Saxon Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken

UDR / EMI Records

Saxon

De heren van de Britse heavy metalband Saxon zitten niet stil. Zo verschijnt er om de twee jaar wel een nieuw album. Om de honger van de fans te stillen verschijnen er ook regelmatig nieuwe DVD’s. Zo ook nu weer, op 23 april zal namelijk de live DVD onder de noemer ‘Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken’ uitkomen en is daarmee de opvolger van de uit 2006 stammende DVD ‘To Hell And Back Again’.

Saxon werd in 1976 opgericht door zanger Biff Byford, gitaristen Paul Quinn en Graham Oliver, bassist Steve Dawson en drummer Pete Gill. De band kan worden beschouwd als een van de grote namen uit de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) stroming eind jaren 1970. De band bracht enkele klassiekers uit zoals het uit 1980 stammende ‘Wheels Of Steel’ en de opvolgers ‘Strong Arm Of The Law’ (1980) en ‘Denim And Leather’ (1981). Door de jaren heen kende de band verschillende bezettingen, hoewel zanger Biff Byford en gitarist Paul Quinn steeds actief aanwezig bleven. Ondanks dat de band enkele mindere jaren kende, lijkt de band de afgelopen jaren weer in de lift te zitten. Zo zag afgelopen jaar het inmiddels twintigste studio album ‘Call to Arms’ het levenslicht. Het is dus wel duidelijk dat de band al meer dan dertig jaar aan de top staat.

De titel ‘Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken’ zegt natuurlijk al genoeg, want de band is al jaren vaste gast op het grootste metal festival van Europa. Het is dan ook altijd een feestje als de band op Wacken speelt, waarde de band altijd goed is voor een zeer grootse show waarbij het publiek in groten getale aanwezig is. Dit keer heeft de band er echter voor gekozen om niet zomaar een live DVD uit te brengen, maar om alle hoogtepunten van de shows uit 2004, 2007 en 2009 op een DVD te zetten. Dit heeft geresulteerd in een zeer uitgebreide setlist van een dertigtal songs. Natuurlijk bevat deze DVD de grootste hits zoals “Denim & Leather”, “Heavy Metal Thunder”, “Princess Of The Night”, “Crusader” en “Wheels Of Steel” maar ook een groot aantal songs dat niet zo vaak live gespeeld worden. De set van Wacken 2009 bestond uit nummers van alle albums van de band, die gekozen konden worden via de website van de band door de fans.

Wat betreft de kwaliteit van de opnames, de shows zijn met meerdere camera’s goed vastgelegd. Het enige nadeel is dat er nogal vaak erg snel tussen de verschillende camera’s wordt gewisseld. Verder is het natuurlijk mooi om te zien hoe enthousiast de band staat te spelen en hoe frontman Biff Byford het 75.000 koppige publiek bespeeld. Verder is ook het geluid prima in orde en ook wat betreft de lichtshow, hier valt weinig op aan te merken. Verder wordt de standaard uitvoering van deze DVD vergezeld met twee cd’s met daarop de complete live show die de band verzorgde in Glasgow op 14 april 2011. Mijn prom exemplaar bevatte echter de complete show van Wacken 2009, dus over de opnames van Glasgow valt niet veel te vertellen. Het geluid van de Wacken opnames is verder uitstekend, dus dat zal voor de andere cd’s ook wel zo zijn. Al met al heeft de band weer veel werk in deze uitstekende release gestoken. Fans van de band weten dan ook wat ze te doen staat, en halen dit complete overzicht zo spoedig mogelijk in huis. Er is dan ook veel aandacht is besteed om de vele klassiekers van de band live goed weer te geven.

‘Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken’ is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zo is er een losse DVD, een DVD met daarbij twee extra cd’s. Dan is er nog een dubbel CD met daarop de complete show van het optreden van Wacken Open Air uit 2009. Deze is tevens als 3 dubbel LP te koop. Tevens zal er een speciale box verschijnen met daarin de 3 complete show van Wacken, met daarin een aantal extra’s zoals 10 gouden tickets waarmee je toegang krijgt voor welke show, waar dan ook zolang de band bestaat. Al met al genoeg om te kiezen dus.

DVD Best Of Wacken Open Air 2004, 2007, 2009:

01. Batallions Of Steel
02. Heavy Metal Thunder