Morgoth Cursed To Live

Morgoth

Op 25 juni is via Century Media Records de live DVD van het Duitse Morgoth verschenen. Deze DVD heeft de titel ‘Cursed To Live’ meegekregen en bevat de gehele live show van het ‘Way Of Darkness’ festival uit 2011 waar de band een van de headliners was. Deze show stond geheel in het teken van het twintig jarig jubileum van het ‘Cursed’ album, een van de grootste klassiekers van de band. Morgoth werd opgericht in 1987 en is daarmee een van de oudste deathmetal bands van Duitsland. . Na twee EP’s en drie full-lengths ging de band in 1998 uit elkaar, wel verscheen er in 2005 nog een verzamel album. Het duurde vervolgens tot 2011 totdat de band weer bij elkaar kwam. Alleen zanger Marc Grewe en lead gitarist Harry Busse zijn dan van de originele line-up nog over.

De setlist van deze DVD bestaat uit 15 songs, waarbij de nadruk zoals al eerder gemeld ligt op het ‘Cursed’ album, waarvan de eerste zeven tracks in de set zitten. Daarnaast wordt het ruim zeventig minuten durende optreden aangevuld met nummers van beide EP's en de titeltrack van de 'Pits Of Utumno' demo. De opnames zijn met meerdere camera’s gefilmd, maar toch lijkt het alsof ik de band in een klein zaaltje aan het werk zie. Verder bevat de DVD een aantal extra’s zoals enkele songs die werden opgenomen tijdens het Rockhard festival en de warm-Up Show in Wermelskirchen 2011. Het geheel wordt verder aangevuld met enkele oudere promoclips uit de periode 1991-1997 van de band. Het valt echter op dat de show van Rockhard veel prettiger is om naar te kijken, maar dat zal wel komen doordat deze opnames zijn gemaakt door de ervaren crew van Rockpalast.

De audio opnames van ‘Cursed To Live’ werden gemixt in de Unisound Studio in Sweden door niemand minder dan Dan Swanö (Opeth, Katatonia, Dissection) die het geheel van een zeer degelijk geluid heeft voorzien. Het artwork van het schijfje werd verzorgd door Dirk Rudolph (Rammstein, In Extremo, Apocalyptica), die ook het artwork van het originele album ‘Cursed’ heeft getekend 21 jaar geleden. Naast de gelimiteerde live DVD+2CD is het album ook op CD uitgekomen en is ook een gelimiteerde deluxe dubbel LP verschenen. Voor wie de band nog een keer live aan het werk wil zien, dat kan want op 28 juli tijdens het Stonehenge Festival in Steenwijk, tijdens Rock Harz in Duitsland, Brutal Assault (Tsjechië), Summer Breeze (Duitsland) en op de Barge To Hell cruise.

Tracklist DVD:

Main show - Live at Way Of Darkness Festival, Lichtenfels / Germany, 07.10.2011
01. Cursed