Spock's Beard Live

InsideOut Music

Website : Spock's Beard

Afgelopen maand is er een nieuwe Live DVD van Spock’s Beard verschenen die de toepasselijke titel ‘Live‘ heeft meegekregen. Spock's Beard werd opgericht door de uit Los Angeles afkomstige broers Neal en Alan Morse waarbij Neal de toetsen, akoestische gitaar en zang voor zijn rekening nam en Alan de gitaarpartijen verzorgde. Spock's Beard leverde in 1995 hun eerste werk af, samen met drummer Nick D'Virgilio en bassist Dave Meros werd het album ‘The Light’ uitgebracht. Bij de release van het volgende album ‘Beware of Darkness’ werd de line-up aangevuld met toetsenist Ryo Okumoto waarmee de band in deze bezetting nog vier studioalbums uitbracht. Echter na de opnamen van het album ‘Snow’ besloot Neal Morse de band te verlaten, de overige bandleden hebben sindsdien drie albums afgeleverd waarbij drummer Nick D’Virgillio, niet geheel onverdienstelijk de zangpartijen voor zijn rekening nam. De band kan dan ook inmiddels gerekend worden tot een van de betere progressieve metalbands van dit moment.

De opnames van deze DVD werden vorig jaar gemaakt in de Boerderij in Zoetermeer op 25 mei 2007 toen de band door Europa toerde ter promotie van hun nieuwste album ‘Spock’s Beard’ dat in november 2006 is uitgekomen. Na een kort intro trapt de band af met het van het laatste album afkomstige “On A Perfect Day” waarna de band verder gaat met enkele klassiekers zoals “In The Mouth Of Madness”, afkomstig van het uit 1998 stammende ‘The Kindness Of Strangers’ en “Crack The Big Sky”. De band straalt vanavond veel spelvreugde uit en lijkt een enorm plezier te hebben op het podium, het zijn dan ook zanger Nick D’Virgilio, gitarist Alan Morse en toetsenist Ryo Okumoto die alle aandacht opeisen. Verder worden we dan nog verrast met het instrumentale “Return To Whatever” afkomstig van Alan’s eerste solo album “Four O’Clock & Hysteria”. De nadruk van de setlist op deze DVD ligt natuurlijk wel op het laatste album van de band, maar de band heeft desondanks een setlist weten samen te stellen dat het complete oeuvre van de band belicht, zo krijgen we songs zoals “Surfing Down The Avalanche”, “Thoughts - Part II“ en het oudere “Walking On The Wind“ te zien. Tijdens deze tour maakt de band gebruik van twee drumsets, een voor tourdrummer Jimmy Keegan en een voor frontman Nick D'Virgilio wat natuurlijk de nodige afwisseling geeft aan het geheel en het drumduel tussen beide heren mag er ook zijn. Verder krijgen we dan nog een volledige versie van het ruim zestien minuten durende “As Far As The Mind Can See” te horen, de song wordt vol overgave en klasse gepeeld door de zeer kundige bandleden die Spock’s Beard rijk is, klasse. Tegen het einde van het optreden krijgen we dan twee oudjes te verwerken afkomstig van het uit 1995 stammende album ‘The Light’ in de vorm van “The Water” en “Go The Way You Go”.

Al met al heeft de band een zeer fraaie DVD uitgebracht met een complete show van ruim 2 uur in 5.1. geluid, de lichtshow is verder prima in orde en het geluid is uitstekend. De opnames zijn zeer degelijk van kwaliteit en wordt de sfeer van deze avond goed weergegeven. Op deze DVD vinden we verder nog een fotogalerie, maar ondanks het ontbreken van verdere extra’s is deze live registratie voor de fan zeer de moeite waard. De opnames van deze DVD zijn tevens op een apart verkrijgbare CD verschenen voor wie niet genoeg kan krijgen van deze uitstekende en zeer gekwalificeerde band.

Tracklist DVD:
01. Intro
02. On A Perfect Day