Metal Church Live At Dynamo 1991

Escapi Music / Suburban

Website : Metal Church

Afgelopen week bereikt mij de ‘Live At Dynamo 1991’ DVD van het Amerikaanse Metal Church, zoals de titel al doet vermoeden staat op dit schijfje het complete live optreden van het legendarische optreden op het Dynamo Open Air festival op de kunstijsbaan in eindhoven dat plaats vond op 20 mei 1991. De Amerikaanse heavy metal band Metal Church, werd opgericht in Seattle door gitarist Kurdt Vanderhoof en bracht in 1984 het gelijknamige debuutalbum “Metal Church’ uit gevolgd door ‘The Dark’ in 1986 waarop de op 10 mei 2005 overleden zanger David Wayne te horen is, David overleed aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Na deze eerste twee releases mocht de band enorme positieve reacties ontvangen van zowel de pers als publiek, echter op de derde release van de band getiteld ‘Blessing In Disguise’ werd David vervangen door voormalig Heretic zanger Mike Howe, die ook te horen was op de opvolger ‘The Human Factor’ die in 1991 uitkwam.

De show op Dynamo was kort na het uitkomen van het ‘The Human Factor’ album en naast zanger Mike Howe zien we onder ander Craig Marshall (gitaar), Craig Wells (gitaar), Duke Erickson (bass) en Kirk Arrington (drums) aan het werk. De setlist van Metal Church bestaat uit twaalf songs waaronder een aantal klassiekers zoals opener “Beyond The Black” afkomstig van het debuutalbum van de band, “Ton Of Bricks” en “Start The Fire”, maar natuurlijk wordt het te promoten album niet vergeten en zo krijgen we naast het titelnummer de songs “Date With Poverty”, “In Mourning” en “In Harm’s Way”te verwerken. Verder zien we een band in topvorm, vooral de prestatisch van zanger Mike Howe zijn uitstekend maar laten we vooral ook het gitaarwerk van beide gitaristen John Marshall en Craig Wells niet vergeten. Verder worden we nog getrakteerd op de songs “The Final Word”, “Agent Green” en “Flee From Reality” en krijgen we van het ‘Blessing In Disguise’ album de song “Fake Healer” voorgeschoteld. Tijdens de toegift, de klassieker “Metal Church”mag de band nog een groots vuurwerk ontsteken waarna na zo’n 65 minuten het optreden er alweer op zit. Wat mij vooral verbaasde was de redelijke kwaliteit van het geluid en de beelden op dit schijfje, uitgaande dat de opnamen alweer zo’n 16 jaar oud zijn. Verwacht echter geen hoogstaande kwaliteit maar gewoon, aardige historische opnamen die vooral fans zoals ik aanspreken die de begin jaren van het legendarische Dynamo Open Air bewust hebben meegemaakt.

Natuurlijk gaat het hier om klassiek materiaal, de band bestaat immers al zo’n twintig jaar en dit is dan ook het eerste digitale videomateriaal van de band dat op de markt komt, ten tijde van het ‘The Human Factor’ album was de band van grote klasse, zanger David Wayne had plaats gemaakt voor Mike Howe en ook oprichter Kurdt Vanderhoof had plaats moeten maken voor vers bloed. Met dit werkje heeft Escapi Music dan een ook een legendarisch schijfje uitbracht dat in geen enkele verzameling mag ontbreken. Het enige minpuntje dat ik dan nog kwijt wil is dat deze DVD totaal geen extra’s bevat zoals interviews met de voormalige bandleden, of is aangevuld met wat videoclips en wat recenter live materiaal.

Naast headliner Metal Church waren deze dag ook de bands Armored Saint, Morbid Angel, Extreme, Obituary, Primus en Saigon Kick te aanshouwen, of deze show’s ook ooit nog eens op DVD verschijnen blijft vooralsnog de vraag.

01. Beyond The Black
02. The Human Factor
03. In Mourning