Dismember Under Bloodred Skies

Regain Records / Suburban

Website : Dismember

15 juli jongstleden kwam via Regain Records de DVD “Under Bloodred Skies” van Dismember uit. De ondertitel van deze DVD luidt “Death Metal”, en als er een ondertitel terecht zou moeten zijn, dan is het wel deze voor de Stockholm death metal pioniers. Al ruim 20 jaar tourend, spelend en dan nog zulke goede platen uitbrengen, dat doen er niet veel hun na.

Op deze dubbel DVD krijgen we twee dingen te zien. Op de eerste DVD staat het optreden dat de band op Party San gaf in 2008. Daar waren zij headliner op de eerste festivaldag van dit Duitse underground metalfestival. Wat we te zien en te horen krijgen, is echt een keurige live registratie van dit kleinschalige festival optreden. De band heeft er duidelijk zin in en speelt in twee sets de spreekwoordelijke pannen van het dak. Waar de laatste jaren de montage nog wel eens op ADHD tempo is, is het hier rustig onderuit zakken en genieten van een sterk optreden van Dismember. Twee sets krijgen we voorgeschoteld, waarvan de eerste vooral de hits van het laatste album en wat ouder werk bevat. Nummers als “Skinfather”, “Death Conquers All” en “Under a Bloodred Sky” kunnen eigenlijk niet ontbreken in een hedendaagse Dismember set, en dat doen ze dan ook zeker niet. Verrassing is de tweede set die opent met het intro van “Like An Everflowing Stream”, het eerste baanbrekende album van de band. Al je op de achterkant van de hoes had gekeken had je het ook al kunnen weten, maar voor mij was het als bezoeker van dit optreden ook een verrassing, de band speelt hun hele eerste cd integraal. Echt voer voor de liefhebbers, en ik denk ook een unicum, gezien ze dit waarschijnlijk alleen op hun eerste tour gespeeld hebben, toen ondergetekende een jaar of 6 was. Voor mij dus echt een revelatie. Goed is ook nog te horen hoe de band beïnvloed is door bands als Iron Maiden en Judas Priest. Dat komt ook mooi tot uiting in de kleding die de heren dragen, namelijk mooi verwassen shirtjes van hun helden. Kortom, deze 1e DVD is een prima registratie van een misschien wel historisch optreden, aangezien dit soort sets niet zo vaak voorkomen tegenwoordig. Zeker gaaf voor mensen die er waren en voor de Dismember fan een eigenlijk onmisbaar document.

Dan is er ook nog een tweede DVD, waarop we de zogeheten “behind the scenes” documentaire krijgen. Een beetje een verplicht nummer tegenwoordig, zeker bij dit type DVDs. Het is een bekend format, ene disc een concertje en andere disc een “behind the scenes”.. De DVD zelf valt in twee stukken uiteen, de documentaire en het bonusgedeelte, waar alle flauwe grappen opstaan.

Wat het verschil maakt met andere documentaires van dit type is dat er niet gericht gefilmd is, maar dat de heren van Dismember de afgelopen x aantal jaar met een camera rondgelopen hebben en simpelweg alles gefilmd hebben. Geen in scene gezette dingen dus, maar gewoon verhalen over hoe de band is. Er komen in de documentaire een aantal onderwerpen aan bod, zoals het leven onderweg, opnemen van het laatste album, het contact met de fans en bijvoorbeeld het gitaargeluid van Dismember. Omdat het allemaal zo oprecht en echt is, is het erg grappig om naar te kijken. Heerlijk om te zien dat het ook maar simpele jongens zijn, zoals jij en ik. Aanrader!

Als verrassing zitten er midden in de docu nog een aantal live nummers van de “Masters of Death” tour in Eindhoven. De kwaliteit is niet super, maar wel beelden van een unieke tour. (Koos van Marle)

90/100

Party San 2008 setlist