While She Sleeps You Are We ( Special Edition)

Arising Empire

While She Sleeps

Het Engelse While She Sleeps bestaat sinds 2006. Vorig jaar brachten ze alweer hun derde album ‘You Are We’ uit. Dit album werd enthousiast ontvangen. Mede door de briljante productie, maar ook muzikaal laten de heren horen dat zij wel van een stevig portie rammen houden. ‘You Are We’ wordt nu opnieuw uitgebracht met wat extra bonus materiaal.

Omdat ‘You Are We’ een absolute “must have” is voor iedere metalcore fan, leggen we nu even de focus op het uitgebrachte bonus materiaal van dit album. ‘Feel’ staat maar liefst drie maal op dit album. Oorspronkelijk heeft het een spannende intro door stoer gitaarspel dat overgaat in een lekker stukje agressie. De clean vocals brengen een hoog meezing gehalte. Vooral het drumwerk en de lead gitaren zijn ijzersterk en maken het echt een geheel, ondanks de vele tempowisselingen. Gewoon een heerlijk nummer. In de alternatieve versie wordt alle tempo en agressie eruit gehaald. Wat overblijft is muzikaal wel mooi gedaan. De nadruk ligt meer op technische aspecten en clean vocals. Lang niet slecht maar het voelt erg kaal na het oorspronkelijk nummer gehoord te hebben. Er staat ook nog een demo versie van ‘Feel’ op het album. Aardig maar zoals met iedere demo versie is gewoon een versie van het nummer wat nog niet af is. Je hoort de potentie, en gelukkig hebben de heren die ook waar weten te maken. ‘Silence Speaks’ is een samenwerking met Oli Sykes van Bring Me The Horizon. Oli is een toffe aanvulling op het gebied van de vocalen. Wederom is het de sterke verhalende lijn van de lead gitaren en de drums die indruk maken. Het nummer is lekker up tempo. Clean vocals zijn briljant weggezet tegenover stukjes mean. Helaas geldt voor de alternatieve versie wederom dat alle pit eruit is gehaald. Het voordeel van de alternatieve versie is dat de muziek een stuk minder hard is en dat de baslijnen wel lekker naar voren komen.

‘Hurricane’ kent een zeer goede samenzang in de opening. Wat onder begeleiding van ijzersterk drum werk overgaat in een lekker portie rammen. De tempowisselingen lijken plots maar zijn briljant gedaan. Het refrein is wel erg toegankelijk. Maar muzikaal is dit nummer dusdanig sterk dat het niet storend is. Ook hier geldt voor de alternatieve versie dat alle gitaar geweld eruit is gehaald, hierdoor hoor je wel hoe subtiel het nummer is opgebouwd. De zanglijnen zijn echt goed, maar het geheel mist gewoon alle pit die het origineel wel heeft. ‘Civil Isolation’ is gewoon lekker rammen. Het is echt zo’n nummer wat je in de pit wilt horen. Daarnaast brengen de heren een lekker stukje samenzang. Wederom is het ijzersterk gitaarspel wat zorgt voor een goede verhalende lijn in dit nummer. Het is gewoon jammer dat de heren hebben gekozen om ook hier een demo versie van uit te brengen. De demo heeft dan ook geen toegevoegde waarde. Vervolgens staan er op dit album ook twee demo versies van nummers die verder niet op het oorspronkelijke album voor komen. ‘Fear In Change’ is een instrumentaal nummer. Je kan hier alleen maar van hopen dat er ooit een fantastisch nummer uit komt. Ook ‘I Am While She Sleeps’ is instrumentaal en leuk voor in een docu over de band. De toetsen zijn wel erg mooi. ‘Lost Ideas’ is een verzameling van losse flarden die aan elkaar geplakt zijn. Het zijn ideeën waar de band ooit mee gespeeld heeft ergens in het schrijfproces. Geinig maar niet echt een toevoeging.

Uiteindelijk kunnen we dus concluderen dat je dit album net zo goed zonder bonus materiaal kan kopen. Het is leuk dat de band je een kijkje achter de schermen wilt geven, maar ‘You Are We’ is een dusdanig sterk album dat het uitbrengen van demo versies en alternatieve versies echt niet nodig is om de verkoop te boosten. Heb je het album nog niet dan kan je allicht overwegen om deze versie aan te schaffen, dan heb je wat extra materiaal. Maar indien je al voorzien bent, dan is het niet de moeite om speciaal voor het bonus materiaal dit album nogmaals te halen. (Juliette Ruygrok)

Album zelf: 90/100
Bonus materiaal : 40/100

Tracklist;