Ice War Defender, Destroyer

Fighter Records

Ice War

Het Canadese Ice War is het geesteskind van multi instrumentalist Jo Capitalicide. De band is sinds 2015 bekend onder de huidige naam, waar tussen 2011 en 2015 onder de naam Iron Dogs werd geopereerd. Jo Capitalicide brengt met zijn Ice War sinds 2017 ieder jaar een album, zodat we met ‘Defender, Destroyer’ belandt zijn bij album nummer vier. ‘Defender, Destroyer’ verschijnt op 21 juli via Fighter Records.

Het menu dat Ice War voor u heeft samengesteld bestaat uit een tiental nummers. De nummers zijn snel, eenvoudig, zonder enige originaliteit maar vermakelijk. Eenvoudige riffs met een hoog punk gehalte, schieten in sneltreinvaart aan je voorbij. Af en toe is het intro wat subtieler, maar daarna gaan we gewoon door op de bekende hoge snelheid. De meezing refreintjes in het ‘Soldiers of Frost’ zijn vermakelijk, de gitaar solo is eenvoudig en de riff die volgt is weer eens wat anders.

Jo Capitalicide ramt vrolijk door, maar het nummer ‘Mountains of Skulls’ gaat het tempo dan toch naar beneden. Een meer heavy metal nummer, maar verwacht ook hier geen technische hoogstandjes. Het vervolg van het album is eender, wat trage intro’s en de onvermijdelijke tempoversnelling. Soms komt er een nummer langs met net iets meer inhoud, zoals bijvoorbeeld ‘Skull and Crossbones’, maar verder is het veelal hetzelfde laken en pak. ‘Defender, Destroyer’ is een lekker ongecompliceerd album dat ik op z’n tijd best kan waarderen. Het klinkt vrolijk, maakt vrolijk en dat is in deze tijd best wat waard. (Erik van Dijk)

70/100

01. Power from Within 03:00
02. Defender, Destroyer 03:31