Vanhelgd Deimos Sanktuarium

Pulverised Records

Vanhelgd

Vanhelgd maakt toch al zeker drie albums lang uitmuntend goed in elkaar stekende langzame death metal. Grootste gelijkenis is er wel met de Engelsen van Grave Miasme ten tijden van hun ‘Exalted Emanation’ EP. Enige verschil is dat Vanhelgd niet zo’n modderige, ‘we-staan-dit-letterlijk-in-een-crypte-op-te-nemen’-geluid heeft maar vrij helder geproduceerd is zonder aan het gevoel van zwaarte in te boeten.

Opener ‘Divine Plea for Necromancy’ begint log en langzaam en rolt ware het een stoomwals over je heen. Ook is er enige aandacht voor melodie te vinden, nu het gitaarwerk hier en daar loskomt van de vervaarlijke lage tonen. Opvolger ‘Så förgås världens härlighet’ doet het zonder de melodie, maar wel met lekkere riffs en drumwerk. ‘Vi föddes i samma grav’ begint met wat gregoriaanse kerkzang om vervolgens over te gaan in een rustige meedeiner met dreigend gitaarwerk. ‘Profaned is the Blood of the Covenant’ is een beetje een zwakke broeder. Het begint met veel simpele akkoorden en herhaling van tekst. Pas halverwege komt het nummer enigszins op gang alleen is dit te snel voorbij en valt het weer terug in mindere modus. ‘The Ashes of Our Defeat’ is een melodieus doom-nummer te noemen en ook niet het sterkste van de plaat. ‘The Silent Observer’ en ‘Här finns ingen nåd’ sluiten het album dan wel weer goed af. Met alle kenmerken van de band die aanwezig zijn. Langzame, doch voortduwende riffs, rustig drumwerk en een lekker omineuze sfeer. Zo moet deze band klinken. Hier en daar is er ruimte voor wat melodie, maar je wacht toch wel weer op het moment dat die heerlijke zaagriffs verder gaan.

Ondanks de twee wat mindere nummers in het midden, levert Vanhelgd weer een goed album af in de voor hen kenmerkende stijl. Kan je wel wat met mid-tempo, bijna langzame death metal? Probeer dit eens, het zal niet teleurstellen. (Thomas van Golen)

80/100

01. A Plea For Divine Necromancy
02. Så förgås världens härlighet