maken met de band. Van elk album zijn er namelijk wel twee of zelfs drie nummers te vinden. Maar een echte fan zal natuurlijk de voorkeur geven aan de gewone cd's.

Over het algemeen is dit een prima uitgave om meer fans te krijgen voor de band. Met twee optredens hard en zacht laat de band zien wat ze live in hun mars heeft. De CD daarna geeft dan een mooie dwarsdoorsnede van de discografie. Zie je wel iets in de celtic/pagan metal van deze Duitsers, schroom dan niet om dit pakket aan te schaffen.

DVD (9 / 2.0 Surround Sound / 16:9)

Live at Wacken:

1. Darkane Times