Letzte Instanz Weissgold

Drakkar Entertainment

Website : Letzte Instanz

Op 22 augustus is de dubbel live DVD van de Oost Duitse band Letzte Instanz verschenen, het werkje heeft de titel ‘Weissgold’ meegekregen. De band is in het thuisland, mede doordat de band al hun teksten in het Duits vertolkt behoorlijk populair. Afgelopen jaar bracht de band het zesde studio album ‘Wir Sind Gold’ uit en in december nam de band nog een akoestisch album op getiteld ‘Das Weisse Lied’, dit album was voorzien van opnieuw opgenomen songs en werd aangevuld met vier nieuwe tracks maar verder dan dat weet ik niet zoveel over de band. De band bestaat inmiddels tien jaar, reden voor een feestje moet men gedacht hebben bij Drakkar Entertainment, de DVD ‘Weissgold’ zal gelijktijdig verschijnen met de live CD ‘Das Weiße Reise: Live in Dresden’.

De band brengt hun teksten zoals eerder vermeld in het Duits waardoor de sound van de band nogal doet denken aan bands zoals Rammstein, Oomph, Das Ich en Die Krupps die natuurlijk de bekendste in het genre zijn. De muziek van Letzte Instanz is echter wel wat melodieuzer en voorzien van de nodige klassieke arrangementen. Verder detail is het diepe, emotionele en markante stemgeluid van zanger Holly die daarmee een grote stempel drukt op de sound van de band. Verder weet de band songs te schrijven die vaak voorzien zijn van stevige gitaarpijen, ingetogen zang en de nodige klassieke invloeden.

Op de eerste DVD vinden we het akoestische concert terug dat de band in Dresden gaf in de Lukaskirche op 2 maart van dit jaar. De songs die tijdens deze show gespeeld werden waren natuurlijk al te horen op het ‘Das Weisse Lied’ album. De akoestische uitvoeringen van de oude songs werden voor de gelegenheid niet alleen opnieuw gearrangeerd maar tevens werden de songs versterkt door gastbijdragen van onder andere Frau Schmitt (Subway to Sally), Anna Katharina Kränzlein (Schandmaul) en Leandra (Jesus on Extasy). Wat betreft de show, deze is nogal karig en ook het licht is ook niet bijzonder maar het geluid is wel dik in orde en het resultaat van deze show mag er dan ook zijn. Verder staan er dan nog twee bonustracks van Anna Katharina op dit schijfje.

Op de tweede DVD vinden we als eerste en documentaire terug over de aanloop naar het optreden in Dresden van DVD 1 en eindigt met het afronden van deze geslaagde show. Tijdnes deze documentaire komen naast de diversen bandleden ook de crew en gasten aan het woord. Verder staat er dan nog het complete optreden op deze DVD dat de band in 2007 Wacken gaf, ook hier is het geluid van een uitstekende kwaliteit. Echter ook hier is de kwaliteit van de lichtshow niet echt bijzonder omdat de band niet op het hoofdpodium stond te spelen maar in de veel kleinere tent. DVD 2 wordt verder aangevuld met een video clip en twee korte documentaires.

Met ‘Weissgold’ heeft de band een zeer degelijke DVD afgeleverd en over het algemeen is het geluid dik in orde. Verder ziet het geheel er erg verzorgd uit, voor de fans is ‘Weissgold’ dan ook een mooi geschenk, deze dubbel DVD bevat dan ook nog eens meer dan vijf uur aan beeld materiaal, klasse.

DVD I:
Letzte Instanz - Live in Dresden
01. Intro