Joel Hoekstra’s 13 Running Games

Frontiers Music

Joel Hoekstra’s 13

Joel Hoekstra is bij de meeste hardrock-liefhebbers wel bekend als gitarist van Whitesnake (en Trans-Siberian Orchestra). Eerder bracht hij ook instrumentele solo-platen uit, maar deze zijn bij het grote publiek minder bekend. In 2015 bracht Joel zijn eerste solo-plaat ‘Dying To Live’ uit onder de bandnaam “Joel Hoekstra’s 13”. Joel Hoekstra is namelijk ook songwriter en niet al zijn ideeën / nummers waren even geschikt voor het bluesy Whitesnake. Maar deze songs kan hij dus wel kwijt op zijn solo-album(s).

De plaat ‘Dying To Live’ pakte mij destijds meteen, catchy nummers, iets steviger dan bij Whitesnake, maar met refreinen die je niet meer uit je kop krijgt. Werden op het eerste album de vocalen nog afgewisseld door Jeff Scott Soto en Russel Allen, op het nieuwe album ‘Running games’ worden alle nummers gezongen door Russel Allen (Jeff Scott Soto verzorgt nog wel de backing vocals).

En bij het nieuwe album is het niet anders dan bij het vorige album: heerlijke rocknummers die meteen lekker klinken. Wereldschokkend? Nee dat dan weer niet, maar heerlijk album om in de auto door de speakers te laten knallen als het eerste voorjaarszonnetje straks weer tevoorschijn komt en dan de refreinen luid mee blèren en het gitaarwerk van Joel is natuurlijk om je vingers bij af te likken.

De keyboards van Derek Sherinian (Sons of Apollo, ex-Dream Theater) staan ook wat meer prominent in de mix dan bij het vorige album; dit geeft het album een wat voller en warmer geluid. De krachtige en zuivere stem van Russel Allen (Symphony X) past ook prima bij de nummers. Uitschieters zijn er niet echt, alle nummers hebben hetzelfde hoge niveau. Kortom, iedereen die van lekkere rocknummers houdt, kan ik dit album van harte aanbevelen. Het album verschijnt op 12 februari op cd via Frontier Music (Alex Thrasher).

80/100

01. Finish Line
02. I’m Gonna Lose It