Lords of Black Alchemy of Souls

Alchemy of Souls
Frontiers Music

Lords of Black

Lords of Black levert met ‘Alchemy of Souls’ hun vierde langspeler af, en voor zanger Ronnie Romero al z’n tweede dit jaar, na het geweldige Vandenberg album ‘2020’. De band zet met deze top plaat de stijgende trend voort en legt de lat telkens hoger.

Hoewel gitarist Tony Hernando verantwoordelijk voor de muziek is, vormt hij met Ronnie de harde kern van Lords of Black. Ondanks dat de band het een tijd met een andere zanger heeft moeten doen, Diego Valdez heeft de honeurs waargenomen, heeft Tony toch Ronnie weten te overtuigen terug te keren bij de band. Met ‘Dying to Live Again’ opent het album meteen sterk, en ook ‘Into The Black’ knalt stevig uit de speakers. Het is over het algemeen een lekker uptempo album, met uitstekend gitaarwerk en vooral de sterke zang van Ronnie die het nivo hoog houden. Sterke nummers die eruit springen zijn onder andere ‘Deliverance Lost’, ‘Shadows Kill Twice’ en zeker ook het epische titelnumer ‘Alchemy of Souls’.

Dat Ronnie’s zangkwaliteiten uitmuntend zijn wisten we al uit het feit dat hij verkozen is tot zanger van Rainbow, wat hij geweldig heeft gedaan, maar ook met deze plaat bewijst hij dat weer, een echte klasbak! Zo ook op de nieuwe Vandenberg plaat, die overigens wel een betere flow heeft dan deze Lords of Black. Het is wel een gevarieerde plaat geworden, mede onder andere door een enkel door piano ondersteunde song ‘You Came To Me’, het Whitesnake achtige ‘Tides Of Blood’ en zelfs de bombast van een Savatage komt om de hoek kijken in ‘Shadows Kill Twice’. Met het nummer ‘Disease In Disguise’ had men waarschijnlijk het actuele corona in gedachten, buiten dat een geweldige song ook.

Het album kent geen zwakke nummers en is van constante top kwaliteit, zoals we dat ook wel kennen van de vorige Lords Of Black albums. Voor de fans, die kunnen deze plaat blind aanschaffen, het is echter wel te hopen dat Ronnie tijd blijft houden voor deze band gezien zijn veel gevraagde zang kwaliteiten. (Kees Schijven)

85/100

01. Dying To Live Again
02. Into The Black