Cult Of Luna Eviga Riket

G-Records

Website : Cult Of Luna

Cult Of Luna behoeft geen introductie meer, want de Zweden doen het laatste jaren behoorlijk goed. Het laatste studio album ‘Eternal Kingdom’ kreeg lovende kritieken en ook live staat de band zijn mannetje. Echter na het verschijnen van de live DVD ‘Fire Was Born’ in 2009 was het voor de band tijd voor iets heel anders want 12 maart is er een audioboek van de band verschenen. Het boek heeft de titel ‘Eviga Riket’ (Eternal Kingdom in het Zweeds) meegekregen en is op de aan mij toegestuurde DVD uitvoering voorzien van zowel een Zweedse als een Engelse versie. De Zweedse uitvoering wordt voorgelezen door de actrice Sara Arnia en de Engelse uitvoering door de Schotse actrice Anna Guthrie. Verder wordt het boek sporadisch ondersteund door de band, maar dit is slechts zo gering dat we hier niet echt over songs kunnen spreken. Het artwork van het gebonden boek werd overigens verzorgd door de Belgische artiest Joris Vanpouke, die het verhaal verder illustreerde.

De band keert met deze release terug naar hetzelfde thema van het album ‘Eternal Kingdom’ met als hoofdrolspeler Holger Nilsson. Het verhaal ontwikkelt zich van een persoonlijk drama tot een wirwar van pratende dieren, monsters in een absurde wereld, waarin droom en realiteit werkelijkheid worden en er weinig duidelijkheid meer bestaat. Wat betreft de achtergrond van het verhaal, de band heeft op een aparte wijze de aantekeningen van Holger Nilsson weten te verwerken. De band vond die in de voormalige psychiatrische instelling in Umedalen waar de band de laatste jaren hun oefenruimte had. Of het hier om originelen aantekeningen gaat of dat het verhaal geheel verzonnen is laten we in het midden, maar Cult of Luna zet met deze release in ieder geval een genre overschrijdende prestatie neer waar nog geen enkele band of artiest zich eerder aan wilde wagen. Voor de fans van de band die echter alleen geïnteresseerd zijn in de muziek van de band kunnen deze release dan ook beter laten liggen, want naast enkele flarden muziek en slecht één enkel nummer in de vorm van “The Sound Of Ugín“ aan het eind van het verhaal. De muziek wordt dan ook slechts als ondersteuning van het verhaal gebruikt, net als de abstracte tekeningen die niet echt concrete punten uit het verhaal weten uit te beelden.

Het is dan ook de beklemmende sfeer die de band met dit verhaal weet weer te geven. Fans van Cult Of Luna moeten deze release dan ook zeker eens een kans geven waarbij de luisteraar op een vreemde, bizarre toch word meegenomen en die je slechts na het laatste hoofdstuk weer loslaat.

Chapter I

Gingin

Jämmerdalen