Rhapsody Of Fire Visions From The Enchanted Lands

Circle Song Music / SPV

Website : Rhapsody Of Fire

Het Italiaanse Rhapsody Of Fire, voorheen bekent als Rhapsody viert hun tien jarig bestaan met een dubbel live DVD getiteld ‘Visions From The Enchanted Lands‘. De band begon hun carričre onder de naam Thundercross, maar bracht in 1997 onder de noemer Rhapsody het debuut album ‘Legendary Tales’ uit. De oprichters Luca Turilli en Alex Staropoli brachten een zeer episch album voorzien van klassieke muziek, barok en heavy metal met klassieke invloeden van componisten zoals Vivaldi, Bach en Paganini. In de volgende jaren ontwikkelde Turilli en Staropoli samen met vocalist Fabio Lione, deze nieuwe vorm van muziek met stukken zoals "Emerald Sword" gebaseerd op Russische folklore en Keltische elementen. De songs van Rhapsody worden vooral geschreven door gitarist Turilli, zijn teksten verwijzen meestal naar mystiek van de Middeleeuwen en de heroďsche waarden van die tijd. De band werkte verder ook samen met Christopher Lee die de verhaallijn vertelde van het ‘Symphony Of Enchanted Lands II: The Dark Secret’ album dat in 2004 verscheen. In juli 2006 werd de naam Rhapsody uitgebreid tot Rhapsody of Fire. Na deze naamsverandering verscheen in 2006 het album "Triumph Or Agony", welke het tweede deel is uit de “Dark Secret” saga.

Op 7 juli, zo’n tien jaar na oprichting zal de band dus hun eerste live DVD via Circle Song Music uitbrengen. Het hoogtepunt van deze release bestaat voornamelijk uit de live opnamen van Rhapsody Of Fire's eerste Amerikaanse en Canadese tour en wordt aangevuld met enkele songs van het ‘Masters Of Rock festival en het Duitse Earthshaker festival. Na een korte introductie clip gaat de DVD van start met de song “The Wisdom Of The Kings”, de opnamen van deze song zijn echter niet al te best, wat ik vooral mis is het bombastische geluid van de band. De opnamen van de gepresenteerde songs uit Canada zijn dan een stuk beter te verteren, het geluid is dan ook redelijk. Tussen de songs door worden we een aantal maal onderbroken door de verschillende bandleden van Rhapsody Of Fire die het geheel aan elkaar proberen te praten. Deze onderbrekingen zijn echter wel hinderlijk en halen de vaart uit de DVD waardoor ik al snel de neiging krijg om deze stukken door te spoelen. Verder is het licht tijdens de getoonde beelden niet altijd optimaal, maar de band stond dan ook tijdens deze shows in het voorprogramma van Manowar. Wat verder wel opvalt, is dat het publiek vooral bij de opnames in Canada behoorlijk uit zijn dak gaat. Verder krijgen we op de eerste DVD nog een tweetal videoclips voorgeschoteld waarvan de Duitse versie van de song “The Magic Of The Wizard's Dream“ en worden we nog verrast met tweetal niet eerder uitgebrachte bonus tracks.

Op het tweede schijfje worden we verwend met een aantal videoclips, interviews, studio outtakes, “behind the scenes” materiaal en “the making of“ van enkele videoclips. Verder is er ook redelijk wat materiaal te zien van Christopher Lee in de studio. Voor de fans van de band is dit alles natuurlijk allemaal prachtig, maar voor mij is dit leuk om eens gezien te hebben maar veel toegevoegde waarde heeft het voor mij niet.

Ondanks dat mijn promo exemplaar gewoon normale stereo weergave bevatte zal het eind product 5.1 sound bevatten. Met deze DVD heeft de band een zeer degelijk overzicht van de eerste tien jaar van de band weten te creëren, echter enkele live opnamen uit de beginperiode van de band zouden op deze release niet mogen ontbreken. Ook de geluidskwaliteit op beide DVD’s nogal afwisselend waardoor ik constant naar mijn afstandsbediening moet grijpen om het geluidsniveau aan te passen. Verder is het jammer dat de opnamen van de Canadese songs al te vinden waren op het in 2005 uitgebrachte live album ‘The Dark Secret’ en er niet is gekozen om een complete headliner show op deze DVD te plaatsen en de live opnamen als bonus disc toe te voegen.

DVD 1:
01. Unholy Warcry (Introduction)
02. The Past Few Years