Witching Hour ...and Silent Grief Shadows the Passing Moon

Hells Headbangers Records

Witching Hour

Witching Hour is een Duitse metal band ontstaan in 2006. De band omschrijft het muzikale genre als “Ancient Black Metal” en met in het achterhoofd de bandnaam trek je al snel een conclusie. Na het debuut, ‘Rise of the Desecrated’, in 2009 verscheen in 2011 opvolger ‘Past Midnight…’, beide via het bescheiden Evil Spell Records. Album nummer drie, ‘...and Silent Grief Shadows the Passing Moon’, verschijnt op 21 december via Hells Headbangers Records.

“Ancient Black Metal” en de naam Witching Hour doen je al snel denken aan Venom en toch heeft de band meer te bieden dan dat alleen. Natuurlijk hoor je sporen van de helden uit Newcastle maar Witching Hour brengt daarnaast een aanstekelijke mix van black en thrash metal die goed te pruimen is. Kanttekening is wel dat het album wat over geproduceerd is, het is simpelweg te clean terwijl de muziek schreeuwt om smerigheid.

Het openingsnummer is opgebouwd uit twee delen die samen ruim tien minuten klokken. Het eerste deel is een instrumentaal stuk waarbij gitaren de hoofdrol spelen en na verloop van tijd schreeuwt het nummer om een wending. Langzaam aan voeren de drums het tempo op en trekt eindelijk zanger / gitarist Jan Hirtz zijn strot open. Geen onaardig nummer, maar te veel gitaren / solo’s en te weinig smerigheid. Dat de mannen hum instrument beheersen wordt ook in het navolgende nummer duidelijk, ‘From Beyond They Came’ is een lekker up-tempo nummer waarbij de gitaren weliswaar hun rol vertolken maar dan een meer ondergeschikte. Een overdosis aan gitaarsolo’s krijgen we in ‘The Fading Chime of a Graveyard Bell ‘ en ook bassist Marco Justinger laat met sterke loopjes horen geen prutser te zijn. Toch wordt het me allemaal wat veel en mis ik wat simpel smerig beukwerk, ‘The Fading Chime of a Graveyard Bell’ brengt gelukkig wat meer evenwicht.

‘…and Silent Grief Shadows the Passing Moon’ is zeker geen slecht album maar zowel muzikaal als qua productie mist het album balans. (Erik van Dijk)

70/100

01. ...and Silent Grief Shadows the Passing Moon / Once Lost Souls Return 10:38