Saxon To Hell And Back

SPV / Steamhammer Records

Website : Saxon

Op 19 november zal de nieuwe Saxon dubbel DVD getiteld ‘To Hell And Back’ in de winkels liggen en is daarmee de opvolger van de uit 2003 stammende dubbel DVD ‘The Saxon Chronicles’. Saxon werd in 1976 opgericht door zanger Peter "Biff" Byford, gitaristen Paul Quinn en Graham Oliver, bassist Steve Dawson en drummer Pete Gill, en wordt beschouwd als een van de grote namen uit de NWOBHM-stroming eind jaren 1970 en bracht enkele klassiekers uit zoals het uit 1980 stammende ‘Wheels Of Steel’ album en opvolgers ‘Strong Arm Of The Law’ en ‘Denim And Leather’. Door de jaren heen kende de band verschillende bezettingen, hoewel zanger Biff Byford en gitarist Paul Quinn steeds actief aanwezig bleven zag eerder dit jaar het inmiddels achttiende studio album ‘The Inner Sanctum’ het levenslicht waarmee de band bewees al meer dan vijfentwintig jaar aan de top te staan.

Op dit nieuwe werkje van de band besloot met het eens geheel anders aan te pakken dan de standaard live Dvd’s waarmee de makt tegenwoordig wordt overspoeld. De eerste DVD bestaat uit vijftien hoofdstukken die het verhaal vertellen van hoe de band te werk gaat tussen twee studio albums in en trapt af met de start ter voorbereiding van het in 2004 uitgebrachte ‘Lionheart’ album. We zien de band onder meer in de voorbereidende fase op het moment dat de songs geschreven worden en krijgen we enkele fragmenten vanuit de studio te zien, verder zien we hoe de clips voor het album tot stand zijn gekomen en vertellen de bandleden zo hun eigen verhaal en belevingen. Om van het geheel een niet al te langdradige documentaire te maken worden de beelden afgewisseld met flarden live materiaal dat geschoten is tijdens de opvolgende ‘Lionheart’ tour door Europa, zo krijgen we onder meer opnames te zien van de grote festivals zoals Graspop en Wacken Open air, maar ook de kleinere shows zoals London, Glasgow, Paris en Pratteln zijn vertegenwoordigd. Verder krijgen we ook het hele marketing verhaal en de promotiecampagne te zien en zijn er beelden van de album release party in Hamburg en zien we hoe de tour van start gaat in Kiel. Vervolgens krijgen we veel materiaal voorgeschoteld van de band op tour door Europa totdat de tour eindigt in Praag waarna de band in de Gems 24 studio terugblikt op het afgelopen jaar. Wat betreft de documentaire is het leuk om alles een keer gezien te hebben, daarom heeft de band er voor gekozen om de live clips ook afzonderlijk te kunnen bekijken. Deze keuze wordt mogelijk gemaakt door bij aanvang van de DVD de optie “"To Hell And Back Again" (The Soundtrack)” te kiezen, opvallend detail is dat de songs dan ook in zijn geheel te bezichtigen zijn.

Het tweede schijfje bevat naast de officiële videoclips “Beyond The Grave”, “Witchfinder General”, “If I Was You” en “Let Me Feel Your Power” ook de gloednieuwe clip van de song “I've Got To Rock (To Stay Alive)” waarop de band word bijgestaan door Lemmy Kilmister (MOTÖRHEAD), Angry Anderson (ROSE TATTOO) en Andi Deris (HELLOWEEN) en deze song is alleen verkrijgbaar via internet single download. Verder bevat het twee schijfje het complete optreden dat de band ten gehore gaf tijdens het Zwitserse Rocksound festival en zijn er twee complete songs te bezichtigen in het kader van het Rock For Asia evenement. Natuurlijk zijnde optredens van uitstekende kwaliteit en is alles zeer nauwkeurig vastgelegd. Ook is er te zien hoe Saxon samen met Doro Pesch de JUDAS PRIEST klassieker “You've Got Another Thing Comin” ten gehore brengt. Dit laatste is leuk om eens te zien, maar de zangkwaliteiten van mevrouw Pesch zijn niet echt om over naar huis te schijven tijdens deze song.

Zo beslaan beide Dvd’s zo’n vijf uur aan beeldmateriaal, al met al een hele zit maar voor de doorgewinterde Saxon fan geen enkel probleem, het geheel is te beluisteren in 2.0 Dolby Digital & 5.1 Audio. Fans van de band halen met dit werkje dan ook een zeer degelijk overzicht van de band in huis waarop naast het recentere werk ook veel aandacht is besteed om de vele klassiekers van de band live goed weer te geven. Iedereen die de heavy metal en warm hart toedraagt kan dan ook niet op deze uitstekende DVD heen en omdat de december maand weer aanbreekt is deze zeer uitvoerige release dan ook een mooi cadeau!!!

DVD 1:

"To Hell and Back Again" (The Movie)

Chapter 01: Intro