Saxon Heavy Metal Thunder - The Movie

UDR Music / EMI Records

Saxon

Afgelopen december is de nieuwe Saxon DVD ‘Heavy Metal Thunder - The Movie’ verschenen. De heren van de Britse heavy metalband houden dan ook niet van stilstand, zo verschijnt er steevast om de twee jaar wel een nieuw album en om de tussenliggende periodes te overbruggen verschijnen er ook regelmatig nieuwe Dvd’s van de band. De band heeft er dit keer echter geen gras over laten groeien, want de DVD ‘Heavy Metal Thunder Eagles Over Wacken’, die een speciale show bevatte ter gelegenheid van het dertigste jubileum van de band kwam afgelopen april uit.

Saxon werd in 1976 opgericht door zanger Biff Byford, gitaristen Paul Quinn en Graham Oliver, bassist Steve Dawson en drummer Pete Gill. De band kan worden beschouwd als een van de grote namen uit de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) stroming eind jaren 1970. De band bracht enkele klassiekers uit zoals het uit 1980 stammende ‘Wheels Of Steel’ en de opvolgers ‘Strong Arm Of The Law’ (1980) en ‘Denim And Leather’ (1981).

Deze nieuwe DVD is echter heel wat anders dan gewoon een concertregistratie, de twee schijfjes die het werkje bevat is namelijk een twee uur durende documentaire waarbij elk van de (oud)bandleden, herinneringen van de band ophaalt uit vervlogen tijden en waarbij de complete carrière van de band van de periode 1979-2009 uitgebreid wordt belicht. Ook de hoofdrolspelers van de break tussen het Byford/Quinn- en het Oliver/Dawson-kamp komen ruimschoots aan het woord, welke worden aangevuld met foto’s, interviews en live-beelden uit vervlogen tijden. De interviews zijn zeer openhartig, zo worden de onderlinge problemen, de verkeerde beslissingen die de band maakte en de problemen met het management uitvoerig besproken en wordt er schijnbaar niets onder tafels of stoelen geschoven. De meer recente jaren worden wat minder uitgediept, maar deze periode is ook minder interessant omdat er de laatste tien jaar toch al meerdere Dvd’s van de band zijn verschenen. Verder worden de nodige anekdotes verteld, zoals het optreden in The Whisky club in Los Angeles, waar Metallica opende! Al met al is de eerste schijf die zo’n twee uur beslaat een hele zit, maar zonder dat het eigenlijk gaat vervelen en waarbij zelfs de grootse fan van de band die alles van de band al in bezit heeft enorm veel plezier aan zal beleven.

Natuurlijk bevatten de zilveren schijfjes ook de nodige bonus features, en bevat de tweede DVD twee volledige shows van Saxon. De eerste is een oudje, van de show op 13 juni 1981 in de Beat Club en de tweede is het complete optreden dat de band weggaf op St. George's Day op 23 april 2008. Verder wordt het geheel aangevuld met korte documentaires over de making-of van de onder meer de albums ‘Crusader’ en ‘Into The Labyrinth’, interviews uit die periodes, een korte documentaire over de Saxon/Motörhead tours waarbij verschillende Motörhead leden ook nog even kort aan het woord komen en waarbij diversen backstage beelden worden vertoont.

Al met al heeft Saxon met ‘Heavy Metal Thunder - The Movie’ opnieuw een kunstwerkje afgeleverd, voorzien van legendarisch materiaal waarbij de band respect afdwingt door ook de oude leden aan het woord te laten. Saxon kan anno 2013 dan ook nog steeds gezien worden als een van de grote namen uit de NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) en we zijn dan ook nog lang niet af van deze sympathieke band. De fans worden dus verwend, want welke band brengt tegenwoordig nu twee prachtige Dvd’s per jaar uit.

The Beat Club, 13 juni 1981:

01. Heavy Metal Thunder
02. See The Lightning Shine