Bonfire Double X Vision

LZ Records/NL Distribution

Website : Bonfire

Onlangs kwam de live DVD getiteld ‘Double X Vision‘ van Bonfire uit via LZ Records in samenwerking met NL Distribution. Het Duitse Bonfire werd opgericht halverwege de jaren tachtig en bestaat inmiddels dus al meer dan twintig jaar, deze hechte band van vrienden spelen energieke, melodieuze hardrock muziek en hebben inde loop de jaren een behoorlijke fanbase weten op te bouwen in zowel binnen als buitenland.

Na de release van het zeer acceptabele ‘Double X’ album in 2006 toerde de band uitgebreid door Europa in het kader van de “The Double X Anniversary Tour”, mede om het feit te vieren dat de band haar twintigste verjaardag vierde. Het overgrote deel van deze live DVD bestaat dan ook uit 13 uitstekende tracks opgenomen in november 2006 tijdens het “Firefest III Festival” in Nottingham, Engeland. De show wordt geopend met enkele tracks van het uit 2006 stammende album ‘Double X’ gevold door een selectie songs die bijna de hele geschiedenis van de band beslaat, zo krijgen we onder meer de uit 1986 stammende tracks “Hot To Rock/Don’t Touch The Light“ te horen en worden ook de klassiekers “Sweet Obsession” en “Ready 4 Reaction” van het uit 1987 stammende album ‘Fire Works’ niet vergeten. Verdere verassing in de setlist is de song “Tony's Roulette” afkomstig van het ‘Point Blank’ album. Meer recent materiaal krijgen we dan nog voorgeschoteld in de vorm van het uit 2001 stammende “Under Blue Skies”. Verder valt het erg op dat de band het naar zijn zin heeft, het enthousiasme straalt er vanaf en dat kan van het publiek wat nogal flauwtjes reageert niet gezegd worden. De band heeft deze show met maar liefst acht camera’s vast weten te leggen waardoor het een plezierig geheel is geworden om naar te kijken en ook de geluidskwaliteit in DOLBY 5.1 is uitstekend te noemen.

Aan de extra’s op dit schijfje is ook nagedacht, het geheel wordt aangevuld met een vijftal klassieke videoclips uit de beginperiode van de band die zeer de moeite waard zijn in de typische jaren tachtig stijl. Verder vinden we dan nog een aantal live songs welke zijn opgenomen tijdens het “Rock Gegen Rechts” festival ten behoeve van het Duitse TV programma Rockpalast in 2002, echter de geluidskwaliteit laat nogal te wensen over tijdens deze drie songs. Ook worden de nodige ’Behind The Scenes’ niet vergeten waar we d band onder meer aan het werk kunnen zien met de befaamde Bailey Brothers!!!

Met deze ‘Double X Vision’ DVD kan de echte Bonfire fan dan ook een uitstekende release in huis halen en voor iedereen die de songs van deze professionele band nog niet kent is dit een zeer aangename DVD om eens te beluisteren.

01. Day 911
02. But We Still Rock
03. Never Mind