Axel Rudi Pell Live Over Europe

Steamhammer / SPV

Website : Axel Rudi Pell

Op 25 februari zal de dubbel DVD ‘Live Over Europe’ van Axel Rudi Pell verschijnen, Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan rond 1980 toen hij furore maakte met de band Steeler waarmee hij vier albums opnam. Na zijn periode bij Steeler ambieerde de heer Pell een solo carrière. Inmiddels heeft Axel zo’n elf studio albums, twee live albums en meerdere verzamelaars afgeleverd. Op deze albums wist Axel diversen grote namen om zich heen te verzamelen, zo werden de zangpartijen verzorgt door grootheden zoals Charlie Huhn (Ted Nugent, Gary Moore, Victory), Rob Rock (Impellitteri) en Jeff Scott Soto maar sinds begin 2000 maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline). De band wordt verder aangevuld met de meesterlijke drummer Mike Terrana (Masterplan, ex-Rage), bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg.

Om de tussen liggende periode tussen het in augustus 2006 uitgebrachte album ‘Mystica’ album en een nieuw album te overbruggen bracht de band eind 2007 het coveralbum ‘Diamonds Unlocked’ uit met daarop een aantal klassiekers van o.a. Kiss, The Who en Phil Collins. Verder was de band de afgelopen jaren veelvuldig te zien op grote festivals zoals Graspop en Wacken Open Air en trok de band een aantal maal door Europa.

Op het eerste schijfje van deze nieuwe DVD is de band live te zien tijdens een van de hoogtepunten van deze toer op het Duitse Rock Hard Festival, dat plaatsvond op 27 mei, 2007. We worden zo’n 75 minuten vermaakt met zowel oud als nieuw werk. Natuurlijk doet de band het uitstekend bij het voornamelijk Duitse publiek, zo krijgen we onder meer de songs “Tear Down The Walls”, “Fly To The Moon” en “Mystica” te horen. Axel Rudi Pell en ook de rest van de band zijn in goeden doen en vooral de sympathieke zanger Johnny Gioeli mag genoemd worden, hij rent en springt over het podium en zingt ondertussen ook nog eens geweldig. Halverwege de set worden we dan nog vermaakt met een drumsolo van drummer Mike Terrana. Axel maakt zijn reputatie als gitaarwizard meer dan waar en zo krijgen we verder nog uitstekende versies van klassiekers “Cashbah” en “The Masquerade Ball” voorgeschoteld, waarop het publiek behoorlijk wild wordt. Axel Rudi Pell weet samen met zijn band dan ook een zeer degelijk optreden neer te zetten. Verder krijgt de band zelf de gelegenheid om tot twee maal terug te mogen komen voor de songs “Fool Fool” en “Call Her Princess”. Al met al heeft Axel Rudi Pell hier een degelijke concertregistratie weten vast te leggen, het geheel is met niet al te veel middelen zeer degelijk gefilmd, het geluid is dik in orde, enige minpuntje is echter dat de beelden niet altijd geheel scherp zijn,

Het tweede schijfje bevat dan beelden van de band die opgenomen zijn tijdens diverse clubshows en festivals van de periode die ligt tussen 2004 en 2006. De band benadrukt echter dat deze opnamen van het tweede schijfje gezien moeten worden als een soort van privé “Bootleg” opnamen van de heer Pell zelf. De opnames van het Sweden Rock Festival, het Duitse Bang Your Head festival, Graspop en Wacken Open air zijn dan nog van een zeer degelijk niveau, al zijn de opnamen van Wacken van het festival zelf afkomstig. De rest van de opgenomen shows zijn van een beduidend mindere kwaliteit, gefilmd met slechts een camera en ook het geluid is niet al te best. Verder had de songkeuze iets beter gekund, een aantal nummers staan er tot wel drie keer op. opvallend detail is wel het materiaal vanuit de Zeche in Bochum waar de band de songs “Love Gun” en “Oceans Of Time” akoestisch ten gehore brengt.

Met een totale speelduur van zo’n drie en een half uur hoeft de fan van Axel Rudi Pell niet te klagen en voor iedereen die bij de show op Rockhard aanwezig was heeft meteen een leuk aandenken. Verder weet ik niet of de band hiermee veel nieuwe fans zal aantrekken, maar daar is deze DVD dan ook niet voor bedoeld. De band bewijst echter wel welke klasse ze in huis heeft, en deze DVD maakt het wachten op nieuw plaatwerk dat dit jaar nog zal verschijnen wat dragelijker.

DVD 1 "Rock Hard Festival":

Rock Hard Festival, Gelsenkirchen, Germany, May 27, 2007

01. Fly To The Moon