Axel Rudi Pell One Night Live

SPV / Steamhammer Records

Website : Axel Rudi Pell

Om de tijd te overbruggen tot het volgende studio album, dat op 23 april uit zal komen heeft SPV / Steamhammer de live DVD ‘One Night Live’ van Axel Rudi Pell onlangs uitgebracht Met zo’n twintig releases op zak in een tijdbestek van eenentwintig jaar kan de Duitse Axel Rudi Pell dan ook gezien worden als een van de meest bekwame, standvastige en succesvolste gitaristen van Europa. Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan begin jaren tachtig toen hij furore maakte met de band Steeler. Met deze band maakte hij vier albums waarna Axel de band verliet om een solo carričre te startten. Door de jaren heen heeft Axel diversen grote namen om zich heen verzameld, maar sinds begin 2000 maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline) en wordt de band verder aangevuld met drumbeest Mike Terrana, bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg. Ook is de band de afgelopen jaren veelvuldig te zien geweest op diversen grote festivals zoals Graspop en Wacken Open Air.

De beelden van deze live DVD werden afgelopen jaar opgenomen tijdens het Rock Of Ages festival in Seebronn in Duitsland, waar de band een uitzinnige show verzorgde voor zo’n 5000 fans. De DVD bevat het complete optreden van de band en dit werd vastgelegd door tien camera’s en is voorzien van Dolby Digital 2.0 en Dolby Digital 5.0 geluid. Wat betreft de tracklist van de DVD, deze lijkt mij nogal magertjes met slechts acht tracks. Daarin zijn echter wel een ruim 14 minuten tellende medley verwerkt en is ook de drumsolo meegerekend waardoor we alsnog op en totale speelduur van ruim 72 minuten komen. Natuurlijk komen er een aantal uitstekende nummers voorbij, zoals opener “Tear Down The Walls” of de medley met daarin onder andere de klassiekers “The Masquerade Ball“ en “Casbah“. Verder is het laatste album, het uit 2008 stammende ‘Tales Of The Crown’ slechts vertegenwoordigt met alleen het titelnummer. Ook de drumsolo van de grootmeester Terrana ontbreekt niet. Wat verder opvalt is het enthousiasme van de band en dan met name van zanger Johnny Gioeli die goed bij stem is en ook van het podium gebruik weet te maken door flink heen en weer te rennen. Johnny weet zo nu en dan het publiek goed te bespelen en ook het samenspel met de band is prima. Verder laat de heer Pell ons eens te meer horen dat hij een prima en begenadigd gitarist is. Dit is natuurlijk goed merkbaar tijdens de veelvuldige gitaarsolo’s die in de songs zijn verweven, kijk en luister maar eens naar een nummer als “The Temple Of The King” of het afsluitende “Fool Fool / Eternal Prisoner”. Wat betreft de opnames, deze zijn niet anders dan de meeste live dvd’s die er verkrijgbaar zijn in het genre. De lichtshow van dit optreden is echter nogal aan de karige kant en niet echt spectaculair te noemen. Gelukkig is de kwaliteit van deze DVD verder prima in orde en ook het audio geluid is goed te noemen zonder dat er in de studio overdubs zijn gedaan. Hierdoor geeft de mix het live gevoel goed weer.

Deze live-dvd is dan ook een prima aanvulling op de collectie voor fans van Axel Rudi Pell. Ik moet echter toegeven dat het aantal extra’s op deze dvd geheel ontbreekt, er staan geen extra “behind the scenes” opnames, documentaires, videoclips of wat dan ook op de dvd waardoor het geheel nogal kaal aandoet. Ook het artwork is nogal aan de magere kant, maar omdat het toch de muziek is die telt, krijgt dit schijfje het voordeel van de twijfel. Fans van de band weten bij aanschaf van deze DVD dan ook wat ze te wachten staat.

Op 26 april het dertiende studio album van de band verschijnen dat de titel ‘The Crest’ heeft meegekregen en tevens zal de band op 8 mei live te zien zijn in de Bosuil te Weert.

01. Tear Down The Walls
02. Strong As A Rock