Grand Magus Wolf God

Nuclear Blast Records

Grand Magus

Het Zweedse Grand Magus is ontstaan in 1999 en bracht tot op heden 8 albums uit. In 2001 verscheen het gelijknamige debuut album dat behalve heavy ook doom metal ingrediënten herbergde. Dezelfde ingrediënten zijn nog daar al klinkt de band heden ten dage minder rauw. In 2012 tekende band bij Nuclear Blast Records en dat is ook waar album nummer 9 ‘Wolf God’ verschijnt, en wel op 19 april.

De basis van Grand Magus is vanaf de oprichting in ’99 gelijk gebleven. De drijvende krachten zijn nog steeds bassist Fox Skinner is ook zanger / gitarist JB Christoffersson en met Ludwig Witt (o.a. Spiritual Beggars) op de drums is de line-up sinds 2012 stabiel. Zoals gezegd, het rauwe van de beginjaren is verdwenen en dat is een logische ontwikkeling. Dat de muziek wat gepolijster klinkt heeft te maken met de natuurlijke progressie en de nagenoeg perfecte productie. Daarnaast heeft Grand Magus in JB Christoffersson een heerlijke zanger die de hoge noten niet schuwt, en dat maakt ook dat het geluid tevens de power metal fans zal aanspreken.

De nummers zijn veelal in een laag tempo, maar soms is daar een nummer waar het gaspedaal net wat dieper in wordt getrapt zoals bijvoorbeeld bij ‘A Hall Clad in Gold’. Melodisch zijn de nummers allen, vooral in de refreinen, maar een nummers als ‘Brother of the Storm’ weet je over het geheel te pakken. Met het intro van ‘Spear Thrower’ wordt het tempo lekker opgevoerd en dat is welkom, het nummer zakt weliswaar weer in tempo, maar de tempoversnellingen tussendoor geven het album net de boost die het nodig heeft. Het meest aansprekende nummer is wat mij betreft ‘To Live and to Die in Solitude’, heerlijke doom metal met sterk gitaarwerk en toffe vocalen. ’Wolf God’ is een album dat lekker weg luistert en mij kan bekoren. (Erik van Dijk)

80/100

01. Gold and Glory 02:18
02. Wolf God 03:49