Zombification Below the Grief

Doommentia Records

Zombification

Zombification is een old school death metal duo uit Mexico. Opgericht in 2009 door het duo Mr. Jacko (gitaar/bass) en Mr. Hitchcock (vocals). De rest van de instrumenten wordt wisselend verzorgd door verschillende tijdelijke bandleden. Zombification heeft onderhand drie volledige albums uit, waarvan de laatste (‘Procession Through Infestation’) alweer uit 2014 stamt. Het is dus al even geleden dat heren van zich hebben laten horen, maar hier is dan eindelijk het nieuwe album ‘Below the Grief’.

Waar je Zombification op de vorige albums toch wel een ode aan de Zweedse old school death metal meesters kon noemen, is het vanaf de eerste tonen toch wel duidelijk dat de band het ditmaal over een iets andere boeg is gaan gooien. De buzz-saw HM-2 georiënteerde death metal is nog steeds dik aanwezig en blijft ook wel de hoofdnoot van de band, maar er is ditmaal gebuikt gemaakt van veel meer stijlen en invloeden. Schrik niet, maar deze keer zit er zowaar wat crust punk (‘Sky Burial’) en black metal (‘Deliverence from the Astral Sea’) door het album heen geweven. Het is geen enorme omslag, het blijft old school death metal, maar met een net wat ziekere twist dan op de vorige albums. Ook is het tempo veel gevarieerder dan op de vorige albums. Het gaspedaal word bijvoorbeeld veel vaker ingetrapt (‘Blood Falls’) dan voorheen. Zombification is duidelijk naar een eigen geluid aan het zoeken en dat werkt verfrissend. De muziek is een stuk duisterder geworden en de composities zijn erg sterk. Mr. Hitchcock is ook hier en daar wat anders gaan “zingen”, niet alleen maar lage put grunts maar ook veel meer psychopathische scream zang is er te horen.

De productie is verder dik in orde. Zombification heeft, via Doommentia Records, een prima nieuwe release algeleverd. Een verassend sterke plaat van een band die zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. (Remco Kreft)

82/100

01. Bloof Falls
02. Delivirance from the Astral Sea