Vanhelga Fredagsmys

Osmose Productions

Vanhelga

Vanhelga is een black metal band uit Linköping / Zweden. De band werd in 2001 opgericht door J. Ottosson die zichzelf liever 145188 noemt. Waarom is ons niet geheel duidelijk, maar dat hoeft ook niet. Vanhelga was lange tijd een eenmans project van 145188 maar vanaf het derde volledige album (‘Längtan’) heeft hij er toch een volledige band van gemaakt.

De band speelt atmosferische black metal met melancholische invloeden en probeert daarbij de luisteraar te verrassen en hun duistere greep te houden met hun muziek. Vanhelga heeft al een enorme lading releases uit; twee demo’s, vijf EP’s, meerdere spilt singels en nu is daar hun vijfde volledige album. Ondanks al deze releases is het de band toch nooit echt gelukt om bovenaan de underground te geraken en als je het nieuwe album Fredagsmys meerdere malen geluisterd hebt snap je dat ook wel.

De band laat zich niet graag in een hokje stoppen en dat is origineel maar ook gelijk het probleem. De composities gaan binnen elk nummer van de hak op de tak. Aan de andere kant zitten in elk nummer ook weer dezelfde trucjes en opbouw. Vanhelga begint graag met een akoestisch intro om vervolgens te ontbranden in traditionele black metal. Daarna worden er vaak best vrolijke heavy metal melodieën gebruikt waarover de zanger echt alle soorten zang door en over elkaar heen gooit. Luister het tweede nummer (‘Psykotisj Självinsikt’) maar als goed voorbeeld. Er wordt gekrijst, clean gezongen, vals gefloten(!) en er komt ook nog een koortje om de hoek kijken. Het is een kakofonische warboel die eerder als onbedoelde chaos klinkt dan als een wel gestructureerde song.

Staan er dan helemaal geen goed songs op het album? Jawel, het nummer ‘Varde Mörker’ en ‘RIP’ (Relationship in Pieces) zijn echt niet slecht, maar je moet tegenwoordig echt met veel meer komen om boven de grijze middelmaat uit te komen. Het overtuigd over de hele linie gewoon te weinig. Zowel muzikaal als qua composities. Het boeit gewoon niet van A tot Z. Het is niet evil genoeg, niet zwartgallig genoeg en de productie maakt het ook niet veel beter. Ik weet dat een ranzige productie bij de black metal wat kan toevoegen, zeker aan de sfeer. Maar hier klinkt alles vrij netjes alleen is de drums naar achter gemoffeld met een stinkende paardendeken eroverheen. Het nummer ‘Ensam Mot Alla’ lijkt overigens wel heel sterk op het nummer ‘Where is my Mind’ van de Pixies, alleen dan in een Noorse black saus gegoten.

Voor een gerenommeerd label als het grote Franse Osmose Productions had ik echt wel een veel betere release verwacht. Misschien overtuigen ze jullie wel, ik kan er echter niet veel mee. (Remco Kreft)

55/100

01. Sömnparalys