Annihilator Live at Masters of Rock

SPV / Steamhammer Records

Website : Annihilator

Annihilator is met hun 25 jaar ook geen onbekende meer in de metalscene. Vandaar dat de Canadese heren een van de grotere namen op het Masters of Rock festival in Tsjechië waren in 2008. Aangezien de vorige live-plaat inmiddels alweer uit 2003 stamt werd het tijd voor een nieuwe. En met een goed uur en een kwartier was dit festival een prima gelegenheid deze CD en DVD op te nemen.

Wat betreft deze review hou ik het even op de DVD, voor de review van de CD zie de volgende link. De dvd is voorzien van een degelijk menu, zonder al te veel gedoe want het is de muziek en de show waar het hier om draait. Het eerste wat opvalt als ik de dvd opzet is dan ook het grootte enthousiasme van de hele band. De band en met name gitarist Jeff Waters hebben er zo te zien vandaag veel zin in. Dit zal mede te maken hebben dat de opnames plaats vonden tijdens de tour ter promotie van het laatste studio album ‘Metal’ dat door zowel het publiek als de pers goed ontvangen is. Van dit album krijgen we onder meer de nummers “Clown Parade” en “Operation Annihilation” te horen, maar het zijn toch wel de klassiekers zoals “W.T.Y.D.” , “Alison Hell”, “Never, Neverland” en “Phantasmagoria” waar het publiek van smult. Verder bevat de set voldoende materiaal van bijna alle albums die de band uitbracht, echter materiaal van ‘All For You’ en ‘Schizo Deluxe’ wordt vandaag achterwegen gelaten. De reden hiervoor is me wat onduidelijk want met name ‘Schizo Deluxe’ is zeker geen slecht album. Wat betreft de spelkwaliteiten van de band, hier valt weinig op aan te merken. Het samenspel tussen gitarist Jeff Waters en zanger Dave Padden is prima. Padden heeft zijn zangpartijen uitstekend onder controle en ook zijn gitaarpartijen zijn prima. Het zijn natuurlijk de vele, vette gitaarpartijen en solo’s van de heer Waters, die hier en daar een refreintje meezingt waarvan we gaan watertanden. Verder valt aan de ritmesectie van bassist Dave Sheldon en drummer Ryan Ahoff niet veel aan te merken. Wat betreft de opnames, deze zijn niet anders dan de meeste live dvd’s die er verkrijgbaar zijn van andere bands in het genre. De kwaliteit is over het algemeen prima al is zo nu en dan het beeld wel wat schokkerig, het audio geluid is goed en de mix geeft het live gevoel goed weer.

Deze live-dvd is dan ook een prima aanvulling op je collectie als je Annihilator-fan bent en daarbij krijg je ook nog eens de cd bij cadeau. Ik moet echter toegeven dat het aantal extra’s op deze dvd geheel ontbreekt, er zijn geen extra “behind the scenes” opnames, documentaires, videoclips of wat dan ook op de dvd te vinden waardoor het geheel nogal kaal aandoet. Maar omdat het toch de muziek is die telt krijgt dit schijfje toch het voordeel van de twijfel en is deze live registratie een mooie aanvulling op je collectie. (Talitha Martijn)

Disc I [DVD]
01. Intro
02. King Of The Kill