Holding Absence Holding Absence

SharpTone

Holding Absence

Holding Absence bestaat sinds 2016, na veel touren en het uitbrengen van singles is het moment dan eindelijk daar. Hun debuut album ‘Holding Absence’ heeft lang op zich laten wachten, en wanneer je als band aangeeft klaar te zijn om “jou hele wereld te worden, en daarbij een hele nieuwe manier van denken te introduceren” leg je de lat niet laag.

Hou je van harde beukende metal, dan is dit niet de plaat voor jou. Nee geen rammend geweld maar het is thema de liefde dat dit album vult. “Het is ten slotte de emotie die ons leven beheerst, of we dat nu leuk vinden of niet” , aldus de band. Het is een veelbezongen thema. De vraag is dus of Holding Absence een origineel debuut weet neer te zetten met hun album ‘Holding Absence’, en of ze daarbij hun hoge ambities weten waar te maken.

Met een mooie rustige intro van ‘Perish’ wordt het album ingeluid. Het nummer kent een sterke opbouw. Wat opvalt is dat de drumpartijen binnen het geheel best lastig en afwijkend zijn. Dat maakt het wel gewaagd. Lucas Woodland laat op de vocalen horen dat hij zowel clean als iets opzwepender de toch wel gevoelige tekst weet te brengen. ‘Your Love’ lijkt iets energieker te openen. Maar het tempo gaat er snel uit. Mooie gevulde maar toch wat brave muziek volgt. Een vergelijking met bands als 30 Seconds To Mars valt gemakkelijk te maken.

Iets rauwer is dan toch ‘Like A Shadow’. Het tempo op de drums is beduidend hoger, ook bassist James Joseph treedt meer op de voorgrond, wat het geheel net wat meer ballen weet te geven. Maar een gevoelige plaat, met een thema als liefde centraal heeft natuurlijk ook ballads nodig. Nummers als ‘Marigold’, ‘A Godsend’ en ‘Purge’ worden ijzersterk neergezet en weten goed die gevoelige snaar te raken. Het zijn stuk voor stuk mooie composities die perfect passen bij de gevoelige stem van Lucas Woodland.

Met nummer als ‘To Fall Asleep’ wordt toch ook de energieke kant van de band ook nog even belicht. De hoge noot blijkt niet altijd even makkelijk voor Lucas Woodland, maar die imperfectie is juist wel leuk. Ook ‘Monochrome’ laat zich kenmerken door een hoger energie level. Wat vooral opvalt zijn de sterke overgangen en hoe overtuigend drummer Ashley Green hier mee weet om te gaan. Die laatste is opvallend sterk en eigenlijk het gehele album al. Met ‘Wilt’ brengt Holding Absence nog een keer alles samen dat deze band best overtuigend maakt. Mooie composities, mooie vocalen en de gevoelige noot. Bij vlagen hebben ze ook wel iets van het oude werk van ‘Green Lizzard’, net dat stukje rauwer, maar toch mooi en gevoelig.

Holding Absence heeft in ieder geval een formidabel debuut te pakken. Het zal niet voor iedereen zijn, maar muzikaal valt er werkelijk niks op deze band aan te merken. De samenstelling van het album, maar ook van de nummers individueel is fantastisch. Het geluid is mooi en vol, en nergens hoor je aan af dat dit pas het eerste album is. De lat lag hoog, maar zal ook hoog blijven liggen als dit slechts het begin is. (Juliette Ruygrok)

85/100

Tracklist;
01. Perish