Midnight Rebirth by Blasphemy

Metal Blade Records

Midnight

Het uit Cleveland, Ohio afkomstige Midnight verspreidt al sinds 2003 hun vuiligheid. De black metal punk of black rock 'n' roll band bracht tot op heden drie albums uit met teksten in thema’s als blasphemy, hell, metal, Satan, sex. De band heeft al die jaren in de underground metal scene vertoefd maar komt voor album nummer vier met een gerenommeerd label op de proppen. ‘Rebirth by Blasphemy’ verschijnt namelijk op 24 januari via Metal Blade Records.

Het materiaal dat Midnight door de jaren heen op de markt bracht is nooit hoogstaand of origineel geweest. Lekkere rauwe black metal punk op de leest van bands als Venom of Warfare uit de jaren ’80. Ook op het nieuwe album ‘Rebirth by Blasphemy’ is de insteek van Jamie Walters a.k.a. Athenar, die in de studio alle instrumenten en vocalen voor zijn rekening neemt, niet veranderd. Waarom ook, de formule wordt gewaardeerd en Midnight brengt een portie vermaak waar menig bandje alleen mag van mag dromen.

Het album opent met het nummer ‘Fucking Speed and Darkness’ en wat fijn is het dat de titel verraad wat je voorgeschoteld krijgt. Lekkere simpele riffs, een hoog tempo met duistere teksten / vocalen. Met nummers tussen de twee en vier minuten kan een nummer je bijkans niet vervelen, voor je het weet ben je immers aanbelandt bij de volgende track. Met ‘Rebirth by Blasphemy’ ramt Athenar lekker door, al is het een tempootje lager. Niks mis mee, lekker rammen en kopschudden meer wordt er niet van je verwacht.

De smerigheid druipt er van af wanneer je luistert naar nummers als het snelle ‘Escape the Grave’ of het wat tragere ‘Rising Scum’. Heerlijk en ongecompliceerd zoals muziek kan klinken. Midnight dendert lekker door en welk nummer je ook luistert, het tovert een glimlach op je gezicht. Uitschieters zijn er niet, de tien nummers zijn gelijkwaardig en zeer vermakelijk. Op 17 of 18 juli staat Midnight op het Dynamo Metalfest en als dat geen feestje wordt dan weet ik het ook niet meer. (Erik van Dijk)

80/100

01. Fucking Speed and Darkness 03:59
02. Rebirth by Blasphemy 03:07