Magic Circle Festival Volume I Featuring Manowar

Magic Circle Music / Universal Pictures

Website : Magic Circle Music

Afgelopen zomer vond op 7-7-2007 te Bad Arolsen in Duistland het Magic Circle Festival plaats, op zich niets bijzonders wat in Duitsland wordt zomers bijna elk weekend wel ergens een festival georganiseerd. Echter dit festival was wel en heel erg bijzondere, de organisatie van het festival lag in handen van het machtige Manowar in samenwerking met Manowar’s platenlabel Magic Circle Music. Om de fans van de band tegemoet te komen, na het herhaaldelijk uitstellen van de album release en tournee, bedraagt de entreeprijs slechts 10 euro per dag. In eerste instantie zal het gaan om een eendaags festival echter kort voor het evenement wordt besloten om een tweede festivaldag toe te voegen, op vrijdag 6 juli, met grotendeels dezelfde bands.

Manowar werd begin jaren tachtig opgericht door bassist Joey DeMaio en gitarist Ross The Boss en werd al snel aangevuld met zanger Eric Adams. Deze laatste is samen met bassist Joey de constante factor in de band, naast de tien studio albums werden er waarschijnlijk evenzoveel verzamel albums uitgebracht en zagen inmiddels ook een handvol complicatie en live DVD’s het levenslicht. Onlangs sloot de band de “Demons, Dragons and Warriors 2007” Tour af waarop de live cd ‘Gods Of War Live’ uitkwam met daarop een aantal klassiekers uit de begin dagen van de band als ook het grootste deel van het ‘Gods Of War’ album.

Natuurlijk is het gehele festival op video vastgelegd en zo zal op 2 november de DVD ‘Magic Circle Festival Volume I’ verschijnen. Het eerste schijfje bevat de opnamen van het festival in Duitsland met daarop een aantal live beelden van bands die gedurende de twee dagen te zien waren zoals, Heavenly, Imperia, Saidian, Lions Share Mob Rules, David Shankle Group, Messiah's Kiss, Stormwarrior en Holyhell. Gedurende de eerste band wordt al snel duidelijk dat het publiek hier vandaag toch echt voor Manowar is gekomen, het terrein voor het podium is dan ook zo goed als leeg. Het is dan ook pas bij Messiah’s Kiss dat het wat drukker begint te worden. Wanneer Stormwarrior de Helloween cover “Ride The Sky” inzet en de band wordt bijgestaan door voormalig Helloween gitarist Kai Hansen wordt het publiek eindelijk wakker. Holyhell met in de gelederen voormalig Manowar drummer Rhino en zangeres Maria Breon kan ook op een goede publieks respons rekenen, vooral als tijdens de song “Phantom Of The Opera” dan ook nog Manowar’s Eric Adams als gastzanger te bewonderen is. Hierna is het de beurt aan het legendarische Manowar, de band maakt gebruik van een grootste lichtshow die tot nu toe nagenoeg niet te zien was, de band trapt meteen af met enkele klassiekers zoals ‘Brothers Of Metal’, ‘Kill With Power’ en het in het Duits gezongen ‘Herz Aus Steel’ waarop het 20.000 koppige publiek massaal meezingt. Verder kunnen we natuurlijk ontbreekt de solo van bassist Joey DeMaio niet en worden we tegen het einde van de show verrast met ‘Black Wind, Fire And Steel’ waarna de band na een korte pauzeverder gaat met een aantal songs van het “Gods Of War” album waaronder het titelnummer. Tijdens deze songs wordt het decor gevormd door een groots Vikingschip met daarop een twintigtal woeste krijgers. De songs worden daarbij ondersteund door een aantal filmfragmenten die worden getoond op een grot scherm achter op het podium. Het geluid  is verder prima in orde en ook Eric Adams is vandaag prima bij stem. De lichtshow is fenomenaal en ook het vuurwerk op het eind is van grote klasse. Wat betreft de setlist, deze is vrijwel gelijk aan het eerder dit jaar verschenen live album, echter op deze DVD zijn er wel een aantal songs uit de setlist geknipt. Al met al is het eerste schijfje een zeer mooi overzicht van het festival, echter wat ik nog mis is de bijdrage van Gamma Ray die om de een of andere rede niet vertegenwoordigd zijn op deze live registratie.

Het tweede schijfje bevat opnamen van het Magic Circle Festival, dat plaatsvond in Kavarna te Bulgarije. Als eerste krijgen we een korte introductie te zien over het tot stand komen van het festival waarna we een viertal nummers van de Russische band Sixth Sense te zien krijgen en twee van Holyhell die ook al op het schijfje vertegenwoordigd waren, echter dit maal speelt de band wel in de avond en wordt de band ondersteund door een degelijke lichtshow waardor de muziek en stuk beter uit de verf komt. Hierna is het opnieuw de beurt aan Manowar om groots uit te pakken met een zeer degelijke show met een groot aantal klassiekers in de vorm van “Each Dawn I Die”, “Blood Of My Enemies”, Kings Of Metal” en “Die For Metal”. Verder wordt het publiek verrast met een metalen versie van het Bulgaarse volkslied ‘Mila Rodino’ waarop het optreden wordt afgesloten door ‘Hail And Kill‘. Verder wordt de DVD aangevuld met veel extra’s waaronder ‘the making of’, enkele speeches van beide concerten en komen er een aantal fans aan het woord. Hierna krijgen we nog een tweetal tracks van de bands Black Situation en Mordeen voorgeschoteld.

Deze DVD schets een zeer duidelijk beeld van beide festivals, het geluid is prima in orde en ook met de opnames en de montage zit het wel goed ondanks dat er zo nu en dan weleens wat beverige beelden voorbij komen. Deze release is natuurlijk erg leuk als je bij dit festival aanwezig bent geweest en is zeer zeker voor iedere Manowar fan een absolute aanwist.

Verder zijn de pallen voor de editie van 2008 inmiddels bekend gemaakt, voor meer informatie bezoek je de volgende link. Tijdens deze tweede editie van het festival zal Manowar drie avonden op rij te zien zijn en zullen de eerste zes albums van de band in zijn geheel gespeeld worden, verder worden er de nodige prijzen weggeven waaronder een viertal motoren. Het festival heeft de titel “The Kings Of Metal 20th Anniversary Event” meegekregen en zal plaatsvinden van 9 tot 12 juli 2008.

Tracklist DVD 1

MAGIC CIRCLE FESTIVAL

BAD AROLSEN - GERMANY